Postanowienie - Interpretacja - 1423/PD/005-4/05/TN

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.10.2005, sygn. 1423/PD/005-4/05/TN, Urząd Skarbowy w Pułtusku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1, § 3, §4 oraz art.216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U Dz 2005r Nr 8, poz. 60 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku płatnika Powiatowego Urzędu Pracy z dnia 20.09.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie art.21 ust.1 pkt.78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Naczelnik Urzędu Skarbowego

p o s t a n a w i a.

uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dopłaty z ZFŚS do wypoczynku w formie zimowiska i obozu harcerskiego dla dzieci i młodzieży do lat 18 - za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę. W dniu 20.09.2005r płatnik Powiatowy Urząd Pracy złożył do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, uzupełniony o sprecyzowanie zapytania, przedstawienie wyczerpującego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie w dniu 26.09.2005r, dotyczący zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dopłat do wypoczynku dzieci do lat 18. Z opisanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż płatnik ze środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dokonał dopłaty do pobytu zorganizowanego w formie zimowiska oraz dopłaty do obozu harcerskiego dla dwoje dzieci urodzonych w 1993r czyli w wieku 12 lat. Organizatorem zimowiska była Publiczna Szkoła Podstawowa, która nie ma zapisane w statucie, że jest uprawniona do organizowania zimowiska oraz Związek Harcerstwa Polskiego uprawniony do organizowania wypoczynku.

2. Przedmiot interpretacji. Czy należy odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od dopłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do zimowiska dla dziecka zorganizowanego przez Publiczną Szkołę Podstawową i do obozu dla dziecka zorganizowanego przez Związek Harcerstwa Polskiego.

3. Stanowisko wnioskodawcy. Jako własne stanowisko w sprawie płatnik przedstawił pogląd, że dopłata do zimowiska zorganizowanego przez Publiczną Szkołę Podstawową podlega opodatkowaniu, natomiast dopłata do obozu zorganizowanego przez Związek Harcerstwa Polskiego nie podlega opodatkowaniu.

4. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy. Zgodnie z art.12 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U z 2000r Nr 14 poz. 176 z późn.zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast zgodnie z art.21 ust.1 pkt.78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem pobytem na leczeniu- dzieci i młodzieży do lat 18:a) w całości - jeżeli dopłata została dokonana z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra,b) innych źródeł- do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać ważne cztery aspekty: po pierwsze, wypoczynek musi być zorganizowany przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w tym zakresie. Ustawodawca nie określił w jakiej formie ma prowadzić swoją działalność podmiot zajmujących się wypoczynkiem. Oznacza to, że zaliczyć do nich należy zarówno te podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jak również i te, które zajmują się statutowo tego typu działalnością. Po drugie, istotne jest źródło dofinansowania- zakładowy fundusz świadczeń socjalnych czy też inne źródło, po trzecie forma wypoczynku nie może odbiegać od wymienionych w art.21 ust.1 pkt.78 ustawy, po czwarte dopłata musi dotyczyć dzieci i młodzieży uczestniczącej w wypoczynku, które nie ukończyły 18-roku życia.

Odnosząc się do stanu faktycznego, przedstawionego przez płatnika, wypoczynek został zorganizowany w formie zimowiska i obozu harcerskiego. Organizatorem zimowiska była Publiczna Szkoła Podstawowa, która nie ma zapisu w statucie, że posiada uprawnienie do organizowania wypoczynku, natomiast organizatorem obozu harcerskiego był Związek Harcerstwa Polskiego uprawniony do organizowania obozów. Korzystającymi z wypoczynku byli dzieci w wieku 12 lat.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w oparciu o przedstawiony przez płatnika stan faktyczny stwierdza, iż płatnik Powiatowy Urząd Pracy nie będzie pobierał zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconej dopłaty do obozu harcerskiego zorganizowanego przez Związek Harcerstwa Polskiego dla dziecka w wieku 12 lat, natomiast od wypłaconej dopłaty do zimowiska zorganizowanego przez Publiczną Szkołę Podstawową dla dziecka w wieku 12 lat powinien obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy.

Na pracowniku składającym wniosek o dofinansowanie wypoczynku ciąży obowiązek przedłożenia stosownych dowodów i udowodnienia prawa do zwolnienia. Z dowodu takiego powinno wynikać jednoznacznie kto jest organizatorem wypoczynku, kto korzystał z wypoczynku, jaka to jest forma wypoczynku i w jakim okresie oraz kwota poniesionego wydatku.

Zgodnie z art. 14b §1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta. Zgodnie z § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Powyższa interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o obowiązujące w dniu wydania niniejszego postanowienia przepisy prawa podatkowego. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy w Pułtusku