Z opisu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie wynika, że podatnik posiada własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej. S... - Interpretacja - PDF/415-0045/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.07.2005, sygn. PDF/415-0045/05, Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z opisu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie wynika, że podatnik posiada własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej. Spółdzielnia mieszkaniowa, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług wykonała w budynku, w którym znajduje się ww. lokal mieszkalny instalację ciepłej wody. W związku z ww. inwestycją spółdzielni podatnik dokonał wpłaty do spółdzielni kwoty 822,63zł, stanowiącej koszt wykonania instalacji ciepłej wody w jego lokalu i na udokumentowanie wydatku otrzymał rachunek wystawiony w dniu 24.08.2004 r.Wątpliwość wnioskodawcy budzi kwestia, czy na podstawie ww. rachunku można skorzystać z odliczenia od podatku dochodowego z tytułu wydatków poniesionych na modernizację własnego lokalu mieszkalnego. W ocenie wnioskodawcy ww. rachunek stanowi podstawę do odliczeń od podatku. Zgodnie z przepisami art. 27a ust. 1 pkt 1 i ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), obowiązującymi w 2004 r. na podstawie przepisu art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956): "Podatek dochodowy (...) obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki na remont i modernizację lokalu lub budynku mieszkalnego ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty."

Kwestie dotyczące wystawiania faktur VAT przez spółdzielnie mieszkaniowe regulują natomiast m.in. niżej wymienione przepisy.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.): "Zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych."

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity Dz.U. z 2003 r. Nr 119 poz. 1116 ze zm.): "Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Członkowie spółdzielni, będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Od członka będącego właścicielem lokalu, niezależnie od jego obowiązków w zakresie pokrywania kosztów zarządu nieruchomością wspólną, spółdzielnia może żądać wpłat na fundusz remontowy, o którym mowa w art. 6 ust. 3."

W myśl § 23 pkt 5 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971): "Za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 11, § 12, § 14-20, § 22-25 i § 27.

Mając na uwadze powyższe przepisy spółdzielnia mieszkaniowa jako podatnik podatku od towarów i usług prawidłowo udokumentowała czynności wykonane na rzecz członka spółdzielni - poprzez wystawienie rachunku, o którym mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacji podatkowej i ww. rachunek jest traktowany na równi z fakturą VAT, a zatem tak udokumentowany wydatek stanowi podstawę do odliczeń od podatku dochodowego.

Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej