Czy uzyskana dotacja z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? - Interpretacja - IBPBII/1/415-509/11/HK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.08.2011, sygn. IBPBII/1/415-509/11/HK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy uzyskana dotacja z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 09 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura 16 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji z () Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada prawo własności zamku wraz z otaczającym go parkiem. Park położony jest na szlaku turystycznym. W odległości ok. 2 km od parku znajduje się rezerwat, chroniący wielogatunkowy las gradowy i buczynę karpacką, z pomnikowymi okazami buka i stanowiskiem bociana czarnego. W 1997r. planowano utworzenie na terenie miejscowości, w której znajduje się zamek zespołu przyrodniczo-krajobrazowego, obejmującego naturalny krajobraz przyrody, zespół zamkowo-parkowy, park leśny na wzgórzu, odsłonięcia geologiczne i ww. rezerwat. Obecnie na terenie parku wytyczana jest ścieżka dydaktyczna, pokazująca wyjątkowe okazy drzew, krzewów i runa parkowego. Park udostępniony jest społeczności lokalnej i turystom do zwiedzania.

W celu uzyskania właściwego stanu zdrowotno-sanitarnego cennych okazów drzew, likwidacji ognisk chorób grzybowych i szkodników rozprzestrzeniających się na inne skupiska drzew oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa dla użytkowników parku, zaplanowano prace pielęgnacyjno-konserwacyjne i wycinkę drzewostanu. Planowane prace mają na celu zachowanie unikalnego w skali województwa zabytkowego parku, w którym zachowały się kilkusetletnie dęby.

Wartość prac została wyceniona na ponad 116 tys. zł. Uzyskano na ten cel 50 % dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z umową dotacji z dnia 10 stycznia 2011r. kwota dotacji zostanie przelana do dnia 10 czerwca 2011r. po przyjęciu rozliczenia końcowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskana dotacja z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, dotacja ta powinna być zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jako podatnik wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazano, iż źródłami przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie w szczególności dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie wskazanego przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter otrzymanych środków finansowych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca, w celu uzyskania właściwego stanu zdrowotno-sanitarnego cennych okazów drzew, likwidacji ognisk chorób grzybowych i szkodników oraz zapewnienia warunków bezpieczeństwa dla użytkowników parku, zaplanował prace pielęgnacyjno-konserwacyjne i wycinkę drzewostanu. Planowane prace mają na celu zachowanie unikalnego w skali województwa zabytkowego parku, w którym zachowały się kilkusetletnie dęby. Wartość prac została wyceniona na ponad 116 tys. zł. Wnioskodawca uzyskał na ten cel 50 % dotację z () Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zgodnie z umową dotacji z dnia 10 stycznia 2011r. kwota dotacji zostanie przelana do dnia 10 czerwca 2011r. po przyjęciu rozliczenia końcowego. Tym samym jak wynika z wniosku - środki przyznane umową o dotację nie są środkami finansowymi pochodzącymi od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; są dotacją z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zatem zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy nie ma zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Nie został bowiem spełniony warunek pochodzenia środków finansowych. Środki te zostały przyznane (i będą otrzymane po rozliczeniu końcowym) przez samorządową osobę prawną (taką osobą jest Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) w związku z art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2011r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 ze zm.)).

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż przyznana wnioskodawcy dotacja z (...) Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przychód ten nie został wymieniony wśród przychodów (dochodów) zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21, 52, 52a bądź 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto od powyższego dochodu nie zaniechano poboru podatku na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Natomiast wskazany przez wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy dotyczy jak wykazano powyżej innych sytuacji niż przedstawiona we wniosku.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach