POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDF-3-415-11-06BA

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.03.2006, sygn. PDF-3-415-11-06BA, Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 - tekst jedn. ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 26.01.2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 31.01.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 22.02.2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 28.02.2006 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, dotyczącego opodatkowania zapomóg wypłacanych z funduszu socjalnego osobom uprawnionym do wojskowych rent rodzinnych (dzieciom i wdowom po zmarłych emerytach i rencistach) uznaje stanowisko wnioskującego za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 26.01.2006 r., uzupełnionym pismem z dnia 22.02.2006 r. ... zwróciło się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z przedstawionego przez płatnika stanu faktycznego wynika, iż Wnioskujący działając na podstawie art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 ze zm.), ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 179, poz. 1750 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. Nr 216, poz. 1829), przyznaje osobom uprawnionym do zaopatrzenia emerytalnego zapomogi pieniężne.

Stanowisko Wnioskującego:
Zdaniem Wnioskującego, od zapomóg pieniężnych wypłacanych z funduszu socjalnego osobom uprawnionym do wojskowych rent rodzinnych pobiera się 19% podatek dochodowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje:
Zgodnie z art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (informacja PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którymkieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Należności, o których mowa w art. 20 ust. 1 to tzw. przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Zgodnie z art. 34 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organy rentowe są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki miesięczne od wypłaconych bezpośrednio przez te organy emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych, rent socjalnych oraz świadczeń pieniężnych dla cywilnych ofiar wojny.
W myśl art. 2 pkt. 1 lit. c cytowanej ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy, w ramach zaopatrzenia emerytalnego, przysługuje na zasadach określonych w ustawie wojskowa renta rodzinna, natomiast w myśl art. 2 pkt. 2 lit. b tej ustawy - świadczenia socjalne.
Zgodnie z § 6 ust. Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych, świadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, który wypłaca świadczeniobiorcy świadczenia pieniężne z zaopatrzenia emerytalnego, na wniosek świadczeniobiorcy lub organizacji społecznej albo z urzędu na podstawie danych zawartych w aktach emerytalnych.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującego wynika, iż osobom które pobierają rentę rodzinną po zmarłym emerycie i renciście wojskowym przysługuje świadczenie socjalne.
W przypadku wypłaty dzieciom i wdowom świadczeń socjalnych (zapomóg) po zmarłych emerytach i rencistach, ... nie jest obowiązane do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. W art. 34 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały świadczenia, od których organy rentowe obowiązane są pobierać zaliczki na podatek dochodowy.
Zatem ... dokonując wypłaty zapomogi ww. osobom, w myśl postanowień art. 42a ustawy będzie zobligowane do sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Ponieważ przedmiotowe świadczenie jest opodatkowane na zasadach ogólnych - beneficjent zapomogi (dziecko, wdowa) będzie miał obowiązek doliczenia jej do innych dochodów w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał zapomogę.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto nie podziela stanowiska Wnioskującego w tej sprawie.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla płatnika (podatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe), wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto, w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto