Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-266/08/BJ/KAN-1169/02/08

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.05.2008, sygn. IBPB2/415-266/08/BJ/KAN-1169/02/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani M., przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 05 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń pracowników oraz osób wykonujących prace na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 lutego 2008r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń pracowników oraz osób wykonujących prace na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Głównym przedmiotem działalności są usługi szkoleniowe i informatyczne. W związku z powyższym chce skorzystać ze wsparcia z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Głównym założeniem programu jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. Cel ten będzie realizowany m.in. poprzez aktywizację zawodową oraz podniesienie poziomu wykształcenia społeczeństw. Wsparciem zostanie objęty m.in. obszar edukacji. Instytucjami wdrażającymi Program Operacyjny Kapitał Ludzki są Wojewódzki Urząd Pracy (samorządowa jednostka budżetowa) oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (agencja rządowa). Program jest finansowany w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego, 15% z budżetu państwa. Uczestnicy zgłaszają chęć realizacji projektu w ramach ww. programu przystępując do konkursów ogłaszanych przez instytucje wdrażające. Jako przedsiębiorca wnioskodawczyni chce wziąć czynny udział w realizacji celu programu. Będzie zgłaszać do instytucji wdrażających swoje propozycje projektów. Budżety projektów będą zawierały kwoty przeznaczone na wynagrodzenia osób zaangażowanych w projekcie, w związku z czym wnosi o rozpatrzenie sprawy opodatkowania przychodów jej, pracowników oraz zleceniobiorców zatrudnionych przy realizacji projektów, na które otrzyma wsparcie z funduszy strukturalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawczyni, przychody osób pracujących na rzecz projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz umów zlecenia czy o dzieło są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.Wnioskodawczyni powołując się na art. 21 ust. 1 pkt 47c i 129 oraz definicję dotacji przedstawioną w ustawie o finansach publicznych - art. 106 ust. 2 uważa, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia przedmiotowo dotacje otrzymane z budżetu państwa, agencji rządowych czy jednostek samorządu terytorialnego, natomiast ustawa o finansach publicznych definiuje dotację, jako wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów. Zatem wsparcie otrzymane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki objęte jest zwolnieniem z podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawczyni chce skorzystać ze wsparcia z funduszy strukturalnych w nowym okresie programowania 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Program ten jest finansowany w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z budżetu państwa. Instytucjami wdrażającymi ww. Program są Wojewódzki Urząd Pracy (samorządowa jednostka budżetowa) oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (agencja rządowa). Jako przedsiębiorca wnioskodawczyni będzie zgłaszać do instytucji wdrażających swoje propozycje projektów, do realizacji których zatrudni pracowników oraz zleceniobiorców.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Jak wynika z powyższego środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie powołanego przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u beneficjenta.

W niniejszej sprawie środki wsparcia z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej otrzyma wnioskodawczyni, a nie zatrudnione przez nią osoby. Stąd, wynagrodzenia pracowników oraz osób zatrudnionych przez wnioskodawczynię na podstawie umów zlecenia i o dzieło w części współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nie będą podlegały zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa. Z cytowanego przepisu wynika, iż powołane w nim zwolnienie adresowane jest wyłącznie do bezpośredniego odbiorcy środków od agencji rządowych, którym w niniejszym przypadku jest wnioskodawczyni. Zatem kwoty wypłacone osobom fizycznym ze stosunku pracy lub z tytułu umów cywilnoprawnych nie bezpośrednio od agencji rządowych lecz za pośrednictwem beneficjentów pomocy, którzy na realizację projektu otrzymali środki pochodzące z budżetu państwa od agencji rządowych nie będą podlegały zwolnieniu z podatku na podstawie cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Gdyby ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych zarówno środki otrzymane od agencji rządowych, jak i dochody pochodzące ze środków otrzymanych od agencji, wskazałby to w przepisie.

Reasumując, wynagrodzenia ww. osób zatrudnionych przez wnioskodawczynię do realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2007-2013 będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach