
Temat interpretacji
Czy sprzedaż działek, które powstaną na skutek podziału gruntu nabytego w 2004 roku, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.).
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca umową sprzedaży z dnia 23 kwietnia 2004 r. nabył udział w niezabudowanej działce gruntu. Umowa ta zawarta została pod warunkiem niewykonania prawa pierwokupu przez Agencję Nieruchomości Rolnych - Skarb Państwa. W umowie zapisano oświadczenie, że nabyta nieruchomość przeznaczona będzie na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. Nieruchomość, w skład, której wchodziła nabyta działka nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Wypis z rejestru gruntów prowadzonego przez Starostę Powiatowego kwalifikował grunty jako orne (klasa IVa, IVb i V) oraz jako nieużytki. Sprzedający oświadczyli, że dla działki przygotowany został wstępny projekt podziału nieruchomości. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, a ww. działka nie została nabyta w celu jej prowadzenia. Wnioskodawca nie podejmował także aktywnych działań, typowych dla prowadzenia działalności w zakresie obrotu nieruchomościami.
W złożonym do wniosku uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy grunt był i jest nadal wykorzystywany pod uprawy rolne. Powierzchnia nabytego gruntu wynosi 5,98 ha i nie została podzielona na działki. W związku z przygotowaniem gruntu do sprzedaży, Wnioskodawca nie występował i nie zamierza występować o decyzję o warunkach zabudowy. W chwili sprzedaży grunt opisany we wniosku nadal będzie gruntem ornym. Na przedmiotowym gruncie nie dokonywano jakichkolwiek czynności zmierzających do przygotowania go do sprzedaży. Grunt będzie oferowany do sprzedaży przez biuro pośrednictwa sprzedaży nieruchomości.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Czy sprzedaż działek, które powstaną na skutek podziału gruntu nabytego w 2004 roku, będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Wnioskodawca uważa, że sprzedaż działek, które powstaną na skutek podziału gruntu nabytego w 2004 roku nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ zbycie nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. Ponadto sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli zbycie to następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie. Przychód uzyskany ze sprzedaży wydzielonych działek nie będzie opodatkowany podatkiem od osób fizycznych z powodu braku istnienia tych przesłanek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:
- odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
- zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie lub wybudowanie.
W kwestii przesłanki braku związku odpłatnego zbycia nieruchomości z wykonywaniem działalności gospodarczej, należy wskazać, iż zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
- wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
- polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
- polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w cytowanym wyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby był to jeden z wymienionych w lit. a)-c) rodzajów działalności oraz opiera się na następujących przesłankach:
- zarobkowym celu działalności,
- wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
- prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Za takim rozumieniem pojęcia zorganizowany przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r. I SA/Op18/08).
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania działań - które Wnioskodawca zamierza podjąć - do właściwego źródła przychodu należało ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o której mowa we wniosku.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w 2004 r. nabył udział w niezabudowanej działce gruntu. Z postanowień umowy wynika, że nabyta nieruchomość przeznaczona będzie na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. Nieruchomość, w skład, której wchodziła nabyta działka nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami, a ww. działka nie została nabyta w celu jej prowadzenia. Wnioskodawca nie podejmował także aktywnych działań, typowych dla prowadzenia działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Przedmiotowy grunt o pow. 5,98 ha nie został podzielony na działki, był i jest nadal wykorzystywany pod uprawy rolne. W związku z przygotowaniem gruntu do sprzedaży, Wnioskodawca nie występował i nie zamierza występować o decyzję o warunkach zabudowy. W chwili sprzedaży grunt opisany we wniosku nadal będzie gruntem ornym.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne w tym zakresie stwierdzić należy, że nabyta przez Wnioskodawcę nieruchomość nie została przeznaczona na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej a Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie obrotu nieruchomościami, nie podejmował także aktywnych działań typowych dla prowadzenia działalności w zakresie obrotu nieruchomościami, zaś ww. grunt nie został nabyty w celu jej prowadzenia, to przychód uzyskany z planowanej sprzedaży działek powstałych w wyniku podziału gruntu nie będzie zakwalifikowany do przychodu z działalności gospodarczej.
W związku z powyższym przychód z odpłatnego zbycia tej nieruchomości należy rozpatrywać w kontekście przepisów art. 10 ust. 1 pkt 8 powoływanej wyżej ustawy. Zatem jeżeli sprzedaż nieruchomości (działek budowlanych) nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, to nie należy jej również kwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy i kwota uzyskana z tego tytułu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W niniejszej sprawie bieg terminu pięcioletniego, o którym mowa w powyższym przepisie winien być liczony od końca 2004 r. Termin ten upłynął więc z dniem 31 grudnia 2009 r.
Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
