Podatnik złożył wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, prosząc o wyjaśnienie czy zakupione środki tr... - Interpretacja - PDM/415?4a/05/MW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.07.2005, sygn. PDM/415?4a/05/MW, Urząd Skarbowy w Łosicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik złożył wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, prosząc o wyjaśnienie czy zakupione środki trwałe z subwencji otrzymanej na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych należy ująć w ewidencji środków trwałych i amortyzować według zasad określonych w art. 22a-22o ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) a odpisy amortyzacyjne, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu?

Wnioskodawca wskazał, że jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą otrzymał dotację z PFRON na dofinansowanie utworzonych nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych. Z tych środków został zakupiony stosowny sprzęt, który jest ściśle związany z nowo tworzonymi stanowiskami pracy: kucharz, sprzedawca paliw oraz kucharz - barman.

Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca podniósł, że podstawą prawną dla uruchomienia środków jest ustawa z dnia 27.08.2005 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) oraz wydane na podstawie art. 26 ust. 9 tej ustawy rozporządzenie wykonawcze Ministra Polityki Społecznej z dnia 15.09.2004 r. w sprawie zwrotu kosztów przystosowania stanowisk pracy, adaptacji pomieszczeń i urządzeń do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu (Dz.U. Nr 215, poz. 2186). Z przepisów powyższych wynika, że środki te stanowią zwrot kosztów dla pracodawcy, który przez okres co najmniej 36 miesięcy zatrudnia osoby niepełnosprawne, a otrzymane środki przeznaczy na zakup stosownego sprzętu.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te z są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Oznacza to, że dla podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, co do zasady wszelkiego rodzaju dofinansowania stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej i powinny być wykazane w kol. 8 podatkowej księgi przychodów i rozchodów w momencie otrzymania dofinansowania. W przypadku gdy zwrot kosztów, dotyczy zakupu wyposażenia i środków trwałych, które będą podlegać amortyzacji, przychód nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej. Z tego też względu zwrot kosztów nie powinien zostać wykazany ani w księdze przychodów i rozchodów, ani w zeznaniu podatkowym. Natomiast, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy, odpis ten nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu.

Zgodnie z ustawą z dnia 27.08.2005 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) oraz rozporządzenia wykonawczego Ministra Polityki Społecznej z dnia 15.09.2004 r. w sprawie zwrotu kosztów przystosowania stanowisk pracy, adaptacji pomieszczeń i urządzeń do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu (Dz.U. Nr 215, poz. 2186) przedsiębiorcy zatrudniający osoby niepełnosprawne mogą ubiegać się o zwrot kosztów przystosowania stanowiska obejmującego m.in. koszty zakupu środków trwałych stanowiących wyposażenie związane z przystosowaniem stanowiska umożliwiającego wykonywanie przez pracownika niepełnosprawnego powierzonych czynności na poziomie porównywalnym z analogicznymi czynnościami wykonywanymi przez pracownika pełnosprawnego.

Celem takiego świadczenia określonego w przepisach dotyczących rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, jest popieranie określonej działalności przedsiębiorców, ukierunkowanej na zatrudnianie osób niepełnosprawnych m.in. poprzez zwrot kosztów utworzenia stanowiska pracy.

Dyspozycja art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, że dotacje, subwencje dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków są przychodem z działalności gospodarczej, z wyjątkiem gdy przychody te z są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zakupiony sprzęt należy ująć w ewidencji środków trwałych i amortyzować według zasad określonych w art. 22a-22o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie jednak z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy odpisy amortyzacyjne nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu. Nie stanowią bowiem kosztu uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie, zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jako, że potrzymał otrzymał zwrot kosztów zakupionych środków trwałych, stanowiących wyposażenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, nie może zaliczyć odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z powyższym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Informacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wg stanu prawnego na dzień udzielenia odpowiedzi.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Łosicach