
Temat interpretacji
Czy przychód po stronie osób uprawnionych (uczestników Programu), z tytułu nabycia i realizacji Instrumentu Finansowego (Jednostek Programu), powstanie dopiero w momencie wypłaty świadczeń z tytułu Instrumentu Finansowego i czy stanowić on będzie przychód z kapitałów pieniężnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 updof podlegający opodatkowaniu według stawki 19% na podstawie art. 30b ust. 1 updof oraz czy w konsekwencji na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne (wystawienie informacji PIT-8C) w rozumieniu przepisów updof?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2013 r. (data wpływu 27.09.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika w związku z wprowadzeniem programu motywacyjnego przeznaczonego dla osób zajmujących stanowiska kierownicze w Spółce jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27.09.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązkach płatnika w związku z wprowadzeniem programu motywacyjnego przeznaczonego dla osób zajmujących stanowiska kierownicze w Spółce.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2011 r. (Dz.U. z 2011 r. Nr 263, poz. 1569) w sprawie zasad ustalania przez dom maklerski polityki zmiennych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze, Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2011 r. (Dz.U. z 2011, Nr 263, poz. 1570) zmieniającym rozporządzenie w sprawie upowszechniania informacji związanych za dekwatnością kapitałową oraz Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 listopada 2009 r. (Dz.U. z 2009 r., Nr 204, poz. 1571 z późn. zm) w sprawie zakresu i szczegółowych zasad wyznaczania całkowitego wymogu kapitałowego, w tym wymogów kapitałowych dla domów maklerskich oraz określenia maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych w stosunku do kapitałów (Rozporządzenia MF), Spółka (Wnioskodawca) zdecydowała o wprowadzeniu programu motywacyjnego dla osób fizycznych zajmujących w Spółce stanowiska kierownicze, które kształtują i mają istotny wpływ na profil ryzyka Spółki (Program). Osoby biorące udział w Programie (Osoby Uprawnione) są zatrudnione przez Spółkę na podstawie umowy o pracę i mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. W celu wdrożenia Programu Spółka opracowała Politykę zmiennych składników wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze w Spółce (Polityka), która określa cele, zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz ogólne zasady przyznawania i wypłat wynagrodzenia zmiennego. Polityka nie stanowi zasad wynagradzania, regulaminu wynagradzania, regulaminu premiowania ani innego źródła prawa pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy.
Zgodnie z Polityką, podstawą do określenia łącznej wysokości wynagrodzenia zmiennego jest ocena efektów pracy danej osoby objętej Polityką, w tym podległej jednostki organizacyjnej z uwzględnieniem 3-letniego horyzontu oraz wyników Spółki. Przy ocenie indywidualnych efektów pracy bierze się pod uwagę kryteria finansowe i niefinansowe (tj. wyniki Spółki uwzględniające koszt ryzyka, kapitału i ryzyka płynności w perspektywie długoterminowej).
Wynagrodzenie zmienne za dany okres roczny (zwany dalej rokiem Y) przypisywane jest dla danej osoby objętej Programem do końca lutego następnego roku (Y+1) jako kwota w złotych polskich za dany rok w zależności od realizacji celów na dany rok. Przypisane za dany rok (Y) wynagrodzenie zmienne wypłacane jest zgodnie z następującymi zasadami:
- maksimum 30% wynagrodzenia zmiennego przypisanego za dany rok (Y) płatne jest w formie gotówkowej w roku kolejnym (Y+1);
- maksimum 30% wynagrodzenia zmiennego przypisanego za Y płatne jest w formie instrumentów finansowych (dalej: Jednostki Programu, Instrumenty Finansowe) w roku kolejnym (Y+1);
- realizacja minimum 20% wynagrodzenia zmiennego przypisanego za Y rozłożona jest w równych ratach płatnych z dołu w formie gotówkowej na co najmniej kolejne trzy lata, tj. Y+2, Y+3, Y+4 (Gotówka Odroczona);
- realizacja minimum 20% wynagrodzenia zmiennego przypisanego za Y rozłożona jest w równych ratach płatnych z dołu w formie instrumentów finansowych na co najmniej kolejne trzy lata, tj. Y+2, Y+3, Y+4.
Możliwość realizacji Gotówki Odroczonej w danym roku jest uzależniona od spełnienia łącznie następujących kryteriów:
- osiągnięcia przez Spółkę zysku w trakcie zatwierdzania za poprzedni rok,
- pozytywnej oceny efektów pracy danej Osoby zajmującej stanowisko kierownicze uwzględniająca 3-letni horyzont, zgodnie z Polityką,
- pozostania pracownikiem lub zleceniobiorcą Spółki w Momencie realizacji Gotówki Odroczonej,
- dodatkowe kryteria oceny wyników i zachowań są ustalane co roku przez Radę Nadzorczą z uwzględnieniem rekomendacji Grupy .
Instrumentem bazowym dla Jednostek Programu jest wartość akcji Spółki. Jednostki Programu są przypisane za rok Y i są kreowane do końca lutego roku Y+1. Liczba wykreowanych Jednostek Programu w roku Y+1 dla każdego pracownika objętego Programem wynika z podzielenia kwoty równej minimum 50% zmiennych składników wynagrodzeń (ZSW) za rok Y przypisanych temu pracownikowi przez wartość Jednostki Programu w roku Y+1. Liczbę Jednostek Programu dla każdej osoby objętej programem zaokrągla się w górę.
L_i (Y+1) = (50%*ZSW_i (Y))/(C(Y+1))
Gdzie:
Li (Y+1) - liczba Jednostek Programu wykreowanych dla pracownika i w roku Y+1
ZSWi (Y) - Zmienne składniki wynagrodzeń przypisane pracownikowi i za rok Y
C(Y+1) - cena Jednostki Programu w roku Y+1
Realizacja części Puli Jednostek Programu zdefiniowanych przez Grupę D w ramach zasad określających wynagrodzenie odroczone jako Equity Upfront Award jest traktowana jako przysługująca na Dzień Przypisania i zostanie przekazana po sześciomiesięcznym okresie odroczenia. Maksymalnie 30% ZSW będzie traktowane jako Equity Upfront Award za dany rok. Pozostała cześć Puli Jednostek (minimum 20% ZSW, dalej: Jednostki Odroczone) jest odroczona w minimum trzech równych transzach, przy czym:
- pierwsza transza może zostać zrealizowana nie wcześniej niż w okresie rozpoczynającym się 12 miesięcy po Dniu Przypisania, a kończącym do ostatniego dnia roku, w którym realizacja tej transzy stała się możliwa;
- druga transza może zostać zrealizowana nie wcześniej niż w okresie rozpoczynającym się 24 miesiące po Dniu Przypisania, a kończącym do ostatniego dnia roku, w którym realizacja tej transzy stała się możliwa;
- trzecia transza może zostać zrealizowana nie wcześniej niż w okresie rozpoczynającym się 36 miesięcy po Dniu Przypisania, a kończącym do ostatniego dnia roku, w którym realizacja tej transzy stała się możliwa.
W przypadku braku wcześniejszej realizacji transz w powyższych terminach następuje automatyczna realizacja w ostatnim dniu danego okresu.
Możliwość realizacji Puli Jednostek Odroczonych w danym roku jest uzależniona od spełnienia następujących kryteriów:
- osiągnięcia przez Spółkę zysku w trakcie zatwierdzania za poprzedni rok,
- pozytywnej oceny efektów pracy danej Osoby zajmującej stanowisko kierownicze uwzględniająca 3-letni horyzont, zgodnie z Polityką,
- pozostania pracownikiem lub zleceniobiorcą Spółki w Momencie realizacji Gotówki Odroczonej,
- dodatkowe kryteria oceny wyników i zachowań są ustalane co roku przez Radę Nadzorczą z uwzględnieniem rekomendacji Grupy D.
Wyliczona ilość Jednostek Programu jest następnie
dzielona na poszczególne transze. Jeśli liczba Jednostek obliczona na
podstawie powyższych zasad nie jest liczbą całkowitą, stosuje się
zaokrąglenie w górę. Wyliczenie liczby Jednostek Programu w Dniu
Przypisania nie oznacza przyznania prawa do czerpania jakichkolwiek
korzyści z przyznanych Jednostek. Przydzielone Jednostki Programu są
niezbywalne oraz podlegają dziedziczeniu. Wartość Jednostki Programu w
roku Y+1
C(Y+1) = Q*KW/S
Gdzie:
C(Y+1) - wartość jednostki w roku Y+1
Q - współczynnik korygujący
KW - kapitał początkowy + zapasowy na dzień 31 grudnia roku Y łącznie z zyskiem w trakcie zatwierdzania za rok Y
S - liczba akcji spółki
Wartość Jednostki C(Y+i) w latach następnych (tj. w latach od Y+2 do Y+4) wylicza się zgodnie z poniższymi wzorami:
W przypadku poniesienia straty przez Spółkę:
C(Y+i) = 0
W przypadku, gdy wskaźnik ROE Spółki znajduje się w przedziale:
O≤ROE≤RFR
przy czym RFR jest Stopą Wolną od Ryzyka i odnosi się do 52-tygodniowych bonów skarbowych w Polsce:
C(Y+i)=O,8*C(Y+1)
W przypadku, gdy wskaźnik ROE Banku znajduje się w przedziale:
RFR C(Y+i)=C(Y+1) W przypadku gdy ROE Banku jest większe bądź równe
RFR+3%: C(Y+i)=Q* ( przy czym C(Y+i) ≤ 1,2 x C(Y+l) Gdzie: C(Y+i) - wartość Jednostki w roku
Y+i i = {2; 4} Q - współczynnik
korygujący KWY+i-1 - kapitał własny na dzień 31
grudnia roku Y+i-1 łącznie z zyskiem w trakcie zatwierdzania za rok
Y+i-1 DY+1,Y+i-1 - suma dywidend wypłaconych w latach
Y+1 do roku Y+i-1 S - liczba akcji Spółki Z powyższego wynika, że ocena efektów pracy Osoby
Uprawnionej (celów indywidualnych) wpływa jedynie na wysokość
wyjściowego wynagrodzenia zmiennego danej osoby na dany rok (rok Y),
która jest następnie przeliczana na liczbę przyznanych Jednostek
Programu (tzw. akcji fantomowych Spółki w rozumieniu ww. Rozporządzeń
MF). Przyznane Osobom Uprawnionym akcje fantomowe (Jednostki Programu)
stanowią Instrument Finansowy, którego wartość (a co za tym idzie
wysokość późniejszej wypłaty z tytułu realizacji Instrumentu) zależy od
wartości akcji Spółki w ustalonym okresie (a nie od realizacji celów
indywidualnych) liczonej poprzez odniesienie do wartości kapitału
początkowego (zakładowego), zapasowego oraz wyników (zysk/strata
finansowa) i wskaźników rentowności i stopy wolnej od ryzyka (ROE,
RFR). Realizacja celów indywidualnych jest jedynie
warunkiem otrzymania określonej liczby akcji fantomowych, ale nie ma
wpływu na wartość Instrumentu Finansowego (Jednostek Programu) i
wysokość ostatecznej wypłaty dla Osoby Uprawnionej. Przyznane instrumenty finansowe w postaci Jednostek
Programu (akcji fantomowych) są niezbywalne i nie są notowane na
jakiejkolwiek giełdzie. Jednostki Programu nie uprawniają do
faktycznego udziału w kapitale Spółki, z tego tytułu nie przysługują
tej osobie prawa korporacyjne i majątkowe w szczególności prawa głosu
czy dywidendy. Jak zostało wspomniane wyżej są one również niezbywalne
i podlegają dziedziczeniu. Instrumenty finansowe w
postaci Jednostek Programu dające uprawnienie do wypłaty świadczenia
pieniężnego stanowią w ocenie Wnioskodawcy pochodny instrument
finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych (updof) w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tj. Dz.U. z 2010
r. Nr 211, poz. 1384) odnoszący się do instrumentu bazowego jakim jest
wartość akcji wyliczana wg opisanych wyżej zasad i wskaźników
rentowności. W związku z powyższym zadano
następujące pytanie. Czy przychód
po stronie osób uprawnionych (uczestników Programu), z tytułu nabycia i
realizacji Instrumentu Finansowego (Jednostek Programu), powstanie
dopiero w momencie wypłaty świadczeń z tytułu Instrumentu Finansowego i
czy stanowić on będzie przychód z kapitałów pieniężnych zgodnie z art.
17 ust. 1 pkt 10 updof podlegający opodatkowaniu według stawki 19% na
podstawie art. 30b ust. 1 updof oraz czy w konsekwencji na Spółce będą
ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne (wystawienie
informacji PIT-8C) w rozumieniu przepisów updof... Zdaniem Wnioskodawcy, przychód po stronie Osób Uprawnionych
z tytułu nabycia i realizacji Instrumentu Finansowego (Jednostek
Programu), powstanie dopiero w momencie wypłaty świadczeń z tego tytułu
Instrumentu Finansowego i będzie on stanowić przychód z kapitałów
pieniężnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 updof podlegający
opodatkowaniu według stawki 19% na podstawie art. 30b ust. 1 updof. W
konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika, a jedynie
obowiązki informacyjne, tj. zobowiązana ona będzie do sporządzenia i
przesłania do urzędów skarbowych i Osób Uprawnionych imiennych
informacji o wysokości osiągniętego dochodu z kapitałów pieniężnych
(PIT-8C). Zgodnie z art. 11 ust. 1 updof przychodami
z zastrzeżeniem art. 14 - 16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i
art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w
roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W świetle powyższego przepisu przychód po stronie Osób
Uprawnionych nie powstanie w momencie samego przyznania im (nabycia
przez nich) Instrumentu Finansowego, gdyż na tym etapie nie otrzymują
oni jeszcze środków pieniężnych. Przyznanie Instrumentu Finansowego w
postaci Jednostek Programu stanowi jedynie możliwość otrzymania wypłaty
świadczeń z tytułu jego realizacji w przyszłości. Przysporzenie, które
otrzymuje Osoba Uprawniona w chwili przyznania jej Instrumentu
Finansowego jest więc jedynie potencjalne (Jednostki Programu są
niezbywalne zatem nie można uznać, aby samo ich przypisanie stanowiło
otrzymanie jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego). Ponadto, w
momencie przyznania Instrumentu Finansowego nie można stwierdzić, czy
jego realizacja w ogóle przyniesie Osobie Uprawnionej wymierne korzyści
ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści. Dodatkowo, należy podkreślić, iż prawo Osoby Uprawnionej do
dysponowania Instrumentem Finansowym jest ograniczone. Osoba Uprawniona
nie jest bowiem uprawniona bez zgody Spółki, do zbycia Instrumentu lub
przysługujących w jego ramach świadczeń. Dodatkowo, Instrument
Finansowy nie uprawnia Osoby Uprawnionej do faktycznego udziału w
kapitale Spółki. Osobie posiadającej Instrument Finansowy nie
przysługują prawa korporacyjne i majątkowe, w szczególności prawa głosu
czy dywidendy. Powyższe stanowisko znajduje
jednocześnie potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów w
podobnych stanach faktycznych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w
Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2013 r.
(sygn. IBPBII/2/415-1413/12/MM) wskazał, iż samo przyznanie pracownikom
akcji fantomowych nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu. Inną
interpretacją jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie z dnia 9 lipca 2013 r. (sygn. IPPB2/415-367/13-4/MK). Konsekwentnie, skoro po stronie Osoby Uprawnionej nie
powstanie przychód w chwili przyznania jej Instrumentu Finansowego, to
Spółka nie będzie miała w tym momencie obowiązków płatnika ani
obowiązków informacyjnych, o których mowa w przepisach updof. Dopiero w momencie wypłaty Osobie Uprawnionej świadczeń z
tytułu realizacji instrumentu Finansowego, możliwe będzie określenie
konkretnej wielkości przysporzenia. Jednocześnie, przychód uzyskany z
tytułu wypłaty świadczeń z realizacji Instrumentu Finansowego (tj.
wypłaty gotówki) powinien zostać zaliczony do kategorii kapitałów
pieniężnych. Takie wnioski wynikają z analizy poniższych przepisów
updof. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 updof, źródłem
przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne
zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz
udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w
spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania
gruntów. Według art. 17 ust. 1 pkt 10 updof będącego
przepisem szczególnym w odniesieniu do powołanego art. 10 niniejszej
ustawy, przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. przychody z
odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji
praw z nich wynikających. Pochodne instrumenty finansowe zostały
zdefiniowane w art. 5a pkt 13 updof. Zgodnie z jego treścią pochodnymi
instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w
art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie
instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2010 r. Nr 211 poz. 1384 z późn.
zm.), dalej jako Ustawy o OIF. Na gruncie tego
przepisu, instrumentami finansowymi są m.in. niebędące papierami
wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę
procentową inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest
papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub
inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy,
które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne. Dodatkowo, zgodnie z art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF przez
instrumenty pochodne należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy,
umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy
bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów
finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów
finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych,
stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych
oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw,
zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz
instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego. Zatem
Instrumenty Finansowe przyznane Osobom Uprawnionym na podstawie
Programu kwalifikują się zarówno jako instrumenty pochodne w rozumieniu
art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF, ze względu na to, że są prawami
majątkowymi, których wartość zależy bezpośrednio od cen akcji Spółki,
jak również jako instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2
Ustawy o OIF, gdyż oparte są na instrumencie bazowym w postaci wartości
akcji Spółki ustalanej zgodnie z opisanym stanem faktycznym. Co więcej posiadacz pochodnego instrumentu finansowego jest
uprawniony do uzyskania świadczenia zaś jego wystawca jest zobowiązany
do realizacji zobowiązania, w określonym terminie i na określonych
warunkach, wyznaczanych w odniesieniu do wartości akcji na których
oparty został pochodny instrument finansowy. Jedną z form realizacji
pochodnego instrumentu finansowego jest zapłata odpowiedniej kwoty
rozliczenia. W konsekwencji prawo do żądania przez
Osobę Uprawnioną wypłaty w gotówce w ramach Programu należy uznać za
pochodny instrument finansowy odnoszący się do wartości akcji. Mając powyższe na uwadze wypłaty świadczeń z tytułu
realizacji Instrumentów Finansowych, o których mowa w Programie
dokonywane na rzecz Osób Uprawnionych stanowią realizację instrumentów
finansowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 updof. Jednocześnie
zgodnie z treścią art. 30b ust 1 od dochodów uzyskanych m.in. z
odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów
finansowych i z realizacji praw z nich wynikających podatek dochodowy
wynosi 19% uzyskanego dochodu. Powyższe stanowisko zostało potwierdzone
m.in. w treści interpretacji wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w
Warszawie w dniu 23 września 2010 r. (sygn. IPPB2/415-633/10-2/MK) oraz
w dniu 26 marca 2012 r. (sygn. IPPB2/415-168/12-3/MG). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko
Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego
uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 8 ustawy z
dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz.
749 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka
organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie
przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika
podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi
podatkowemu. Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą
trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.: - podatku, zaliczki lub
raty. Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków
określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek
niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 §
1 ustawy Ordynacja podatkowa. Przechodząc na grunt
przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl
przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne,
osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości
prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy
obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób,
które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego,
stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy,
zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady
pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce
bilansowej. Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy
płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem
ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20
miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na
rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego
właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie
jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia
działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą
potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica,
należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca
lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w
art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego
obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi
skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według
miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa
w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu
skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych -
imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego
wzoru. W myśl art. 41 ww. ustawy, osoby fizyczne
prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki
organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości
prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa
w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1,
są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki
na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia,
pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości
określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym
miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b),
najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27
ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w
sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na
ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków
podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww.
ustawy). Na podstawie art. 42 ust. 1 powoływanej
ustawy, płatnik ma (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po
miesiącu w którym zaliczkę pobrano) obowiązek przekazania pobranej
zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby
płatnika. W terminie do końca lutego roku następującego po roku
podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi
skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika,
imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11 (art. 42
ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Jednocześnie podatnik osiągający
przedmiotowe dochody obowiązany jest wykazać je w zeznaniu rocznym,
wraz z innymi dochodami uzyskanymi w roku podatkowym. Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić,
iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu
jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób
będących pracownikami tego podmiotu. Na podstawie
art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby
fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich
jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku
następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi
skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według
miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa
w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu
skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych -
imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2
ustawy, sporządzone według ustalonego wzoru (informacje PIT-8C). W myśl art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące
działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne
oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które
dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20
ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art.
52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie
przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których
nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego
podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według
ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego
następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi
skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według
miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których
mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik
urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób
zagranicznych. Z treści powyższych przepisów wynika,
iż warunkiem istnienia obowiązków informacyjnych dla określonego
podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz
tych osób. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15,
art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z
pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są
otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym
pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w
naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W świetle
powyższego należy stwierdzić, że przychodem podatkowym będzie również
wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
świadczeń. W tym kontekście rozważenia wymagają skutki przyznania
pracownikom instrumentu finansowego w postaci Jednostek Programu (akcji
fantomowych) inkorporujących prawo do otrzymania w przyszłości środków
pieniężnych, którego wartość uzależniona jest od wartości akcji Spółki
w ustalonym okresie, co przekłada się na wysokość ostatecznej wypłaty
dla osoby uprawnionej. Jak wskazano we wniosku,
przyznane instrumenty finansowe w postaci Jednostek Programu (akcji
fantomowych) stanowią pochodny instrument finansowy, są niezbywalne i
nie są notowane na giełdzie, ponadto z tytułu ich posiadania pracownik
nie ma w tym czasie prawa ich zbycia, ani żadnych praw korporacyjnych z
nich wynikających (nie przysługują tej osobie prawa korporacyjne i
majątkowe w szczególności prawa głosu czy dywidendy). Tym samym stwierdzić należy, że samo przyznanie pracownikom
Jednostek Programu (akcji fantomowych) nie rodzi skutku w postaci
powstania przychodu. Przyznanie Jednostek Programu (akcji fantomowych)
w ramach programu motywacyjnego nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w
rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby
nabywającej Jednostek Programu (akcji fantomowych). W
konsekwencji w momencie nabycia przez uczestników niezbywalnego prawa w
postaci Jednostek Programu (akcji fantomowych) stanowiącego pochodny
instrument finansowy uprawniającego do otrzymania w przyszłości wypłaty
pieniężnej (uzależnionej od wartości akcji) nie będzie ciążyć na Spółce
obowiązek płatnika, czy też obowiązek informacyjny. Osobnego rozważenia wymaga natomiast rozstrzygnięcie
kwestii ciążących na Spółce obowiązków płatnika w chwili realizacji
praw wynikających z instrumentu Finansowego w postaci Jednostek
Programu (akcji fantomowych) stanowiących pochodny instrument finansowy
uprawniający do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej
(uzależnionej od wartości akcji Spółki) przez osoby biorące udział w
programie, tj. pracowników zajmujących stanowiska kierownicze w
Spółce. Z wniosku wynika, że pracownikom Spółki
zatrudnionym na warunkach umowy o pracę, którzy uczestniczą w programie
motywacyjnym przyznawana jest określona liczba Jednostek Programu
(akcji fantomowych), uzależniona od wysokości wynagrodzenia zmiennego
danej osoby na dany rok podatkowy. Przyznane Osobom Uprawnionym
Jednostek Programu (akcje fantomowe) stanowią pochodny instrument
finansowy, którego wartość uzależniona jest wyłącznie od kursu akcji
Spółki. Części Puli Jednostek Programu zdefiniowanych
przez Grupę D w ramach zasad określających wynagrodzenie odroczone jako
Equity Upfront Award jest traktowana jako przysługująca na Dzień
Przypisania i zostanie przekazana po sześciomiesiecznym okresie
odroczenia. Maksymalnie 30% ZSW będzie traktowane jako Equity Upfront
Award za dany rok. Pozostała cześć Puli Jednostek (minimum 20% ZSW,
dalej: Jednostki Odroczone) jest odroczona w minimum trzech równych
transzach, przy czym: W przypadku braku wcześniejszej realizacji transz w
powyższych terminach następuje automatyczna realizacja w ostatnim dniu
danego okresu. W świetle powyższego należy
stwierdzić, że w przypadku zrealizowania przez Uprawnionych pracowników
Spółki praw wynikających z Jednostek Programu (akcji fantomowych),
stanowiących pochodne instrumenty finansowe w drodze rozliczenia
pieniężnego, Uprawnieni pracownicy osiągną przychód, który należy
zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt
10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód
ten nie będzie stanowił dla Uprawnionych przychodu ze stosunku pracy, a
na Wnioskodawcy (Spółce) nie będą ciążyły żadne obowiązki
płatnika. Stosownie do art. 30b ust. 6 tej ustawy
rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj.
po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu
podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać
dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów
wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14,
i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a
także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego
zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu
objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo
wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej
niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny
podatek dochodowy. Powyższe oznacza, że do
rozliczenia przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z
pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek Programu (akcji
fantomowych), uprawniających do otrzymania w przyszłości rozliczenia
pieniężnego, w tym złożenia zeznania i zapłaty podatku zobowiązani będą
wyłącznie Uprawnieni, których prawa zostaną zrealizowane. W tym
zakresie na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika. Zgodnie jednak z treścią ww. wymienionego art. 39 ust. 3
ww. ustawy, obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości
dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 spoczywa na podmiotach, które
dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody
kapitałowe lub podmiotów za pośrednictwem, których podatnik uzyskuje
dochody. W konsekwencji na Spółce, jako podmiocie
dokonującym przedmiotowych wypłat na rzecz uprawnionych pracowników,
będzie spoczywał obowiązek sporządzenia imiennych informacji PIT-8C
zgodnie z dyspozycją ww. art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych. Reasumując, w momencie nabycia przez
uczestników niezbywalnego warunkowego prawa w postaci Jednostek
Programu (akcji fantomowych), stanowiącego pochodny instrument
finansowy uprawniającego do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej
(uzależnionej od wartości akcji Spółki) nie będzie ciążyć na Spółce
obowiązek płatnika, czy też obowiązek informacyjny. Natomiast na
Spółce, jako podmiocie dokonującym wypłat związanych z realizacją praw
wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek
Programu (akcji fantomowych), uprawniających do otrzymania rozliczenia
pieniężnego na rzecz uprawnionych pracowników będzie spoczywał
obowiązek sporządzenia imiennych informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją
art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę
interpretacji indywidualnych organów podatkowych - wskazać należy, iż
rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej
sprawy, i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową
interpretację. Interpretacja dotyczy zdarzenia
przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie
przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację
przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę
wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul.
Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu,
który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący
dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia
naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2012 poz. 270 ze
zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy)
w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na
wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie
lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na
adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Wniosek ORD-IN (PDF) Treść w pliku PDF 767 kB Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
