Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczel... - Interpretacja - U.S.I-415/6/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.03.2006, sygn. U.S.I-415/6/2006, Urząd Skarbowy w Zduńskiej Woli

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli nie podziela poglądu wyrażonego w złożonym w dniu 20.01.2006 r. wniosku w sprawie dokonania interpretacji zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego opodatkowania i sporządzania informacji o wypłaconych stypendiach.

W dniu 20.01.2006 r. Urząd Gminy i Miasta X zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego (uzupełnionego pismem z dnia 14.02.2006 r. i 13.03.2006 r.) wynika, że:

  • Urząd Gminy i Miasta X wypłaca stypendia socjalne dla uczniów na podstawie art.90f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
  • regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy i Miasta X określa Rada Gminy i Miasta w drodze uchwały podjętej na podstawie art. 90f ustawy o systemie oświaty,
  • wypłacone w roku 2005 stypendia socjalne dla uczniów zostały sfinansowane z dotacji celowej z budżetu państwa i z budżetu gminy,
  • osoby otrzymujące stypendium są zróżnicowane pod względem wieku, od 7 do 24 lat,
  • wysokość stypendium na jednego ucznia wynosi 44,80 zł,
  • wypłacona kwota stypendium, to zwrot za wydatki poniesione w związku z procesem edukacyjnym po przedłożeniu przez wnioskodawców stypendium imiennych faktur, wystawionych na wnioskodawców z zaznaczeniem, że zakup dotyczy dziecka, które otrzymało stypendium.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem: czy w rozumieniu przepisów podatkowych podatnikiem jest dziecko otrzymujące stypendium, czy rodzic lub szkoła, którzy są wnioskodawcą stypendium małoletnich dzieci; jak należy rozumieć wypłaconą kwotę stypendium, jeżeli jest to zwrot za wydatki poniesione w związku z procesem edukacyjnym po przedłożeniu przez wnioskodawców stypendium imiennych faktur, wystawionych na wnioskodawców z zaznaczeniem, że zakup dotyczy dziecka, które otrzymało stypendium.

Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie stypendia otrzymywane przez uczniów do 18 roku życia powinny być zwolnione z opodatkowania, jeżeli nie przekraczają kwoty o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz z obowiązku rozliczenia na druku PIT 8 S.

Tutejszy Urząd Skarbowy po przeanalizowaniu przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji stosownie do art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) informuje:

Katalog zwolnień przedmiotowych zawarty jest w art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przepis art. 21 ust. 1 pkt 40 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2005 r., stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni ? przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Z treści tego przepisu wynika, iż przewiduje on zwolnienie z opodatkowania dochodów z tytułu różnego rodzaju świadczeń, mających charakter pomocy materialnej dla uczniów. Warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń pomocy materialnej dla ucznia na podstawie wymienionego wyżej przepisu jest to, że: świadczenie musi pochodzić z budżetu państwa, budżetów jednostki samorząduterytorialnego, lub ze środków własnych szkół i uczelni,musi być przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Natomiast zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnodostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10. W art. 21 ust. 10 ustawodawca zastrzegł, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 40b, stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28-30 oraz w art. 30a i 30b. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.Z powyższego przepisu wynika, iż wypłacane stypendium może być zwolnione od podatku dochodowego jeżeli podatnik złoży oświadczenie (PIT-2C), o którym mowa w art. 21 ust. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym podatnik, w tym przypadku uczeń szkoły podstawowej lub gimnazjum ? osoba małoletnia jest obowiązany złożyć takie oświadczenie.

W przypadku osoby małoletniej oświadczenie podpisuje rodzic lub opiekun prawny. W myśl art. 98 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 ze zm.) rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka. Zgodnie z art. 135 ustawy Ordynacja podatkowa zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych w sprawach podatkowych ocenia się według przepisów prawa cywilnego, jeżeli przepisy prawa podatkowego nie stanowią inaczej. W myśl art. 11 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) pełną zdolność do czynności prawnych nabywa się z chwilą uzyskania pełnoletności. Osobą pełnoletnią jest, ten kto ukończył lat osiemnaście lub zawarł związek małżeński (art. 10Kc). Ponadto, stosownie do art. 35 ust. 10 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podmioty dokonujące wypłaty stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b nałożono obowiązek w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzenia informacji o wysokości wypłaconego stypendium. Niniejszą informację sporządza się według ustalonego wzoru (PIT-8S) w trzech egzemplarzach. Informacja ta jest dostarczana podatnikowi, który otrzymuje stypendium oraz właściwemu, ze względu na miejsce zamieszkania podatnika urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego. Obowiązek sporządzenia i dostarczenia przedmiotowej informacji występuje bez względu na wysokość wypłaconego stypendium (dotyczy również wypłaconych kwot, które korzystają ze zwolnienia). Ustawą z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 281, poz. 2781) wprowadzony został nowy, systemowy model pomocy materialnej dla uczniów. Powyższy akt prawny dodał do ustawy o systemie oświaty nowy rozdział 8a ?Pomoc materialna dla uczniów?, który w sposób szczegółowy określa zasady udzielania pomocy materialnej dla uczniów w postaci stypendium szkolnego, zasiłku szkolnego, stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe.Zgodnie z art. 90b. ustawy o systemie oświaty uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.Pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny. Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym są stypendium szkolne i zasiłek szkolny. Zaś świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym jest m. in. stypendium za wyniki w nauce przyznawane na zasadach i trybie przewidzianym przepisami tej ustawy (art. 90c. ww. ustawy).W myśl art. 90p. ust. 1 ustawy o systemie oświaty udzielenie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym jest zadaniem własnym gminy. Na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym gmina otrzymuje dotację celową z budżetu państwa (art. 90r. ust. 1 ustawy).Z powyższego wynika, że wypłacane przez Urząd stypendia mają charakter przedmiotowy, nie zaś pieniężny. Urząd Gminy i Miasta przyjął rozwiązanie dotyczące udzielania pomocy materialnej w formie rzeczowej, polegającej na refundowaniu udokumentowanych (rachunki, faktury ) kosztów edukacyjnych poniesionych przez rodziców. Pomoc rzeczowa jest realizowana poprzez zwrot pieniędzy po przedłożeniu dokumentu stwierdzającego nabycie towaru lub usługi. Analizując powyższe wypłacane stypendia przez Urząd będące formą pomocy materialnej o charakterze socjalnym, przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty stanowią pomoc materialną dla uczniów pochodzącą z budżetu państwa i jednostki terytorialnej korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma więc zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy podatkowej.

Ponadto zaznaczyć należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadza kwotowych ograniczeń zwolnienia. Tym samym całość wypłaconej pomocy materialnej dla uczniów na podstawie powołanego przepisu zwolniona jest od podatku dochodowego. Urząd jako płatnik stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego nie podziela poglądu wyrażonego w złożonym wniosku i orzeka jak w sentencji postanowienia.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż:ww. odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla podatnika.Interpretacja powyższa została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.

Urząd Skarbowy w Zduńskiej Woli