W przypadku realizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyf... - Interpretacja - IPPB2/415-637/12-2/AK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2012, sygn. IPPB2/415-637/12-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

W przypadku realizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych jednego Funduszu, pochodzących z różnych emisji, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych pochodzących z różnych emisji a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych. Zasada ta będzie obowiązywać niezależnie od tego, czy odkupienie certyfikatów inwestycyjnych nastąpi na podstawie jednego lub więcej żądań uczestnika.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.07.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych co najmniej dwóch emisji tego samego funduszu w jednym dniu wyceny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia dochodu z tytułu odkupienia przez fundusz certyfikatów inwestycyjnych co najmniej dwóch emisji tego samego funduszu w jednym dniu wyceny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka S.A (dalej: Wnioskodawca) jest towarzystwem działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: ustawa o funduszach inwestycyjnych). Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi; towarzystwo jest organem funduszu inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny zamknięty emituje certyfikaty inwestycyjne, będące, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, papierami wartościowymi. Fundusz może emitować certyfikaty inwestycyjne w emisjach, tzn. mogę występować certyfikaty inwestycyjne różnych emisji tego samego funduszu.

Zgodnie z art. 139 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny zamknięty, przy spełnieniu ustawowych przesłanek, może wykupywać certyfikaty inwestycyjne, które wyemitował, jeżeli statut funduszu tak stanowi. Zgodnie z art. 139 ust. 6 ustawy o funduszach inwestycyjnych, z chwilą wykupienia przez fundusz inwestycyjny zamknięty certyfikaty inwestycyjne są umarzane z mocy prawa. Zgodnie z art. 139 ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, w statucie funduszu inwestycyjnego zamkniętego należy określić przesłanki, tryb i warunki wykupywania certyfikatów inwestycyjnych oraz terminy i sposób dokonywania ogłoszeń o wykupie certyfikatów.

Wnioskodawca utworzył i zarządza funduszami inwestycyjnymi, w tym funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi (poszczególny fundusz inwestycyjny zamknięty zarządzany przez Wnioskodawcę będzie zwany dalej: Funduszem). Uczestnik Funduszu może nabywać certyfikaty inwestycyjne różnych emisji wyemitowane przez ten sam Fundusz. Oznacza to, że Fundusz emituje certyfikaty inwestycyjne w kolejnych emisjach, zaś uczestnik może posiadać certyfikaty inwestycyjne kilku emisji.

W określonych przypadkach może dojść do sytuacji, w której Fundusz w tym samym dniu wyceny dokona odkupienia certyfikatów inwestycyjnych różnych emisji tego samego Funduszu, na zlecenie/zlecenia jednego uczestnika Funduszu.

Na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm., dalej: updof), Fundusz pełni funkcję płatnika w stosunku do uczestników Funduszu będących osobami fizycznymi i jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat z tytułu dochodu z udziału w funduszach inwestycyjnych (kapitałowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zrealizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu - (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych co najmniej dwóch emisji tego samego Funduszu, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych (pochodzących z różnych emisji) a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych pochodzących z co najmniej dwóch odrębnych emisji tego samego Funduszu, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych (pochodzących z różnych emisji) a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 5a pkt 14 updof, fundusze inwestycyjne działające na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, są funduszami kapitałowymi w rozumieniu updof. Niniejszym, Fundusz jest funduszem kapitałowym w rozumieniu updof.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 updof, przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych stanowią przychody z kapitałów pieniężnych. Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 updof wydatki na nabycie papierów wartościowych (w tym w postaci certyfikatów inwestycyjnych), są kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 updof, od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, Fundusz jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika (uczestnika) pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu dochodów z tytułu udziału w Funduszu (Fundusz jest płatnikiem tego podatku).

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie ze wskazanymi przepisami updof, w przypadku zrealizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych jednego Funduszu, pochodzących z różnych emisji, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych (pochodzących z poszczególnych emisji) a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych. Zasada ta będzie obowiązywać niezależnie od tego, czy odkupienie certyfikatów inwestycyjnych nastąpi na podstawie jednego lub więcej żądań uczestnika.

Zgodnie z ustawą o funduszach inwestycyjnych, Fundusz może emitować certyfikaty inwestycyjne w emisjach, tzn. mogą występować certyfikaty inwestycyjne różnych emisji tego samego funduszu. Oznacza to zatem, iż nabycie certyfikatów inwestycyjnych pochodzących z różnych emisji dokonanych przez ten sam Fundusz stanowi inwestycję w jeden fundusz kapitałowy. W związku z tym, również dla celów podatkowych inwestycja w Fundusz dokonywana poprzez zakup certyfikatów inwestycyjnych określonej emisji kontynuowana później poprzez nabycie kolejnych certyfikatów inwestycyjnych innych emisji tego samego Funduszu stanowi inwestycję w jeden fundusz kapitałowy. Innymi słowy, brak jest podstaw do uznania, że kwoty wynikające z odkupu certyfikatów inwestycyjnych poszczególnych emisji należy rozpatrywać każdorazowo jako odrębny przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zatem jeśli uczestnik nabywał certyfikaty inwestycyjne w różnych cenach emisyjnych (w różnych okresach) i następuje ich wykup lub umorzenie na ten sam dzień wyceny - podstawą opodatkowania będzie suma zysków i strat osiągniętych na poszczególnych emisjach certyfikatów inwestycyjnych. Brak jest bowiem w ocenie Wnioskodawcy uzasadnienia dla traktowania inwestycji w ten sam Fundusz, jako odrębnych inwestycji w fundusze kapitałowe z uwagi na nabycie przez uczestnika certyfikatów inwestycyjnych tego samego Funduszu, niemniej wyemitowanych w różnych emisjach. Konsekwentnie, nieprawidłowym byłoby ustalanie dochodów (strat) oddzielnie w stosunku do każdej emisji certyfikatów inwestycyjnych w ramach tego samego Funduszu.

Zgodnie z art. 30a ust. 5 updof, dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych nie pomniejsza się o straty z tytułu udziału w funduszach kapitałowych oraz inne straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.

W opinii Wnioskodawcy, powyższy przepis nie będzie miał zastosowania do sytuacji przedstawionej w stanie faktycznym. Przepis ten dotyczy zakazu kompensowania straty poniesionej w innym funduszu kapitałowym, a nie w ramach tego samego funduszu. Ponadto warto podkreślić, że przepis ten zakazuje również pomniejszania dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych z innymi stratami z kapitałów pieniężnych. Taka konstrukcja tego przepisu pozwala sądzić, że zakaz obejmuje straty poniesione w innych funduszach kapitałowych i straty poniesione z innych kapitałów pieniężnych i praw majątkowych w ogólności. Nie dotyczy jednak inwestycji w jeden fundusz kapitałowy, z którą mamy do czynienia w analizowanym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 updof, Fundusz jest zobowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu dochodów z tytułu udziału w funduszach inwestycyjnych (Fundusz jest płatnikiem tego podatku). Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykupu przez Fundusz certyfikatów inwestycyjnych.

Reasumując, w przypadku realizowania przez Fundusz w jednym dniu wyceny, żądania lub żądań jednego uczestnika Funduszu (będącego osobą fizyczną) odkupienia certyfikatów inwestycyjnych jednego Funduszu, pochodzących z różnych emisji, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy sumą przychodów otrzymanych z tytułu odkupienia przez Fundusz poszczególnych certyfikatów inwestycyjnych pochodzących z różnych emisji a sumą wydatków poniesionych przez uczestnika na nabycie tych certyfikatów inwestycyjnych. Zasada ta będzie obowiązywać niezależnie od tego, czy odkupienie certyfikatów inwestycyjnych nastąpi na podstawie jednego lub więcej żądań uczestnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 378 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie