Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka powołała Radę Programową, składającą się z doradców podatkowych. Zadaniem rady jest ... - Interpretacja - 1472/DPC/415-68/05/PK

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.11.2005, sygn. 1472/DPC/415-68/05/PK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka powołała Radę Programową, składającą się z doradców podatkowych. Zadaniem rady jest doradztwo w zakresie oferowanych przez Spółkę produktów informatycznych. Członkom rady przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie za udział w posiedzeniach i zryczałtowany zwrot kosztów podróży związanych z posiedzeniami. Spółka stoi na stanowisku, iż przychody z tego tytułu należy kwalifikować jako przychody o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.). W związku z tym Spółka jest zdania, iż jako płatnik ma ona obowiązek pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% dochodu. Dochód zostaje ustalony jako przychód pomniejszony o kwotę 102,25 kosztów uzyskania przychodu. Na koniec roku Spółka zamierza wystawić każdemu z członków rady informację PIT-8B.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Prawo podatkowe nie zawiera definicji co należy uznać za czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. W związku z tym uzasadniona w przedmiotowym przypadku będzie wykładnia językowa. Słownik Języka Polskiego PWN definiuje "społeczny" jako odnoszący się do społeczeństwa; powstający, tworzący się w społeczeństwie, związany ze społeczeństwem; zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokajania jego potrzeb itd.

Czynności wykonywane przez członków rady są związane z działalnością gospodarczą Spółki i są ukierunkowane na ulepszanie produktu rynkowego oferowanego przez Spółkę. W związku z tym nie można uznać, że te czynności za służą zaspokajaniu potrzeb ogółu społeczeństwa, czy są związane z obsługiwaniem społeczeństwa. Czynności tych nie można także uznać za związane z pełnieniem obowiązków obywatelskich, ponieważ żaden przepis prawa nie zobowiązuje tych osób jako obywateli do pełnienia tych obowiązków. Podstawą do zasiadania w radzie nie jest stosunek prawny łączący organ władzy państwowej z obywatelem, lecz zwykły stosunek cywilnoprawny, mający na celu wykonanie pewnej czynności gospodarczej jego stron.

W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie obowiązków społecznych lub obywatelskich odnosi się do zadań publicznych i państwowych, a nie do czynności związanych z doradztwem w zakresie prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż czynności wykonywane w ramach członkostwa w radzie programowej są wykonywane przez członków w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, a więc stanowią dla nich przychód z tytułu określonego w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza. W związku z tym na Spółce, w zakresie wypłacania kwot z tytułu członkostwa, nie ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie