W związku z wystąpieniem z dnia 18 maja 2004r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uprzejmie informu... - Interpretacja - FB/005A-613/ZL/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.07.2004, sygn. FB/005A-613/ZL/04, Izba Skarbowa w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z wystąpieniem z dnia 18 maja 2004r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uprzejmie informuje, iż odpowiedź Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielona pismem z dnia 17 czerwca 2004r. NR IMUS-1471/DPF/415/60/2004/PP jest nieprawidłowa.

W związku z tym, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm./ zmieniam tę odpowiedź w sposób następujący.

Z przedstawionego, w przedmiotowym wystąpieniu, stanu faktycznego wynika, że Bank zamierza wprowadzić do oferty swoich produktów pożyczkę gotówkową w sprzedaży premiowej. Sprzedaż premiowa tego produktu polegałaby na tym, że aktualny klient Banku (pożyczkobiorca) zarekomenduje Bankowi nowego klienta, który będzie chciał skorzystać z oferty pożyczkowej tego Banku. W przypadku akceptacji przez Bank rekomendowanego klienta, oraz zawarcia umowy pożyczki z klientem rekomendowanym, klient rekomendujący otrzyma premię w formie bonifikaty odsetek od rat swojej pożyczki w kwocie nie większej niż 760 zł.

Wystąpienie Banku dotyczy uznania opisanego działania jako sprzedaży premiowej oraz zastosowania do udzielonej bonifikaty odsetek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 wyżej powołanej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizaowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że zwolnienie z opodatkowania dotyczy wyłącznie nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Umowa sprzedaży jest uregulowana w przepisach art. 535 i nstępnych ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r, Kodeks cywilny /Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zmianami/. Zgodnie z tymi przepisami przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić. Zatem przy sprzedaży premiowej musi wystąpić instytucja umowy sprzedaży rzeczy oraz premia, instrumenty te muszą być połączone cywilnoprawną instytucją przyrzeczenia publicznego.

W świetle powyższego premia w formie bonifikaty odsetek od rat pożyczki otrzymanej przez pożyczkobiorcę rekomendującego Bankowi nowego klienta, nie może być uznana za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową zwolnioną na mocy wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68.

Kwota bonifikaty odsetek od pożyczki udzielona pożyczkobiorcy rekomendującemu Bankowi nowego klienta stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych, podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej. Podatnik otrzymujący tę premię jest obowiązany wykazać jej kwotę w zeznaniu podatkowym w celu skumulowania z pozostalymi dochodami. Bank zaś obowiązany jest do sporządzenia informacji (PIT-8C) o wysokości udzielonej bonifikaty i przesłać ją w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi i urzędowi skarbowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika nie mającego miejsca zamieszkania na terytorium RP - do urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Izba Skarbowa w Warszawie