Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź?Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r . Ordynacja p... - Interpretacja - I-415/9/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.03.2006, sygn. I-415/9/06, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź?Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r . Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Panią w złożonym w dniu 3 stycznia 2006 r. wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pani indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z przepisami art. 14a § 1 cytowanej wyżej ustawy - Ordynacja podatkowa ?stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym?.

W myśl przepisu art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa wyżej, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 30 stycznia 2006 r. został przez Panią złożony w tutejszym organie podatkowym wniosek w sprawie pisemnej interpretacji prawa podatkowego co do zakresu i sposobu stosowania prawa w Pani indywidualnej sprawie.

Opisany przez Panią stan faktyczny przedstawia się następująco:

W miesiącu lutym 2005 r. zawarła Pani notarialnie umowę kupna-sprzedaży mieszkania, które tym samym aktem notarialnym podarowała Pani córce. Ze względu na fakt, że mieszkanie kwalifikowało się do remontu, częściowo sfinansowała Pani jego przeprowadzenie, poprzez zakup niezbędnych do remontu materiałów. Na fakturach widnieje Pani nazwisko, przy czym na niektórych z nich figuruje adres faktycznego Pani zamieszkania, natomiast na pozostałych adres mieszkania podarowanego córce.

Według Pani oceny, ze względu na fakt, że zakupione materiały były przeznaczone do remontu mieszkania, którego właścicielem jest córka, to odliczenia wydatków poniesionych na remont powinna dokonać córka w załączniku do zeznania podatkowego.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, po sprawdzeniu, że spełnione zostały warunki określone w art. 14a § 1 i 2 cytowanej ustawy- Ordynacja podatkowa, udziela poniższej informacji:

Stosownie do treści przepisów art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

W myśl przepisów art. 27a ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację ? zajmowanego na podstawie tytułu prawnego ? budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z przepisami art. 27a ust. 6 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 pkt 1 ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ? na podstawie dowodu tej wpłaty.

Odnosząc powyższe uregulowania prawne do przedstawionego przez Panią stanu faktycznego zauważyć należy, że córka Pani nie może skorzystać z ulgi podatkowej na remont lokalu mieszkalnego, bowiem, pomimo, iż posiada tytuł prawny do remontowanego lokalu - to faktycznie nie poniosła wydatków na przeprowadzony remont. Wynika to zarówno z Pani wyjaśnień, jak i z faktur wystawionych na Pani nazwisko.

Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym Pani także nie może skorzystać z ulgi remontowej, bowiem posiadając dokumenty zakupu materiałów budowlanych na własne nazwisko, nie poniosła Pani przedmiotowych wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, jak również zakupiła Pani materiały do remontu lokalu, do którego nie posiada Pani tytułu prawnego.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna