Stan faktyczny: - Interpretacja - BI/005/0720/03

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.12.2003, sygn. BI/005/0720/03, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny:

Podatnik zatrudnia młodocianych pracowników, którym wypłacane jest comiesięczne wynagrodzenie. Po upływie kwartału Podatnik zwraca się do Powiatowego Urzędu Pracy o zwrot kosztów poniesionych na te wynagrodzenia oraz składki na pracownicze ubezpieczenie społeczne. Decyzję o przyznaniu refundacji podatnik otrzymuje w ciągu miesiąca od złożenia przez niego wniosku o jej przyznanie, natomiast rzeczywisty zwrot pieniędzy następuje w późniejszym terminie. Do 2002r. pieniądze otrzymane zgodnie z decyzją o przyznaniu refundacji Podatnik księgował jako przychód w dacie jego otrzymania.


Stan prawny:

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 47b z dnia 26 lipca 1991r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Podatnik przyjmując młodocianych na odbywanie praktycznej nauki zawodu podpisuje z nimi umowę o pracę i z tego tytułu otrzymuje z Funduszu Pracy - stosownie do postanowień art. 57 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 roku o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003r. Nr 58, poz. 514) - środki na finansowanie ich wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenie społeczne.

Z treści art. 52 ustawy z dnia 14.12.1994r. wynika, że Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw pracy. Natomiast art. 3 powołanej ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu stanowi, że zadania określone w ustawie realizuje minister właściwy do spraw pracy oraz samorząd województwa, wojewoda i samorząd powiatowy, którzy współdziałają z organami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu, a w szczególności z gminami oraz organizacjami związków zawodowych, pracodawców i bezrobotnych.

Powyższa regulacja stanowi, że Powiatowy Urząd Pracy - jako wykonujący zadania zlecone przez właściwego ministra - jest dysponentem Funduszu Pracy, z którego następuje refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem młodocianych. W związku z tym finansowanie wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, oraz składki na ubezpieczenie społeczne od refundowanych wynagrodzeń należy traktować jako dotację, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem od 1 stycznia 2003 roku dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego - również te, które otrzymują podatnicy w formie refundacji poniesionych kosztów zatrudniania młodocianych pracowników - wolne są od podatku dochodowego.

Ustawodawca w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy z dnia 26.07.1991r. postanowił również, że do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48.

W świetle powyższych przepisów od 1 stycznia 2003 r., Podatnicy wypłacający wynagrodzenie młodocianym pracownikom, którzy otrzymują jednocześnie refundację tych kosztów z Powiatowego Urzędu Pracy nie wykazują otrzymanych dotacji - jako przychodu - w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jednocześnie w dniu uzyskania refundacji zobowiązani są do pomniejszenia kosztów wynagrodzeń tych młodocianych pracowników ujętych w kolumnie 13 księgi przychodów i rozchodów o kwotę otrzymanej refundacji wpisując ją ze znakiem "-" lub na czerwono.

Izba Skarbowa w Gdańsku