
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9 maja 2006 roku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdza, że stanowisko jednostki przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej wypłaty równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie żołnierzom zawodowym, należy uznać za błędne.
W dniu 12 maja 2006 roku do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął wniosek jednostki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej wypłaty równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie żołnierzom zawodowym.
Ze stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku wynika, że jednostka wypłaca żołnierzom zawodowym równoważnik pieniężny w zamian za bezpłatne wyżywienie, niewydane w naturze, które przysługuje żołnierzowi zawodowemu po powrocie do kraju w związku z zakończeniem służby w misji pokojowej organizacji międzynarodowej lub sił wielonarodowych , od dnia przekroczenia granicy państwowej RP do dnia skierowania na urlop zdrowotny.
Zdaniem jednostki, nie jest zasadne zastosowanie zwolnienia od podatku dochodowego w stosunku do tej należności.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
W myśl art. 66 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2003r o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych ( Dz. U. z 2003r Nr 179, poz. 1750 ze zm. ) Minister Obrony Narodowej , w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia :
- wysokość równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie, w tym za ubiory cywilne , niewydane w naturze, oraz warunki i tryb ich wypłacania, a także organy właściwe w tych sprawach;
- wysokość równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za bezpłatne wyżywienie, niewydane w naturze, oraz warunki i tryb ich wypłacania , a także organy właściwe w tych sprawach.
Powyższe prawa realizowane są na podstawie rozporządzeń :
- z dnia 18 lutego 2004 roku w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 40, poz. 365 ze zm.)
- z dnia 27 lutego 2004 roku w sprawie określenia wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie przysługującego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 43, poz. 396 ze zm.)
Zgodnie z § 2, pkt 2 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 lutego 2004 roku w sprawie określenia wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie przysługującego żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych ( Dz.U. z 2004r Nr
43, poz. 396 ze zm. ), równoważnik pieniężny przysługuje żołnierzowi zawodowemu po powrocie do kraju w związku z zakończeniem służby w misji pokojowej organizacji międzynarodowej lub sił wielonarodowych, od dnia przekroczenia granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej do dnia skierowania na urlop zdrowotny - w wysokości równej wartości pieniężnej normy wyżywienia szkolnej - tj. 020.
Natomiast z opinii Ministra Obrony Narodowej z dnia 1 października 2004r. nr 3530/4/OB wynika, iż świadczenia dostarczane żołnierzom odbywającym służbę w szczególnych warunkach w celu podtrzymania właściwej kondycji psychofizycznej ( chodzi i o żołnierzy zawodowych: wchodzących w skład personelu latającego, załóg pływających, skoczków spadochronowych, pełniących dyżury bojowe, służby dyżurne oraz odbywających intensywne szkolenia wojskowe), wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Istotnym elementem zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym są następujące okoliczności
- świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty muszą wynikać z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
- osoby muszą pozostawać w stosunku służbowym,
- świadczenia te muszą być przyznane na podstawie ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Tym samym zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest uzależnione od tego, czy otrzymywane przez żołnierzy świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty w zamian tych świadczeń wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Warunki te spełniają żołnierze zawodowi odbywający służbę w szczególnych warunkach, a zatem tut. organ nie podziela stanowiska jednostki zawartego w ww. wniosku.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.
Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
