Czy stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe i lokatorzy zamieszkujący lokale na parterze nie osiągają z tego tytułu przychodu i mogą korzystać ze zwo... - Interpretacja - IBPBII/1/415-1042/14/ASz

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.03.2015, sygn. IBPBII/1/415-1042/14/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe i lokatorzy zamieszkujący lokale na parterze nie osiągają z tego tytułu przychodu i mogą korzystać ze zwolnienia z opłaty?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) − Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2014 r. (wpływ do Biura 24 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwolnienia przez Spółdzielnię Mieszkaniową z opłaty za windę mieszkańców zajmujących lokale mieszkalne usytuowane na parterze jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwolnienia przez Spółdzielnię Mieszkaniową z opłaty za windę mieszkańców zajmujących lokale mieszkalne usytuowane na parterze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia X (Wnioskodawca) w odniesieniu do budynków będących w zasobach Spółdzielni przyjęła − zgodnie z regulaminem szczegółowych zasad ustalania planu zarządzania nieruchomościami, rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i użytkowymi oraz ustalania opłat za użytkowanie lokali w zasobach Spółdzielni − metodę rozliczania kosztów eksploatacji wind w następujący sposób:

Koszty bieżącej eksploatacji dźwigów obejmują koszty energii elektrycznej zużywanej na potrzeby urządzeń dźwigowych (jest to 50% wartości faktur od dostawcy energii dla liczników administracyjnych oraz koszty bieżących przeglądów, konserwacji bieżącej i napraw). Rozliczane są osoby zamieszkałe na parterze, tj. 0 osób, I piętro 50% osób, wyżej niż I piętro − faktycznie zgłoszona ilość osób do zamieszkania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe i lokatorzy zamieszkujący lokale na parterze nie osiągają z tego tytułu przychodu i mogą korzystać ze zwolnienia z opłaty...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że lokatorzy którzy mieszkają na parterze i są zwolnieni z wnoszenia opłat za korzystanie z windy, nie uzyskują nieodpłatnego świadczenia od spółdzielni mieszkaniowej. Osoby te nie osiągają przychodu w rozumieniu przepisów podatkowych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Spółdzielnia uważa, że tego typu bonifikata w opłacie czynszu nie jest indywidualna a wynika z regulaminu. Wobec powyższego Spółdzielnia nie wystawia na koniec roku informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Kwestie dotyczące opłat wnoszonych na rzecz spółdzielni mieszkaniowych zarówno przez członków spółdzielni, jak i osoby niebędące członkami spółdzielni określa art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1222).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 4 ust. 11 ww. ustawy osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Z kolei członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 tej ustawy).

W myśl natomiast art. 4 ust. 4 tej ustawy właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Zatem obowiązki uczestniczenia w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni obejmują nie tylko członków spółdzielni, ale również właścicieli lokali niebędących jej członkami.

Kwestie szczegółowe dotyczące opłat wnoszonych zarówno przez członków spółdzielni jak i właścicieli lokali niebędących ich członkami, określa statut spółdzielni. Może on jednak w różny sposób regulować kwestie wnoszenia opłat na rzecz spółdzielni, w tym dotyczących utrzymania, eksploatacji i remontów dźwigów.

Jak wynika z wniosku, regulamin szczegółowych zasad ustalania planu zarządzania nieruchomościami, rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i użytkowymi oraz ustalania opłat za użytkowanie lokali w zasobach Spółdzielni różnicuje rozliczanie kosztów eksploatacji wind ze względu na usytuowanie lokalu mieszkalnego, tj. na parterze czy na piętrze budynku mieszkalnego. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z regulaminem osoby zamieszkałe na parterze są zwolnione z ww. kosztów.

W świetle powyższego, zauważyć należy, że regulamin Spółdzielni ma charakter generalno-abstrakcyjny i odnosi się do wszystkich osób będących adresatami zawartych w nim norm. Jeśli zatem z regulaminu Spółdzielni wynika, że osoby zamieszkałe na parterze są zwolnione z obowiązku wnoszenia opłat za eksploatację wind, to okoliczność ta nie powoduje po stronie tych osób żadnych konsekwencji w podatku dochodowym od osób fizycznych. Z takiego zwolnienia mogą bowiem korzystać wszystkie osoby, które spełniają określone w regulaminie warunki (w tym przypadku przesłanką jest zajmowanie lokalu mieszkalnego na parterze). Tym samym zwolnienie to nie ma charakteru indywidualnego i nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

Na Wnioskodawcy nie będzie zatem ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla osób zwolnionych z ponoszenia opłat za używanie windy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 981 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach