Zespół szkół wypłaca swoim emerytom i rencistom świadczenia pieniężne oraz finansuje świadczenia rzeczowe. Ponadto zarówno pracownikom jak również em... - Interpretacja - BI/005/0217/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.07.2004, sygn. BI/005/0217/04, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zespół szkół wypłaca swoim emerytom i rencistom świadczenia pieniężne oraz finansuje świadczenia rzeczowe. Ponadto zarówno pracownikom jak również emerytom i rencistom przyzna-wane są świadczenia rzeczowe w postaci biletów do teatru. Przedmiotowe świadczenia finansowane są ze środków funduszu socjalnego.


Ocena prawna stanu faktycznego:


Ad. 1.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodo-wym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl postanowień art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzy-mywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosun-kiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodo-wych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Z literalnego brzmienia tego przepisu jednoznacznie wynika, iż zwolnieniem przedmiotowym w li-mitowanej wysokości w 2004r. objęte zostały świadczenia rzeczowe oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów od byłych zakładów pracy oraz od związków zawodowych.

W myśl zatem powołanych przepisów przekazywane w 2004r. przez były zakład pracy rencistom i emerytom świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń o wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł korzystają w całości ze zwolnienia od po-datku dochodowego. W przypadku natomiast, gdy wartość przedmiotowych świadczeń przekroczy w roku podatkowym kwotę 2.280 zł, nadwyżka ponad tę kwotę podlega na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wy-sokości 10% należności.

Ad. 2.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2004 r., zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku do-chodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodo-wych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadcze-niami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.,

Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzyma-nych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
  • źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
  • wartość tych rzeczowych świadczeń nie przekracza kwoty 380zł.

Jednocześnie z treści tego przepisu wynika, że ustawodawca wyłączył z zakresu rzeczowych świad-czeń wolnych od podatku bony towarowe, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na to-wary i usługi (bez względu na kwotę i źródło ich sfinansowania).

Oznacza to, że w przypadku przekazania pracownikom w roku 2004 bonów, talonów, znaków itp. - ich wartość podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy przy tym zauważyć, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie znaku jest pojęciem bardzo szero-kim i dotyczyć może każdego dowodu - bez względu na jego nazwę - który może podlegać wymia-nie na określony towar lub usługę, może nim być np. kupon.

W konsekwencji, w stanie prawnym obowiązującym w 2004 r. ze zwolnienia - w limitowanej wy-sokości - korzysta wartość biletu do kina, teatru lub wartość karnetu na siłownię, o ile ich zakup zo-stał w całości sfinansowany ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych. Bilety na imprezy kulturalne, sportowe czy też na basen nie uprawniają bowiem posiadacza do wymiany ich na inne towary i usługi, zatem w rozumieniu powołanych prze-pisów należy uznać je za świadczenia rzeczowe.

Zatem przekazywane pracownikom świadczenia rzeczowe w postaci biletów do teatru, których za-kup został sfinansowany ze środków zakładowego funduszu socjalnego, korzystają w 2004 r. na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. ze zwolnienia od podatku dochodowe-go do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.

W sytuacji natomiast, gdy świadczenia rzeczowe w postaci biletów do kina otrzymują od by-łych zakładów pracy emeryci i renciści, wówczas wartość otrzymanych przez nich świadczeń rze-czowych z tego tytułu na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwo-ty 2.280 zł .

Izba Skarbowa w Gdańsku