Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja pod... - Interpretacja - OG-005/101/2006/PD II/415-49/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.08.2006, sygn. OG-005/101/2006/PD II/415-49/06, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatniczki z dnia 03.04.2006 r. (data wpływu - 11.05.2006 r.) i wniosku z dnia 26.06.2006 r. (data wpływu - 29.06.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczącej:

  • zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskiwanych ze środków pomocowych w związku z realizacją przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego w W. projektu "Ośrodki Przedszkolne - szansa na dobry start" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny
  • prawa opodatkowania świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatkiem liniowym - według stawki 19%

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowiska nie są prawidłowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 03.04.2006 r. (data wpływu - 11.05.2006 r.) i wniosku z dnia 26.06.2006 r. (data wpływu - 29.06.2006 r.) wynika, iż podatniczka jest pracownikiem Fundacji Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego w W. i została zatrudniona na stanowisku psychologa w związku z realizacją przez fundację projektu "Ośrodki Przedszkolne - szansa na dobry start" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny.

Do zakresu obowiązków podatniczki należy: udzielanie pomocy na prośbę nauczyciela i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, udzielanie informacji zwrotnej nauczycielom i rodzicom, udzielanie informacji o sposobach uzyskania pomocy, prowadzenie różnych form psychoedukacyjnych dla nauczycieli i rodziców zgodnie z zapotrzebowaniem, obserwacja dzieci podczas zajęć, wykonywanie wstępnej diagnozy przesiewowej, zachowanie tajemnicy zawodowej, stała współpraca z Fundacją Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego, a w szczególności niezwłoczne zgłaszanie wszelkich sytuacji zagrażających bezpieczeństwu dziecka uczęszczającego do Ośrodka Przedszkolnego, regularne i terminowe przesyłanie sprawozdań z pracy z dziećmi, bieżące wyjaśnianie spraw merytorycznych i niejasności w sprawach związanych z realizacją programu, współpraca z osobami monitorującymi Ośrodki, udział w spotkaniach doskonalących organizowanych przez Fundację Komeńskiego, współpraca z logopedą opiekującym się Ośrodkiem.

Podatniczka uważa, że jest osobą bezpośrednio realizującą cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i jej dochody podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto podatniczka zauważa, iż w przypadku, gdy przedmiotowe dochody nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego to jej zdaniem wykonywanie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie mogło skorzystać z opodatkowania podatkiem liniowym według stawki 19%, tj. na zasadach o których mowa w art. 9a i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

I. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba te kryteria:

  • bezzwrotna pomoc musi pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub agencji rządowych,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Fundusze strukturalne, w skład których wchodzi Europejski Fundusz Społeczny są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich.

Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), m. in. na wynagrodzenia wypłacane w ramach wsparcia kadrowego dla Instytucji Zarządzającej SPO RZL, Instytucji Pośredniczących oraz Beneficjentów Końcowych (Instytucji Wdrażających) stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu otrzymanych na zasadzie dotacji z budżetu państwa lub innych środków publicznych. Z tych względów przychody ze stosunku pracy otrzymywane przez osoby zatrudnione w ramach realizacji projektów finansowane są ze środków krajowych i jako takie nie korzystają ze zwolnienia od podatku.

Zwolnienie zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE).

W związku z powyższym przepis ten nie może mieć zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

A zatem stanowisko Pani zawarte we wniosku nie jest prawidłowe.

II. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych stosownie do przepisu art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) mogą wybrać sposób opodatkowania według jednej stałej stawki w wysokości 19% bez względu na wysokość uzyskanego dochodu. Wyboru tego sposobu opodatkowania dokonuje podatnik składając właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie:

  • do dnia 20 stycznia roku podatkowego - w przypadku, gdy już prowadzi działalność gospodarczą
  • do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu - w przypadku, jeżeli rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego.

Z opodatkowania dochodu według 19% stawki liniowej nie mogą skorzystać stosownie do przepisu art. 9a ust. 3 powołanej ustawy podatnicy, którzy:

  • w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy
  • a usługi te odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w roku podatkowym albo w roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Uwzględniając opisany stan prawny organ podatkowy wskazuje, że podjęcie wykonywania przez Panią usług psychologicznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Fundacji Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego w Warszawie, której była Pani pracownikiem skutkuje pozbawieniem prawa do wyboru opodatkowania dochodu według 19% stawki - podatkiem liniowym.

A zatem stanowisko Pani zawarte we wniosku nie jest prawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach