Do jakiej kategorii źródeł przychodów należy zaliczyć wypłacone prokurentowi wynagrodzenie i w jaki sposób je opodatkować? - Interpretacja - ILPB2/415-617/11-2/WM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.08.2011, sygn. ILPB2/415-617/11-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Do jakiej kategorii źródeł przychodów należy zaliczyć wypłacone prokurentowi wynagrodzenie i w jaki sposób je opodatkować?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów z innych źródeł wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów z innych źródeł wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prezes Zarządu Wnioskodawcy pismem z dnia 4 maja 2011 r. powołał zgodnie z art. 208 § 6 Kodeksu spółek handlowych prokurenta. Jest to prokura jednoosobowa, samoistna. Prokurenta nie łączy z Zainteresowanym żadna umowa cywilnoprawna ani umowa o pracę, ale jest zatrudniony w innej spółce na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Prokurent otrzymywać będzie wynagrodzenie wypłacane miesięcznie w terminie do 26 określone w oświadczeniu o udzieleniu prokury Zarządu Wnioskodawcy - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Do jakiej kategorii źródeł przychodów należy zaliczyć wypłacone prokurentowi wynagrodzenie i w jaki sposób je opodatkować...

Sposób kwalifikacji wynagrodzenia do odpowiedniego źródła przychodów wpływa bowiem na zakres obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody prokurenta pełniącego swoją funkcję na podstawie oświadczenia o udzieleniu prokury Zarządu Zainteresowanego należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 w powiązaniu z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie:

Zgodnie: art. 109 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 ze zm.) prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Udzielenie prokury jest czynnością prawną jednostronną, a stosunek prawny jaki zachodzi między Spółką a prokurentem nie ma charakteru zobowiązania. W związku z powyższym powołanie prokurenta skutkuje jedynie umocowaniem go do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działalności Spółki, nie zaś powstaniem umowy, w wyniku której prokurent zobowiązuje się do wykonywania danego świadczenia na rzecz Spółki. Powołanie do pełnienia określonych funkcji przez prokurenta nie skutkuje wymogiem osiągnięcia określonego rezultatu.

Podstawą do wypłaty świadczenia pieniężnego prokurentowi jest oświadczenie o udzieleniu prokury zarządu spółki Wnioskodawcy, bez zawarcia odrębnej umowy z Zainteresowanym.

W celu określenia źródła przychodów dla uzyskanych środków pieniężnych przez prokurenta należy odnieść się do wymienionych przez ustawodawcę źródeł uzyskania przychodów wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych.

Wśród źródeł przychodów określonych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są przychody z działalności wykonywanej osobiście, jak również przychody z innych źródeł, które zdaniem Wnioskodawcy, znajdą zastosowanie w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z art. 13 ust. 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Według Zainteresowanego, powołanie prokurenta nie jest powołaniem do organów Spółki. Stosownie do przepisów o prokurze nie można ustanowić tej samej osoby członkiem zarządu spółki i jej prokurentem. W związku z tym art. 13 ust 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ prokurent nie należy do żadnej z grup wymienionych w artykule.

W związku z powyższym wypłacone prokurentowi środki pieniężne na mocy zgromadzenia wspólników należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 w powiązaniu z art. 10 ust 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 20 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Należy przy tym zauważyć, że w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazane zostały jedynie przykłady niektórych przychodów zaliczanych do innych źródeł, natomiast nie jest to katalog zamknięty. W związku z tym wypłacone przez spółkę wynagrodzenie, które uzyska prokurent będzie przychodem z innych źródeł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy ustawodawca wśród źródeł przychodów wymienia: inne źródła.

Stosownie do treści przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 1214 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 42a ww. ustawy podatkowej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 1091 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż pismem z dnia 4 maja 2011 r. Prezes Zarządu Wnioskodawcy powołał zgodnie z art. 208 § 6 Kodeksu spółek handlowych prokurenta. Prokurenta nie łączy z Zainteresowanym żadna umowa cywilnoprawna ani umowa o pracę, ale jest zatrudniony w innej spółce na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Prokurent otrzymywać będzie wynagrodzenie wypłacane miesięcznie w terminie do 26 określone w oświadczeniu o udzieleniu prokury Zarządu Wnioskodawcy - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wobec powyższego ww. świadczenie pieniężne należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł na podstawie cytowanego powyżej art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonujący wypłaty wynagrodzenia dla prokurenta Wnioskodawca nie jest obowiązany do pobrania zaliczki na podatek. Ma on jedynie obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów (PIT8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją prokurentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika.

Obowiązkiem prokurenta po otrzymaniu informacji PIT-8C jest rozliczenie tego przychodu w rocznym zeznaniu podatkowym wraz z innymi przychodami (dochodami) uzyskanymi w danym roku podatkowym opodatkowanymi na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu