Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z innym podmiotem (dalej: Zleceniodawca) umowę, której przedmiotem jest świa... - Interpretacja - 1472/DPC/415-55/05/PK

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.10.2005, sygn. 1472/DPC/415-55/05/PK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła z innym podmiotem (dalej: Zleceniodawca) umowę, której przedmiotem jest świadczenie przez Spółkę usług w zakresie nadzoru robót we wszystkich kontraktach na roboty budowlane w projekcie "Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce". Działania Spółki wykonywane w ramach ww. umowy w 75% są finansowane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej w postaci unijnego Funduszu ISPA (od dn. 01.05.2004r. projekt jest kontynuowany jako element Funduszu Spójności). Środki na realizację zadań są przekazywane Spółce przez Zleceniodawcę, który jest podmiotem upoważnionym do wykonywania płatności z tych środków na rzecz wykonawców. Z tych środków Spółka finansuje m.in. wynagrodzenia pracowników zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji zadania określonego w umowie ze Zleceniodawcą, a więc projektu na który przyznana została bezzwrotna zagraniczna pomoc. Spółka stoi na stanowisku, iż wypłacane tym pracownikom świadczenia są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.).

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego wyjaśnia:

Art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

    a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
    b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z treścią powyższego przepisu Zleceniobiorcę należałoby traktować jako podmiot będący jedynie dysponentem środków pomocowych. W takim przypadku beneficjentem pomocy będzie Spółka. Co do zasady, kwoty wypłacane pracownikom z tytułu pracy wykonywanej w ramach i w celu wykonywania zadań finansowanych ze środków spełniających wymagania lit. "a" powyższego przepisu i bezpośrednio realizujących te zadania, będą korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponieważ warunkiem skorzystania z tej ulgi jest wykazanie, iż zadania powierzone konkretnym pracownikom bezpośrednio służą realizacji projektu oraz wykazanie, iż zapłata za wykonywanie tych zadań pochodzi ze środków pomocowych to udzielenie jednoznacznej odpowiedzi byłoby możliwe jedynie po przeprowadzeniu indywidualnej analizy sytuacji każdego pracownika, w tym jego umowy o pracę. W momencie wydawania interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa jest to niemożliwe.

Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia nie jest możliwe w sytuacji, gdy z pracownikami wykonującymi zadania finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie są zawierane osobne umowy o świadczenie pracy w zakresie tylko i wyłącznie realizacji zadań, na które przeznaczona została ta pomoc. W takim wypadku nie jest możliwe spełnienie kryteriów koniecznych do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, a w szczególności wykazanie, iż wynagrodzenie za wykonywanie na rzecz Spółki pracy pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Reasumując, dochody osób fizycznych z tytułu wykonywania zadań bezpośrednio związanych z realizacją projektu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, będą co do zasady korzystały ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, iż Spółka będzie w stanie wykazać, który pracownik oraz w jakiej wysokości i z jakiego tytułu prawnego świadczył pracę na rzecz Spółki w ramach zadań finansowanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W sytuacji gdy spełnione zostaną wskazane powyżej kryteria skorzystania ze zwolnienia, zgodnie z art. 42 ust. 5 ww. ustawy, przychody te należy wykazać w informacji o dochodach PIT-11/8B.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie