Gospodarstwo Pomocnicze, ustawą z 12 grudnia 1997r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. 160, poz 10... - Interpretacja - RO-XV/415/PDOF-551/170/JS/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.11.2005, sygn. RO-XV/415/PDOF-551/170/JS/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Gospodarstwo Pomocnicze, ustawą z 12 grudnia 1997r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. 160, poz 1081 ze zm), jest zobligowane do ustalenia i wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego zgodnie z zasadami określonymi w ustawie . Zgodnie z art. 4 w/w ustawy podstawę naliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego stanowi wynagrodzenie otrzymane przez pracownika w ciągu całego roku kalendarzowego, za który to wynagrodzenie przysługuje, czyli nalicza się je nie wcześniej niż po dniu 31 grudnia danego roku (z wyjątkami o których mowa w art. 3 i 4 pkt 2 w/w ustawy), a wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje (art. 5 w/w ustawy).

Od dnia 01.01.2005r. na mocy art.1 pkt 7 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz.2533) ustawodawca zmienił art. 16 ust.1 pkt 57 oraz wprowadził pkt 57a, czyli rozszerzył katalog kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, między innymi o niewypłacone wynagrodzenia pracownicze oraz nieopłacone składki ZUS od tych wynagrodzeń, w pojęciu których naszym zdaniem mieszczą się dodatkowe wynagrodzenia roczne.

Zgodnie z art. 12 ust 1 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr.14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 1 ust 1 ustawy z 12 grudnia 1997r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej ( Dz. U. 160, poz 1081 ze zm) ustawa określa zasady nabywania prawa oraz ustalania wysokości i wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej, zwanego "wynagrodzeniem rocznym".

Mając na uwadze treść powołanych przepisów dodatkowe wynagrodzenie roczne bez wątpienia mieści się w pojęciu wynagrodzenia ze stosunku pracy.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku