
Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka dokonuje zakupu towarów handlowych w Portugalii. W celu lepszej realizacji zamówień firma X zatrudniła agenta obywatela Portugalii. Praca wykonywana jest na terenie Portugalii i polega na organizowaniu terminowej i prawidłowej realizacji zamówień, sprawdzaniu jakości towaru, dbaniu o dokumentację transakcji zakupu, negocjowaniu warunków dostawy towaru. W zamian za wykonaną pracę agent otrzymuje wynagrodzenie ustalone procentowo od zrealizowanej dostawy. Za otrzymane wynagrodzenie agent wystawia fakturę.
Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr. 14 poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że osoba zatrudniona przez spółkę na zasadach umowy agencyjnej zamieszkuje w Portugalii i praca wykonywana jest na terenie Portugalii a więc w myśl art. 3 ust. 2a wyżej powołanej ustawy dochody wpłacone przez spółkę nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Powyższy przepis uzupełnia umowa międzynarodowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Portugalską (Dz.U. z 1998 r. Nr 48 poz. 304).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 powyższej umowy dochody opodatkowane są w państwie w którym zamieszkuje osoba osiągająca dochody, chyba że praca wykonywana jest w drugim państwie. Ponieważ w
przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym osoba zatrudniona przez spółę zamieszkuje w Portugalii i wykonuje swoją pracę w Portugalii dlatego też dochody przez nią osiągnięte nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Ustosunkowując się do zawarcia przez spółę w przyszłości podobnej umowy o pracę z obywatelem Ukrainy należy stwierdzić iż, obecnie umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu zawarta pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy (Dz.U. z 1994 r. Nr 63 poz. 269) ma analogiczną treść jak umowa z Portugalią a więc będą miały zastosowanie takie same przepisy wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym czyli dochody te będą opodatkowane na Ukrainie.
Reasumując, stanowisko Strony znajduje oparcie w stanie faktycznym i prawnym.
Przedmiotowa interpretacja w myśl art. 14b § 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
