DECYZJA - Interpretacja - 1401/FB/005-430/ZL/05

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.11.2005, sygn. 1401/FB/005-430/ZL/05, Izba Skarbowa w Warszawie

Temat interpretacji

DECYZJA


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacjapodatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, póz. 60 z późn, zm.) po rozpatrzeniu zażalenia zdnia 13 czerwca 2005 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


orzeka


- odmówić zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego UrzęduSkarbowego w Warszawie z dnia 2 czerwca 2005 r. Nr 1471/PDF/415-39/05/ML,wydanego w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobuzastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Fundacji.


Uzasadnienie


Pismem z dnia 10 marca 2005 r. Fundacja wystąpiła o udzielenie pisemnejinterpretacji prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym.W dniu 21 października 2004 r. Fundacja zawarła umowę dotacyjną z Polską AgencjąRozwoju Przedsiębiorczości (PARP) na udzielenie dotacji przez PRAP (pomoc zewnętrznaWspólnot Europejskich, instytucja dawcy- Komisja Europejska) realizowany przez Fundacjęprojekt "Specjalista ds. Importu i Eksportu - szkolenie".Na podstawie tej umowy PARP przekazała Fundacji zaliczkę w wysokości 80% przyznanejkwoty dotacji, która wpłynęła na specjalny wydzielony rachunek Bankowy Fundacji.Rachunek ten służy tylko i wyłącznie do obsługi finansowej tego projektu.Wśród kosztów kwalifikowanych umieszczonych w budżecie projektu i określonych jakokoszty bezpośrednie, jest zgodnie z art. 14 załącznika II do umowy dotacyjnej,wynagrodzenie pracowników wyznaczonych do realizacji projektu.Bezpośrednio zaangażowani w realizację projektu są pracownicy etatowi Fundacji, a takżeosoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło, w ramach których również onibezpośrednio realizują cel projektu.


Zdaniem wnioskodawcy, osoby te spełniają kryteria ustawowe określone w art. 21 § 1 pkt 46ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Powołanym w sentencji postanowieniem Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego UrzęduSkarbowego w Warszawie uznał, że stanowisko zaprezentowane przez wnioskodawcę jestnieprawidłowe.


W zażaleniu wniesionym na przedmiotowe postanowienie Fundacja kwestionuje interpretacjęart. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych NaczelnikaPierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.W uzasadnieniu zażalenia Fundacja podnosi, że taka interpretacja nie wynika zdokumentacji przedstawionej przez Fundację. Fundacja podkreśla przy tym, że proceduraprzepływów finansowych w ramach Phare 2002 jest ściśle określona. Na podstawie decyzjiKomisji Europejskiej zatwierdzającej pomoc i przyznanie środków następuje ich przekazaniedo Instytucji Płatniczej (Ministerstwa Finansów), ta z kolei przekazuje do InstytucjiZarządzającej (Ministerstwo Gospodarki i Pracy), która zawiera następnie umowy zInstytucjami Wdrażającymi (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości).Mimo tej wieloetapowej drogi nie można stwierdzić, że któraś z tych instytucji jestbeneficjentem środków. Dopiero na podstawie umowy finansowania projektu pomiędzyInstytucją Wdrażającą a beneficjentem dokonywana jest wypłata na rzecz beneficjenta.


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, rozpatrując ponownie sprawę w wyniku złożonegozażalenia stwierdza co następuje.Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym odosób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 z późn. zm.) wolne od podatkudochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lubmiędzynarodowych instytucji finansowych ze środka bezzwrotnej pomocy, w tym ześrodków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji UniiEuropejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracjilub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez RadęMinistrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również, gdy przekazanietych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego dorozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy:zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnikbezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy -wykonywanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.Z brzmienia cytowanego wyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania sąobjęte dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w lit. a/ ilit.b/ art. 21 ust. 1 pkt 46. Są to trojakiego rodzaju warunki.Pierwszy z nich dotyczy pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy przyznanych napodstawach wskazanych w lit. a) tego przepisu, drugi warunek dotyczy podstawy prawnejuzyskanych dochodów, tj. umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (lit. b/) tego przepisu,trzeci warunek wiąże się z wymogiem aby uzyskująca dochód osoba fizyczna bezpośredniorealizowała cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy (lit. b/omawianego przepisu).W rozpatrywanej sprawie, jak wynika z wystąpienia Fundacji oraz z Umowy o udzieleniedotacji NI PL 2002/ 000-580-06-01.03-02-54 zawartej pomiędzy Polską Agencją RozwojuPrzedsiębiorczości (PARP) "Jednostką Kontraktującą" oraz Fundacją C. 2000Warszawa "Beneficjentem", PARP udzieliła Fundacji dotacji na realizację Przedsięwzięcia,na podstawie wniosku o numerze referencyjnym Europę Aid (118205/M/G/PL/Z/35zatytułowanego "Specjalista ds. Importu i Eksportu - szkolenie". Przy czym zgodnie z tąumową przez dotację należy rozumieć pomoc finansową w formie wsparcia dotyczącegoprzedsięwzięcia w zakresie promocji zatrudnienia lub zasobów ludzkich, o której mowa w §28 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17.08.2004 r. w sprawie udzielaniaprzez PARP pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi.Z powyższego wynika, że dotacja otrzymana przez Fundację nie została przyznana napodstawie jednostronnej deklaracji rządu państwa obcego lub organizacji międzynarodowejbądź międzynarodowej instytucji finansowej ani też na podstawie umowy wymienionej w art.21 ust. 1 pkt 46 lit. a) powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zatem do wynagrodzeń pracowników wyznaczonych do realizacji projektu finansowanego zprzedmiotowej dotacji nie ma zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatkudochodowym od osób fizycznych.


Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie orzekł jak w sentencji.Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Izba Skarbowa w Warszawie