Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 6... - Interpretacja - I/415-19-237/06/ZDB

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2006, sygn. I/415-19-237/06/ZDB, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź- Bałuty uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17.02.2006r.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 17.02.2006r. stanu faktycznego wynika, że Przedsiębiorstwo będące Zakładem Pracy Chronionej zatrudniające również osoby pełnosprawne, na wniosek inspektora BHP oddelegowało część osób do prac związanych z odśnieżaniem terenu. Prace były wykonywane w ciężkich warunkach atmosferycznych przez okres 4 dni, za wykonaną pracę pracownicy otrzymali świadczenia rzeczowe w postaci posiłków regeneracyjnych. Pytanie dotyczy zakwalifikowania w/w świadczeń do zwolnionych z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są: świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie innych ustaw.

Odrębnymi przepisami w omawianym przypadku jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28.05.1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. 60, poz. 279), które w § 3 ust. 2 stanowi, iż pracodawca ma obowiązek zapewnić nieodpłatnie posiłki pracownikom zatrudnionym przy usuwaniu skutków klęsk żywiołowych i innych zdarzeń losowych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego wykonywanie pracy przez pracowników w warunkach uciążliwych nie stanowi istoty ich zatrudnienia. Charakter świadczonej pracy związany jest z zatrudnieniem w administracji spółki. Oznacza to, iż wykonywanie pracy odbywa się w warunkach biurowych, a nie przy odśnieżaniu posesji. Tymczasowe przesunięcie pracowników do wykonywania innej pracy nie stanowi zatrudnienia w innych warunkach. Zatrudnienie bowiem związane jest z zawarciem z pracownikiem odpowiedniej umowy o pracę, w której określony jest charakter świadczonej pracy (wynika zakres świadczonych usług). Należy także zauważyć, iż u pracodawcy który działa w warunkach uciążliwych powinny być określone stanowiska pracy, na których pracownicy otrzymują posiłki i napoje regeneracyjne. Zasady i warunki ich wydawania ustala pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową bądź przedstawicielami pracowników.

W omawianym przypadku informacji na ten temat nie przedstawiono. Oznacza to, iż nie jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11.

Tutejszy organ podatkowy informuje, iż w/w odpowiedź jest wiążąca tylko dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia, nie jest natomiast wiążąca dla Podatnika.

Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty