Pytanie podatnika - Interpretacja - DD4-033-01676/ZKK/06/832

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.10.2006, sygn. DD4-033-01676/ZKK/06/832, Minister Finansów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 15.11.1979 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Hiszpanii o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1982 r. Nr 17, poz. 127),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zatrudnienia w Konsulacie Generalnym RP w Barcelonie.

UZASADNIENIE

Strona przedstawiła następujący stan faktyczny.

Pani X w Hiszpanii mieszka od 1998 r. z zamiarem stałego pobytu. W 1999 r. wyszła za mąż za obywatela hiszpańskiego. Sama nie posiada obywatelstwa tego państwa. Ma jedno dziecko. W sezonach letnich 2002 r. i 2003 r. uzyskiwała dochody z pracy sezonowej w Konsulacie Generalnym RP w Barcelonie. Ponadto jej dochodami na terytorium Hiszpanii były także dochody z tytułu tłumaczeń. Zamierza zatrudnić się na podstawie umowy o pracę w Konsulacie Generalnym RP w Barcelonie. W Polsce nie uzyskuje żadnych dochodów; od 1995 r. posiada mieszkanie własnościowe.

Zdaniem Podatniczki, dochody uzyskane z tytułu zatrudnienia w Konsulacie Generalnym RP w Barcelonie nie powinny być opodatkowane w Polsce. Pani X stwierdza, iż od 7 lat z podatku dochodowego rozlicza się wraz z mężem. W myśl hiszpańskiego prawa podatkowego, podatek ten jest zaniżany przy wspólnym rozliczaniu z mężem i przy uwzględnieniu dziecka.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a wymienionej wyżej ustawy).

Na podstawie art. 19 ust. 1 lit. a) polsko-hiszpańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, wynagrodzenie inne niż emerytura, wypłacane przez Umawiające się Państwo, jego jednostką terytorialną lub władzę lokalną jakiejkolwiek osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa, jego jednostki terytorialnej lub władzy lokalnej, będzie opodatkowane tylko w tym Państwie.

Jednakże ust. 1 lit. b) tego przepisu zawiera wyjątek od ogólnej zasady wyrażonej w lit. a).

Wynagrodzenie takie będzie opodatkowane tylko w tym drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli usługi są świadczone w tym Państwie, a osoba otrzymująca takie wynagrodzenie ma miejsce zamieszkania w tym drugim Umawiającym się Państwie oraz osoba ta:

  1. jest obywatelem tego Państwa lub
  2. nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż w przypadku Podatniczki nie ma zastosowania przepis art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż praca będzie przez nią wykonywana na terytorium Hiszpanii. Zastosowanie ma natomiast przepis art. 19 ust. 1 lit. b) polsko-hiszpańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym dochód uzyskany przez Podatniczkę, mającą miejsce zamieszkania w Hiszpanii od 1998 r., z tytułu usług świadczonych w Hiszpanii, podlega opodatkowaniu w Hiszpanii.

Tak więc słuszne jest stanowisko Podatniczki, iż nie powinna być opodatkowana w Polsce od dochodów uzyskanych przez nią z tytułu wynagrodzenia wypłacanego przez Konsulat Generalny RP w Barcelonie.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Minister Finansów