Na podstawie przepisu art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.), po rozpatrzeniu złożonego prze... - Interpretacja - PO.I. 415 - 3 / 2004

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.02.2004, sygn. PO.I. 415 - 3 / 2004, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie przepisu art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.), po rozpatrzeniu złożonego przez Panów wniosku z dnia 22.02.2004r. (data wpływu 23.01.2004 r.), w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Wspólników dotyczącej zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanej premii z tytułu udziału w programie lojalnościowym związanym ze sprzedażą paliw, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zamościu wyjaśnia:

1. Według przedstawionego we wniosku oraz dostarczonych w jego uzupełnieniu dowodach stanu faktycznego, wnioskodawcy wykonując pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa w sprzedaży paliw, uczestniczyli w organizowanym przez dostawcę tych paliw, według ustanowionego przez niego regulaminu programie lojalnościowym dla uczestników sieci stacji franchisingowych i patronackich tegoż dostawcy. Powyższy regulamin stanowi w szczególności, że:
- organizator programu tworzy fundusz, którego środki gromadzone są na wydzielonym koncie,
- środki powyższego funduszu przyznawane są uczestnikom programu według określonych regulaminem zasad, - środki funduszu przyznane uczestnikowi programu stanowią jego dodatkową premię i mogą być wykorzystane wyłącznie na finansowanie realizowanych przez niego przedsięwzięć modernizacyjnych, przez które rozumie się:
a) przedsięwzięcia wynikające z przepisów prawa,
b) przedsięwzięcia podnoszące ogólny standard techniczno - eksploatacyjny stacji,
- wypłata przyznanych uczestnikowi programu środków następuje na pisemny jego wniosek składany z dołączeniem dowodów stwierdzających poniesienie wydatków na realizację określonych regulaminem przedsięwzięć modernizacyjnych,
- wydatki będące podstawą tej wypłaty mają być udokumentowane fakturami VAT,
- wypłata przyznanych uczestnikowi programu środków następuje bezgotówkowo na podstawie wystawionej noty księgowej obciążającej organizatora programu przelewem na wskazany przez uczestnika rachunek bankowy.
W przedmiotowej sprawie organizator programu zawiadomił Wspólników o przyznaniu im na zasadach określonych w powołanym regulaminie środków finansowych w dniu 20.01.2004 r. W tym też dniu Wspólnicy wystawili organizatorowi wymaganą tymże regulaminem notę obciążeniową. Nota ta dotyczy środków uzyskanych w IV kwartale 2003 r. Wypłata należnej Wspólnikom kwoty środków pieniężnych nastąpi w terminie 30 dni od daty wystawienia noty.
W ocenie Wnioskodawców, w przedmiotowej sprawie, uzyskana przez nich na podstawie wystawionej noty premia stanowi w całości przychód z ich działalności gospodarczej w roku podatkowym, którego dotyczy (to jest w tym, w którym trwało ich uczestnictwo w danej edycji przedmiotowego programu).

2. Rozpatrując przedstawiony we wniosku Wspólników oraz dostarczonych w jego uzupełnieniu dowodach stan faktyczny z uwzględnieniem mających w nim zastosowanie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że wypłacona Wspólnikom w tej sytuacji premia stanowi w istocie nieodpłatne świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. W zależności od tego jakie konkretnie wydatki ponieśli Wspólnicy w realizacji przedsięwzięcia modernizacyjnego finansowanego według zasad określonych w powołanym regulaminie, przez nieodpłatne świadczenie organizatora programu na rzecz uczestniczących w tym programie Wspólników, polegające na nieodpłatnym przekazaniu im określonych środków pieniężnych faktycznie tytułem zwrotu (całości, bądź też określonej części) wydatków, przychody Wspólników wynikające z tak otrzymanego świadczenia:
- zgodnie z przepisami art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. Nr 14 poz. 176 z 2000 r. z późn. zm.) stanowią przychody z działalności gospodarczej - w tej części, w której nie są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie (w realizacji określonego powołanym regulaminem przedsięwzięcia modernizacyjnego), środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o tej ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, a ponadto,
- zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy stanowią przychody z innych źródeł - w części, w której obejmują nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 20 ust 1 tejże ustawy, to jest w której są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie (w realizacji określonego powołanym regulaminem przedsięwzięcia modernizacyjnego), środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o tej ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
W obydwu wyżej wymienionych przypadkach (zarówno w przypadku przychodów stanowiących przychody z działalności gospodarczej, jak też przychodów z innych źródeł) zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 powołanej ustawy, przychody powstają u Wspólników w roku kalendarzowym, w którym Wspólnicy otrzymali lub zostały im postawione do dyspozycji określone pieniądze i wartości pieniężne. W przedmiotowej sprawie momentem powstania przychodu jest dzień, w którym na wskazany przez Wspólników rachunek bankowy wpłynęły, stając się postawionymi im do dyspozycji, środki pieniężne pochodzące od organizatora programu.

3. Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego we wniosku Wspólników stanu faktycznego wskazać należy iż w związku z otrzymaną w tym przypadku premią wspólnicy obowiązani są:
a) poddać analizie udokumentowane wydatki, które stanowiły w tym przypadku podstawę wypłaty premii i określić ich strukturę wartościową z podziałem odrębnie na:
- wydatki związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie (w realizacji określonego powołanym regulaminem przedsięwzięcia modernizacyjnego), środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych oraz
- inne niż wyżej wymienione wydatki niezwiązane z nabyciem lub wytworzeniem środków trwałych podlegających amortyzacji,
b) rozliczyć otrzymaną premię dzieląc ją na dwie części z uwzględnieniem tego, czy wiąże się ona z wydatkami dotyczącymi środków trwałych, czy też z innymi wydatkami. Jeżeli organizator programu nie określił w jakiej części wypłaconą premię przyznaje się z tytułu nabycia środków trwałych, a w jakiej części z tytułu poniesienia innych wydatków, dla celów powyższego rozliczenia przychodów można wykorzystać proporcję, w jakiej według dokonanej analizy wydatków, pozostają względem siebie wydatki na nabycie środków trwałych i inne poniesione wydatki, które łącznie stanowiły podstawę do wypłaty całości premii,
c) zaliczyć odrębnie u każdego ze wspólników w proporcji do jego udziału w spółce:
- do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 powołanej ustawy z dnia 26.07.1991 r.) tę część premii, która przypada na wydatki związane z nabyciem środków trwałych,
- do przychodów z działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 i art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy) tę część premii, która przypada na inne poniesione wydatki.
d) przyjąć, że w obydwu przypadkach przychody Wspólników powstają w roku kalendarzowym, w którym Wspólnicy otrzymali lub zostały im postawione do dyspozycji określone pieniądze i wartości pieniężne (art. 11 ust. 1 powołanej ustawy), a momentem powstania przychodu jest dzień, w którym na rachunek bankowy Wspólników wpłynęły środki pieniężne pochodzące od organizatora programu.
Nawiązując do wyodrębnionych w powyższy sposób przychodów wspólników z dwóch różnych źródeł przychodów wskazać ponadto należy, iż poniesione w związku z tymi przychodami wydatki o ile są związane z nabyciem albo też ulepszeniem środków trwałych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Jako wydatki faktycznie Wspólnikom zwrócone (poprzez otrzymaną wypłatę związanej z nimi premii) nie mogą zostać one uznane za koszty uzyskania przychodu, ani jako wydatki na nabycie lub ulepszenie tych składników majątku, ani też jako odpisy z tytułu ich amortyzacji. Wynika to z faktu, iż zgodnie z przepisami art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz art. 23 ust. 1 pkt 45 powołanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż grunty środków trwałych w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części oraz wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 tejże ustawy powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Podobnie nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o ustawy, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (tu w formie wypłaconej premii).

4. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że stanowisko zajęte przez Wspólników w powyższej sprawie w powołanym na wstępie wniosku nie jest zgodne z przepisami prawa podatkowego. W przedmiotowej sprawie nie mogą stanowić przychodów z działalności gospodarczej przychody uzyskane z wypłaconej premii, w części w której ta wypłata wiąże się z nabyciem środków trwałych. Podobnie w związku z otrzymaną premią przychody Wspólników nie powstają w roku kalendarzowym, za który ta premia została naliczona lecz w roku kalendarzowym, w którym zostały im postawione do dyspozycji określone pieniądze i w którym na rachunek bankowy wpłynęły środki pieniężne z tytułu premii pochodzące od organizatora programu.

Urząd Skarbowy w Zamościu