POSTANOWIENIE - Interpretacja - P-1/415/27/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.07.2005, sygn. P-1/415/27/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 29.04.2005 r. wpłynął Pani wniosek (uzupełniony 08.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

W listopadzie 1996 r. jako pracownik ... S.A. uczestniczącego w programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych i ich prywatyzacji nabyła Pani nieodpłatnie 170 sztuk akcji na okaziciela tej spółki o wartości nominalnej 2,17 zł każda, zdeponowanych w Biurze Maklerskim ...... S.A.

Powyższe potwierdzono świadectwem depozytowym nr 65/34/96 z dnia 05.11.1996 r. i umową z dnia 05.11.1996 r. zawartą między Panią a Biurem zwaną umową o świadczenie usług w zakresie obrotu niepublicznego akcjami spółki oraz prowadzenia rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego.

W grudniu 2004 r. dokonała Pani sprzedaży przedmiotowych akcji na rzecz osoby fizycznej osiągając z tego tytułu przychód w wysokości 1.071 zł, na podstawie umowy - kupna sprzedaży z dnia 02.12.2004 r. załączonej do wniosku.

W związku z powyższym wniosek o interpretację prawa podatkowego złożony przez Panią zawiera następujące zapytanie:

Czy od transakcji sprzedaży tych akcji winna Pani zapłacić podatek dochodowy ?

Zdaniem Pani przychód ze sprzedaży akcji spółki uczestniczącej w programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych i ich prywatyzacji podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz. U. nr 202, poz. 1956).

Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 202, poz. 1956) przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 ust. 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004 roku, pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r.

Z kolei z treści art. 52 pkt 1 lit. b powyższej ustawy wynika, że w okresie od dnia 1.01.2001 r. do 31.12.2003 r. zwalnia się od podatku dochodowego dochody: z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. nr 49, poz. 447 z późn. zm.) - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle powołanego przepisu na osobach fizycznych, które zbyły papiery wartościowe, nabyte przed 01 stycznia 2004 r. nie ciąży obowiązek złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) pod warunkiem, że papiery wartościowe zostały nabyte na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych.

Pojęcie publicznej oferty nie zostało zdefiniowane na gruncie prawa podatkowego. Pojęcie to jest związane z definicją publicznego obrotu papierami wartościowymi i przepisami regulującymi ten obrót.

Publiczny charakter oferty należy wywieść z brzmienia art. 2 ust. 1 ustawy "Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi", który stanowi, iż publicznym obrotem papierami wartościowymi, zwanym dalej "publicznym obrotem" jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych serii papierów wartościowych przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata z wyjątkiem przypadków wymienionych enumeratywnie w punktach od 1 do 11 art. 2 ust. 1 tej ustawy.

Wśród nich publicznego charakteru pozbawiona jest oferta udostępniania akcji pracownikom, rolnikom i rybakom na podstawie art. 46 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. z 1993 r. Nr 44, poz. 202 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 46 ust. 2 powyższej ustawy w chwili wniesienia przez Skarb Państwa do Narodowego Funduszu Inwestycyjnego akcji Spółek powstałych z przekształcenia przedsiębiorstw w jednoosobowe spółki Skarbu Państwa na podstawie ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. nr 51, poz. 298 z późn. zm.) oraz innych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, do 15 % akcji tej spółki zostaje nieodpłatnie udostępniana pracownikom zatrudnionym w przedsiębiorstwie państwowym przekształconym w spółkę.

Z uwagi na fakt, że propozycje dotyczące nabycia akcji spółki uczestniczącej w programie narodowych funduszy inwestycyjnych i ich prywatyzacji zostaje skierowana do ściśle określonych adresatów tj. wyłącznie do pracowników przedsiębiorstwa państwowego przekształconego w spółkę. Oferta ta nie ma charakteru publicznego.

Wskazać należy, że orzecznictwo NSA potwierdza pogląd, iż mówiąc o publicznym charakterze oferty należy mieć na względzie powszechny dostęp do akcji przez ogół społeczeństwa bez względu na liczbę osób, do których jest skierowana oferta".

Jeżeli oferta nie jest skierowana do ogółu społeczeństwa, a do konkretnie oznaczonych adresatów, nawet jeżeli ich liczba przewyższa 300 osób, to nie sposób mówić o ofercie publicznej w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21.08.1997 r. "Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi" wyrok z 27.05.2003 r. SA/BK 1403/2. Również z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod redakcją H. Szymczaka, PWN W-wa 1996 r. Tom II L) publiczny oznacza: dotyczący ogółu ludu, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich.

Mając na uwadze powyższe uzyskany w 2004 r. dochód ze sprzedaży akcji nabytych przez Panią jako pracownika w ramach emisji skierowanej tylko do ściśle skonkretyzowanego i ograniczonego grona inwestorów, mimo że zostały nabyte przed 2004 r. i były dostępne w biurze, nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 19 w związku z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie został spełniony jeden z warunków konieczny do zwolnienia - warunek nabycia akcji w drodze publicznej oferty. W konsekwencji powyższego uzyskany w 2004 r. dochód ze sprzedaży akcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 30 b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. w wys. 19 % uzyskanego dochodu.

Dochód z tego tytułu winien być rozliczony w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy (PIT-38).

Przy powyższym tut. Urząd informuje, że w przypadku ustalania dochodu ze sprzedaży akcji otrzymanych nieodpłatnie, element kosztu ich nabycia nie występuje, gdyż podatnik nie ponosi wydatku na ich zakup.

Kosztem tym nie może być również wartość nominalna sprzedawanych akcji. W tym przypadku dochodem jest różnica pomiędzy cena uzyskaną ze sprzedaży akcji określona w umowie a wydatkami związanymi z zawarciem umowy zbycia poniesionymi przez zbywającego np. opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie