POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urz... - Interpretacja - PD/415/1/6-3/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.07.2005, sygn. PD/415/1/6-3/05, Urząd Skarbowy w Złotoryi

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2005 r., uzupełnionym w dniu 14 kwietnia 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasadności "doliczania" do przychodów z najmu podatku od nieruchomości opłaconego przez najemcę na podstawie zawartej umowy najmu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 23 marca 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 12 kwietnia 2005 r. tut. organ podatkowy wezwał Panią do ich usunięcia, co też nastąpiło w dniu 14 kwietnia 2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pani właścicielką znajdującego się na parterze budynku lokalu użytkowego, który wynajmuje innej osobie do celów prowadzenia w nim działalności gospodarczej. W związku z posiadanym tytułem prawnym do przedmiotowego lokalu jest Pani obowiązana odprowadzać do Urzędu Miejskiego w Złotoryi co kwartał podatek od nieruchomości. Na mocy postanowień umowy najmu zawartej w dniu 3 lutego 2004 r. wymieniony obowiązek scedowany został na najemcę, któremu Pani z tego tytułu wystawia rachunki. Według Pani, skoro wartość podatku od nieruchomości, którą obciążany na mocy postanowień ww. umowy jest najemca, stanowi dla niego koszt uzyskania przychodu, dla Pani jest ona przychodem z tytułu najmu lokalu użytkowego jako "przychody z najmu przekazywane na cele podatku od nieruchomości przez najemcę".
Mając jednak wątpliwości co do prawidłowości swojego poglądu zwraca się Pani o zajęcie stanowiska w sprawie zasadności "doliczania" podatku od nieruchomości opłaconego przez najemcę lokalu użytkowego do przychodów osiąganych z tytułu najmu tego lokalu.

Oceniając w świetle obowiązujących przepisów prawa przedstawiony we wniosku z dnia 23 marca 2005r., uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2005 r., stan faktyczny oraz ustosunkowując się do wyrażonego w tym wniosku stanowiska Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza co następuje.
W myśl przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U z 2000 r., Nr 14 poz. 176 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z uwagi na fakt, iż wskazane w wymienionym przepisie zastrzeżenie nie znajduje zastosowania w przypadku osiągania przychodów z najmu, stosownie do jego treści przychód z tego źródła powstaje według tzw. zasady kasowej, czyli w momencie faktycznego otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika pieniędzy, wartości pieniężnych oraz świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Podstawę dla uzyskiwania przychodu z tytułu najmu stanowi zawarta pomiędzy stronami umowa. Strony umowy określają w niej wysokość czynszu. Czynsz ten stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym przepisie art. 11, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego. Składnikiem przychodu osiągniętego z najmu nie będzie natomiast, w świetle obowiązujących przepisów, wydatek ponoszony przez najemcę - zgodnie z postanowieniami zawartej uprzednio umowy najmu - na opłacenie podatku od nieruchomości. Do ponoszenia m. in. tego wydatku, w związku z użytkowaniem stanowiącego Pani własność lokalu użytkowego, zobowiązuje najemcę zawarta umowa najmu. Czynsz otrzymywany przez Panią w wysokości określonej w umowie niewątpliwie stanowi przysporzenie majątkowe z tytułu najmu lokalu użytkowego, natomiast takim przysporzeniem nie będzie kwota odpowiadająca opłaconemu przez najemcę podatkowi od nieruchomości. Nie mieści się ona również w pojęciu "świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń", o których mowa w cyt. wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, a których otrzymanie również generuje przychody z określonego źródła.
Podsumowując Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, iż w obowiązującym stanie prawnym oraz przedstawionym stanie faktycznym stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe, stąd orzekł jak w osnowie postanowienia.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Złotoryi