
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Ambasady - Przedstawicielstwa o udzielenie pisemnej
interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny.
P O S T A N A W I A
- w części dotyczącej kwalifikacji wynagrodzeń pracowników Przedstawicielstwa jako dochodów z zagranicy uznać stanowisko Strony za prawidłowe,
- w części dotyczącej obowiązku Przedstawicielstwa jako płatnika do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Ambasada - Przedstawicielstwo zatrudnia na podstawie umowy o pracę i na podstawie umowy zlecenia obywateli polskich, nieprowadzących działalności gospodarczej, mających miejsce zamieszkania w Polsce. Przedstawicielstwo posiada osobne, inne niż Ambasada numery REGON i
NIP.
Przedstawicielstwo - zdaniem Strony - jest jednostką organizacyjną obcego państwa, jego emanacją i nie stanowi odrębnego od niego podmiotu.
Ponieważ do przedstawicielstwa dyplomatycznego, mającego status placówki dyplomatycznej suwerennego i niepodległego państwa, stosuje się zasadę eksterytorialności, należy uznać, iż dochody osiągane z Przedstawicielstwa stanowią w rzeczywistości dochody osiągane z Państwa, które ustanowiło Przedstawicielstwo, a więc w tym przypadku Belgii. W konsekwencji Strona stwierdza, iż obywatele polscy świadczący pracę na rzecz Przedstawicielstwa, osiągają dochody z zagranicy.
Art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, iż jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, etc.
W ocenie Strony Przedstawicielstwo jest pracodawcą ("zakładem pracy"), jednostką organizacyjną zatrudniającą pracowników. Wynika to bezpośrednio z przepisów Kodeksu pracy. Zgodnie z art. 6 § 2 Kodeksu pracy, stosunek pracy między obywatelem polskim a przedstawicielstwem, misją albo inną placówką państwa obcego, etc., podlega przepisom kodeksu, jeżeli umowy, układy lub porozumienia międzynarodowe nie stanowią inaczej.
W związku z powyższym Strona twierdzi, iż w przedstawionej sprawie występuje w roli płatnika.
Podobnie przy umowie zlecenia, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy pdof, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9, a więc również z tytułu umowy zlecenia oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4 zaliczki na podatek dochodowy (...). Strona uznała zatem, że Przedstawicielstwo, jako jednostka organizacyjna i płatnik w przypadku umowy o pracę, powinno również w przypadku umowy zlecenia pobierać zaliczki.
W ocenie Przedstawicielstwa, ponieważ zatrudnione w nim osoby osiągają dochód za pośrednictwem płatnika, nie znajduje zastosowania art. 44 ust. 1a pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedstawicielstwo powinno sporządzać deklaracje (PIT-4) dotyczące osiągniętego przez zatrudnione osoby dochodu i wpłacać pobrane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Analiza przepisów prawa podatkowego w przedmiotowym zakresie wskazuje, że:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 44 ust. 1a pkt 1 i 3 w/w ustawy, który stanowi, że podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy oraz z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1- są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w art. 44 ust. 3a ustawy. Przepis ten stanowi, że podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 19% dochodu za miesiące, w których uzyskali ten dochód, w terminie do dnia 20 następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego.
W terminach płatności zaliczek podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatników, deklaracje według ustalonego wzoru /PIT-53/.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę oraz na podstawie umów cywilnoprawnych w Przedstawicielstwie osiągają dochody od placówki dyplomatycznej stanowiące w rzeczywistości dochody osiągane z Państwa, które ustanowiło to Przedstawicielstwo, w tym przypadku z Belgii.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wynagrodzenia wypłacane przez Ambasadę- Przedstawicielstwo stanowią dochody z zagranicy, zatem opodatkowane są na zasadach określonych w cytowanym wyżej art. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym Przedstawicielstwo nie występuje w roli płatnika i w konsekwencji nie ciąży na nim obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy oraz sporządzania deklaracji PIT-4.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze
postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
