Ustalenie kosztów uzyskania przychodu przy sprzedaży działki nabytej w wyniku zamiany. - Interpretacja - IBPBII/2/415-535/11/MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2011, sygn. IBPBII/2/415-535/11/MW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Ustalenie kosztów uzyskania przychodu przy sprzedaży działki nabytej w wyniku zamiany.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2011r. (data wpływu do Organu 21 kwietnia 2011r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze zamiany - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2011r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze zamiany.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z dnia 03 czerwca 2011r. Znak: IBPB II/2/415-535/11/MW wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 13 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 13 lipca 2006r. na podstawie umowy darowizny wnioskodawczyni nabyła od babki nieruchomość gruntową składającą się z działki o numerze ewidencyjnym 14/4 i powierzchni 184 m2. Następnie w drodze umowy zamiany zawartej w dniu 17 października 2008r. wnioskodawczyni nabyła działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 14/5 przylegającą do darowanej działki o nr 14/4. W zamian za działkę, którą wnioskodawczyni otrzymała w wyniku umowy darowizny z dnia 13 lipca 2006r. nabyła od kuzyna działkę o błędnie oszacowanej wartości 10.000 zł. Działka oznaczona nr 14/5 nabyta w drodze zamiany została w dniu 23 sierpnia 2010r. sprzedana przez wnioskodawczynię za kwotę 200.000 zł.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni wskazała, iż po dokonaniu ww. transakcji zamiany kuzyn został wezwany przez Urząd Skarbowy w celu wskazania przyczyn uzasadniających podanie wartości działek nr 14/4 oraz 14/5, tj. kwot po 10.000 zł każda. Organ podwyższył wartość działek będących przedmiotem zamiany, a podatek od czynności cywilnoprawnych został naliczony od kwoty 30.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisanym zdarzeniem wystąpi podatek dochodowy od osób fizycznych, jeśli koszt uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia działki uzyskanej w drodze zamiany wynikający z wartości rynkowej nieruchomości bedącej przedmiotem zamiany, bez względu na wartość tej nieruchomości wymienioną w akcie notarialnym zamiany, będzie równy cenie sprzedaży działki uzyskanej w wyniku zamiany...

Zdaniem wnioskodawczyni, wartość działki przeniesionej na drugą stronę umowy w zamian za nabytą działkę, będzie stanowić w przypadku odpłatnego zbycia działki nabytej w drodze zamiany, koszt uzyskania przychodu i jeśli koszt ten wynikający z wartości rynkowej nieruchomości, a nie wartości przyjętej w umowie zamiany, będzie równy cenie sprzedaży działki, podatek dochodowy od osób fizycznych nie wystąpi. W istocie w wyniku umowy zamiany dochodzi do jednoczesnego zbycia własnej nieruchomości i nabycia nieruchomości od drugiej strony umowy zamiany. Dlatego wartość działki przenoszonej w zamian za nabycie własności innej działki, ustalona na moment zamiany będzie stanowić koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że źródłem przychodu jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Przez pojęcie "nabycie" należy rozumieć nie tylko zakup, ale również każdą inną czynność prawną, w wyniku której dochodzi do przeniesienia prawa własności a zatem m.in. zamianę. Zgodnie bowiem z treścią art. 603 Kodeksu cywilnego przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży, tj. art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę.

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, zdaniem wnioskodawczyni, że rezultatem umowy zamiany nieruchomości jest nabycie na własność innej nieruchomości. W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej uprzednio w drodze zamiany, datą, od której należy liczyć okres pięcioletni, o którym mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 jest rok, w którym dokonano zamiany nieruchomości. Data, w której dokonano zamiany nieruchomości jest datą nabycia nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży i z tą datą należy wiązać skutki podatkowe w zakresie powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. W ocenianej sytuacji, wartość rynkowa nieruchomości znacząco odbiega od jej wartości przyjętej w akcie notarialnym zamiany. Między nabyciem nieruchomości w drodze darowizny, co miało miejsce w dniu 13 lipca 2006r. a jej zamianą co nastąpiło w dniu 17 października 2008r. upłynął krótki okres czasu. To samo należy odnieść do terminu sprzedaży nieruchomości, tj. 23 sierpnia 2010r. Okres między nabyciem nieruchomości w drodze darowizny a jej sprzedażą wynosi 4 lata. Biorąc pod uwagę, że przedmiotem wymienionych czynności prawnych były działki o takiej samej powierzchni i bezpośrednio przylegające do siebie, ich cena rynkowa powinna być identyczna i powinna odpowiadać aktualnej wartości rynkowej tych nieruchomości. Zatem wartość rynkowa nieruchomości będącej przedmiotem zamiany odpowiadała wartości nieruchomości sprzedanej na podstawie aktu notarialnego z dnia 23 sierpnia 2010r. Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Natomiast koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie jej posiadania (art. 22 ust. 6c ww. ustawy).

Przepis art. 22 ust. 6c ustawy w sposób jednoznaczny stanowi, co w przypadku sprzedaży nieruchomości może być uznane za koszt uzyskania przychodu. Przepis ten posługuje się m.in. pojęciem kosztu nabycia. W przypadku podatników zbywających nieruchomość nabytą w drodze zamiany kosztem tym bezspornie jest koszt nabycia zbywanej w drodze sprzedaży nieruchomości. Zatem w przypadku sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze umowy zamiany z dnia 17 października 2008r., kosztem nabycia będzie określona w umowie zamiany wartość nieruchomości przekazanej na rzecz kontrahenta w zamian za nieruchomość będącą przedmiotem sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższe, w opinii wnioskodawczyni, kosztem nabycia nieruchomości będącej przedmiotem zbycia będzie wartość rynkowa nieruchomości, którą wnioskodawczyni zbyła w wykonaniu umowy zamiany, a zatem jeśli cena sprzedaży jest równa kosztom podatek nie wystąpi.

Zdaniem wnioskodawczyni, z powyższego wynika, co następuje:

Przychód uzyskany z tytułu sprzedaży: 200.000 zł

Koszty uzyskania poniesione z tytułu zamiany: 200.000 zł

Podstawa opodatkowania (dochód): 0 zł

Podatek: 0 zł

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość),
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że źródłem przychodu jest odpłatne zbycie m.in. nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Przez pojęcie nabycie należy rozumieć nie tylko zakup, ale również każdą inną czynność prawną, w wyniku której dochodzi do przeniesienia prawa własności a zatem m.in. zamianę.

Zgodnie bowiem z treścią art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży, tj. art. 155 § 1 Kodeksu, zgodnie z którym umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że rezultatem umowy zamiany nieruchomości lub prawa jest nabycie na własność innej nieruchomości lub prawa. Natomiast w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa nabytego uprzednio w drodze zamiany, datą, od której należy liczyć okres pięcioletni, o którym mowa w ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 jest rok, w którym dokonano zamiany nieruchomości lub praw.

W związku z powyższym, sprzedaż w 2010r. działki nr 14/5 stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, ponieważ ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie w drodze zamiany.

Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie działkę nr 14/5 wnioskodawczyni nabyła w drodze zamiany w dniu 17 października 2008r., wobec tego przy sprzedaży tej nieruchomości zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z powyższym, przychodem z odpłatnego zbycia (sprzedaży) jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, o ile odpowiada wartości rynkowej, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej zarówno przedwstępnej, jak i umowy przeniesienia własności, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Tak obliczony przychód można pomniejszyć o koszty uzyskania przychodów, ustalone zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy. Zgodnie z tym przepisem koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Wobec powyższego, dokonana przez wnioskodawczynię w 2010r. sprzedaż działki nr 14/5 nabytej w 2008r. w drodze zamiany skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na zasadzie art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r.

Stosownie do powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że przychodem ze sprzedaży działki nr 14/5 jest wartość wyrażona w cenie umowy sprzedaży, o ile odpowiada wartości rynkowej, którą można pomniejszyć o koszty odpłatnego zbycia. Natomiast kosztami uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy są udokumentowane koszty nabycia powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy poczynione w czasie jej posiadania. Kosztami uzyskania przychodu będą zatem koszty nabycia działki będącej przedmiotem sprzedaży. W przypadku sprzedaży nieruchomości lub prawa nabytego w drodze zamiany, kosztem uzyskania przychodu jest określona w umowie zamiany wartość nieruchomości lub prawa przekazanego na rzecz kontrahenta w zamian za nieruchomość lub prawo będące przedmiotem sprzedaży.

W świetle powyższego, w przypadku wnioskodawczyni do kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy z tytułu sprzedaży działki nr 14/5, można zaliczyć wartość działki nr 14/4 zbytej w drodze zamiany. Aby bowiem nabyć działkę nr 14/5 wnioskodawczyni oddała w zamian działkę nr 14/4. I to wartość tej oddanej działki stanowić będzie koszt nabycia nowej, którą następnie wnioskodawczyni sprzedała. Różnica pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym.

Skoro w uzupełnieniu wniosku wnioskodawczyni wskazała, iż po dokonaniu ww. transakcji zamiany jej kuzyn został wezwany przez Urząd Skarbowy w celu wskazania przyczyn uzasadniających podanie wartości działek nr 14/4 oraz 14/5, tj. kwot po 10.000 zł każda oraz że organ podwyższył wartość działek będących przedmiotem zamiany, a podatek od czynności cywilnoprawnych został naliczony od kwoty 30.000 zł, to kosztem nabycia działki nr 14/5 nie będzie wartość działki nr 14/4 określona w umowie zamiany (10.000 zł), lecz wartość rynkowa działki nr 14/4 określona przez Urząd Skarbowy na dzień transakcji.

Za niedopuszczalne uznać należy twierdzenia wnioskodawczyni, iż kosztem nabycia działki nr 14/5 nabytej w drodze zamiany będzie wartość rynkowa zamienionej działki nr 14/4 z dnia sprzedaży działki nr 14/5, tj. z dnia 23 sierpnia 2010r., a w związku z tym przychód uzyskany z jej sprzedaży będzie równy kosztom uzyskania tego przychodu (kosztom nabycia). Nie ma bowiem żadnych podstaw prawnych do określenia wartości rynkowej zamienianych działek, w celu ustalenia kosztów nabycia, według innej wartości niż wartość rynkowa z dnia dokonania zamiany. Koszty nabycia nie są wartością, którą podatnik ustalać może sobie dowolnie. Koszty te mają być udokumentowane. Takim dokumentem jest umowa, na mocy której nabyta została zbywana nieruchomość. Kosztów nabycia nie szacuje się w momencie późniejszej sprzedaży jak to robi wnioskodawczyni. Na nic zdaje się przy tym jej argumentacja, że wartość działki nr 14/4 znacząco odbiegała od wartości podanej w akcie notarialnym zamiany, ani przyznawanie po czasie, że strony umowy błędnie oszacowały tę wartość na 10.000 zł. Zawierając umowę w formie aktu notarialnego strony są pouczane przez notariusza o karnoskarbowych skutkach podania płatnikowi nieprawdziwych danych mogących powodować uszczuplenie podatku oraz o możliwości określenia lub podwyższenia wartości przedmiotu czynności cywilnoprawnej przez organy podatkowe. Zatem wartości rzeczy lub praw podawane przez strony w zawieranych umowach nie powinny być przypadkowe, lecz rynkowe. Stanowią one wszak w chwili zwierania umowy podstawę opodatkowania. Skoro wartość 10.000 zł wnioskodawczyni i jej kuzyn podali w umowie zamiany, to winni byli liczyć się z wszelkimi konsekwencjami takiego działania na przyszłość. W niniejszej sprawie te konsekwencje wystąpiły, gdyż kuzyn wnioskodawczyni został wezwany przez organ podatkowy do wskazania przyczyn uzasadniających podanie wartości działek nr 14/4 i nr 14/5 w kwocie po 10.000 zł. W rezultacie organ podwyższył wartość działek i naliczył podatek od czynności cywilnoprawnych od kwoty 30.000 zł. Skoro organ podatkowy wezwał strony transakcji do podwyższenia zadeklarowanej wartości działek i ustalił tę wartość na poziomie 30.000 zł, a z wniosku nie wynika aby strony wartość tę kwestionowały, to uznać należy, iż taka wartość działki nr 14/4 jaką ustalił w drodze podwyższenia organ podatkowy będzie wartością rynkową tej działki w dniu zamiany tj. 17 października 2008r. Taka wartość była też brana pod uwagę do ustalania prawidłowej wysokości podatku od czynności cywilnoprawnych i taka wartość może być kosztem uzyskania przychodu w przypadku zbycia tej działki.

Na marginesie dodać należy, iż jeśli strona nie dysponuje dokumentami, z których wynikałyby poniesione koszty, to nie ma nigdy prawa do ich szacowania a tym samym do pomniejszenia przychodu do opodatkowania. Koszty jakie poniosła wnioskodawczyni wynikały z zawartej umowy zamiany a następnie z dokonanego w jej wyniku podwyższenia wartości zamienionych działek. Jeśli zdaniem wnioskodawczyni działka nr 14/4 była warta w chwili zamiany 200.000 zł jak próbuje dowodzić po jej sprzedaży, to miała obowiązek taką kwotę podać w akcie notarialnym zamiany i od takiej kwoty odprowadzić podatek od czynności cywilnoprawnych. Skoro tego nie zrobiła w momencie zamiany, to nie ma prawa do powoływania się na tę okoliczność w momencie ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym czynności sprzedaży. Takiej wartości nie ustalił też w drodze podwyższenia organ podatkowy. Tym samym w niniejszej sprawie koszt uzyskania przychodu nie był równy cenie sprzedaży działki nr 14/5 a wnioskodawczyni nie miała prawa do ustalenia podstawy opodatkowania i podatku na poziomie zero złotych.

W świetle powyższego stanowisko wnioskodawczyni uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach