Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-911/08/MZ (KAN-4858/05/08)

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.08.2008, sygn. IBPB2/415-911/08/MZ (KAN-4858/05/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 13 maja 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia u uczestnika programu motywacyjnego momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie akcji i późniejszego ich zbycia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie ustalenia u uczestnika programu motywacyjnego momentu powstania przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie akcji i późniejszego ich zbycia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący pracownikiem spółki z o.o. uzyskał uprawnienie do uczestniczenia w programie motywacyjnym organizowanym w ramach Grupy. Organizatorem programu motywacyjnego jest spółka akcyjna z siedzibą we Francji, macierzysta spółka Grupy W pierwszym etapie uczestnictwo wnioskodawcy w programie motywacyjnym będzie polegać na uzyskaniu ograniczonych praw do akcji spółki akcyjnej. Uprawnienie to zostanie zrealizowane zgodnie z postanowieniami programu motywacyjnego w dniu 17 lutego 2008r. Wnioskodawca we wspomnianym terminie nabędzie wyłącznie ograniczone prawo do akcji (akcje z ograniczonymi prawami), a ograniczenie to polegać będzie m.in. na wyłączeniu możliwości sprzedaży wspomnianych akcji i jakiejkolwiek innej formy swobodnego dysponowania nimi przed upływem określonego czasu.

W kolejnym etapie programu motywacyjnego, po spełnieniu ściśle określonych warunków (m.in. pozostawanie nadal w stosunku pracy ze spółką z Grupy) wnioskodawca uzyska pełnię praw do przyznanych nieodpłatnie akcji spółki akcyjnej i będzie wówczas uprawniony do swobodnego dysponowania tymi akcjami, w tym do zadecydowania o ich sprzedaży.Pełnia praw do akcji zostanie przyznana wnioskodawcy w dniu 17 lutego 2010r. (o ile zostaną spełnione ww. warunki). Po tym terminie wnioskodawca będzie dysponował pełnią praw własności do akcji otrzymanych nieodpłatnie w ramach opisanego programu motywacyjnego, a zatem osiągnie korzyść majątkową w postaci posiadania tych akcji i możliwości swobodnego dysponowania nimi.

W okresie przejściowym, tj. pomiędzy momentem przyznania akcji z ograniczonymi prawami (17 lutego 2008r.), a otrzymaniem pełni praw do tych akcji (17 lutego 2010r.) wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania ewentualnej dywidendy.
W przypadku gdy wnioskodawca nie spełni zastrzeżonych warunków w okresie pomiędzy przyznaniem ograniczonych praw do akcji, a momentem uzyskania prawa do swobodnego dysponowania tymi akcjami, utraci on wszelkie uprawnienia wynikające z uczestnictwa w programie motywacyjnym we wskazanym zakresie (tj. utraci on jakiekolwiek prawa do akcji), a tym samym nie osiągnie on żadnej korzyści majątkowej z tytułu przyznanych akcji (poza ewentualną równowartością otrzymanej dywidendy). W konsekwencji przyjętych założeń programu motywacyjnego, dopiero w momencie otrzymania pełni praw do akcji (17 lutego 2010r.) wnioskodawca uzyska korzyść majątkową polegającą na bezwarunkowym przyznaniu nieodpłatnych papierów wartościowych akcji z możliwością ich sprzedaży na wolnym rynku.
Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu akcjami i innymi papierami wartościowymi. Przyznawane akcje mogą być zarówno akcjami nowej emisji dla celów programu lojalnościowego jak i akcjami będącymi już w obrocie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji płatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z kolei w świetle art. 10 ww. ustawy dla potrzeb ustalenia zasad opodatkowania tym podatkiem wyróżnia się kilka kategorii źródeł przychodów. Są to m.in. stosunek służbowy i stosunek pracy, a także działalność gospodarcza, kapitały pieniężna i inne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.Przy czym zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy. Jak wskazano powyżej, świadczenia w ramach programu motywacyjnego nie będą przekazywane ani finansowane przez pracodawcę wnioskodawcy. Świadczenia te będą wykonywane przez macierzystą spółkę akcyjną, z którym to podmiotem nie łączy wnioskodawcy stosunek pracy, ani żaden inny stosunek wymieniony w art. 12 ust. 4. W konsekwencji, omawianych świadczeń nie można, zdaniem wnioskodawcy, uznać za przychody ze stosunku pracy.
W zakresie rozliczenia transakcji dla potrzeb podatkowych wnioskodawca, w świetle art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że warunkiem istnienia obowiązku pracodawcy płatnika pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych pracownika jest fakt dokonywania świadczeń przez dany zakład pracy na rzecz osoby będącej pracownikiem tego podmiotu. Zgodnie z przedstawionymi założeniami programu motywacyjnego świadczenie w postaci nieodpłatnie przekazywanych akcji jest wykonywane przez zagraniczną spółkę akcyjną, która nie jest pracodawcą wnioskodawcy. Mając zatem na uwadze fakt, że pracodawca wnioskodawcy spółka z o.o. nie jest płatnikiem z tytułu wspomnianych świadczeń, wnioskodawca będzie zobowiązany samodzielnie rozliczyć przychód z uzyskanych akcji.

Zdaniem wnioskodawcy uzyska on przychody z kapitałów pieniężnych zdefiniowane w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Pojęcie papierów wartościowych nie jest szczegółowo określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostało ono jednak zdefiniowane w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi i obejmuje m.in. :

  1. akcje, prawa poboru, prawa do akcji, i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a), lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Wnioskodawca wskazuje, że uzyska 17 lutego 2008r. nieodpłatnie ograniczone prawo do akcji bez możliwości dysponowania nimi, w tym bez możliwości ich sprzedaży. Następnie, pod warunkiem spełnienia ściśle określonych kryteriów, 17 lutego 2010r. otrzyma pełnię praw do akcji, w tym prawo do ich zbycia. Z literalnej wykładni przedstawionych przepisów wynika wprost, że cecha zbywalności jest immanentnym przymiotem akcji i innych praw majątkowych, która warunkuje uznanie ich za papier wartościowy. Akcje przyznane wnioskodawcy będą zbywalne po 17 lutego 2010r. i dopiero wówczas akcje te będą spełniały warunki uznania ich za papiery wartościowe w świetle przytoczonej regulacji. Dopiero wtedy będą one bowiem inkorporowały wszystkie prawa obowiązki akcjonariuszy, w tym prawo do swobodnego dysponowania nimi.

Zdaniem wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstanie w momencie zbycia otrzymanych nieodpłatnie akcji. Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt. 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z kapitałów pieniężnych nie powstają co do zasady, w momencie nabycia papierów wartościowych bez względu na formę tego nabycia. Przychody te powstaną w momencie odpłatnego zbycia tych papierów wartościowych (nawet jeśli nie zostaną faktycznie otrzymane). W omawianej sprawie oznacza to, że obowiązek podatkowy dla wnioskodawcy z tytułu nieodpłatnego otrzymania akcji powstanie w momencie zbycia tych akcji, a zatem nie wcześniej niż 17 lutego 2010r., kiedy wnioskodawca nabędzie prawo do ich zbycia. W razie otrzymania przez wnioskodawcę we wcześniejszym terminie dywidendy z akcji przekazanych w ramach programu motywacyjnego, będzie ona również podlegała opodatkowaniu jako przychód z kapitałów pieniężnych w chwili jej otrzymania (art. 11 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W opinii wnioskodawcy, z przedstawionych założeń scenariusza programu motywacyjnego i przytoczonych przepisów wynika, że korzyść majątkowa wnioskodawcy z uzyskanych nieodpłatnie papierów wartościowych powinna zostać zaklasyfikowana dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych jako przychód z kapitałów pieniężnych.Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem stawki 19%. Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 dochodem w tym przypadku jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych akcji, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi odpowiednio na podstawie art. 22 lub art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kosztami poniesionymi na nabycie tych akcji.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów czy akcji w spółce mającej osobowość prawną. Wydatki takie stanowią jednak koszt podatkowy dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych w momencie ustalania dochodu z odpłatnego zbycia tego rodzaju papierów wartościowych. W przypadku wnioskodawcy w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym nie poniesie on bezpośrednio żadnych wydatków na nabycie akcji, a jedyne koszty po jego stronie mogą być związane z obsługa formalną transakcji, kosztami sprzedaży (np. prowizja biura maklerskiego itp.). Dochodem do opodatkowania w opisanej sytuacji będzie zatem różnica pomiędzy faktycznym przychodem uzyskanym ze sprzedaży otrzymanych nieodpłatnie akcji, a ewentualnymi kosztami poniesionymi w związku z realizacją uprawnień.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzyść majątkowa w postaci nieodpłatnego przyznania akcji ww. spółki akcyjnej z ograniczonymi prawami, a następnie pełni praw do tych akcji, stanowi przysporzenie, które powinno być zakwalifikowane jako przychód z kapitałów pieniężnych. Obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie po stronie wnioskodawcy w momencie odpłatnego zbycia nieodpłatnie otrzymanych akcji. Dochód ze sprzedaży akcji będzie opodatkowany podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z zastosowaniem stawki 19% podatku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia z kolei źródła przychodów, w tym m.in. w pkt 1 stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę; w pkt 7 kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) c) a w pkt 9 inne źródła.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca uzyskał 17 lutego 2008r. nieodpłatnie ograniczone prawo do akcji spółki francuskiej bez możliwości dysponowania tymi akcjami, w tym bez możliwości ich sprzedaży. Następnie, pod warunkiem spełnienia ściśle określonych kryteriów, 17 lutego 2010r. otrzyma pełnię praw do akcji, w tym prawo do ich zbycia.

W świetle powyższego należy zatem zauważyć, że przychód powstał już w momencie, w którym wnioskodawca otrzymując akcje uzyskał prawa akcjonariusza (w tym prawo do ewentualnej dywidendy). Z tym bowiem momentem wnioskodawca uzyskał prawo do czerpania korzyści wynikających z akcji. Tym samym pomimo wyłączenia możliwości zbywania tych akcji, ma miejsce przysporzenie majątkowe po stronie wnioskodawcy jako osoby otrzymującej akcje. Aby bowiem czerpać korzyści z akcji, wnioskodawca musiałby nabyć akcje za określona cenę, a w związku z nieodpłatnym otrzymaniem akcji nie poniósł takich wydatków. Obowiązek podatkowy po stronie wnioskodawcy powstał zatem już z chwilą nieodpłatnego otrzymania akcji Spółki francuskiej, tj. w dniu 17 lutego 2008r

Wnioskodawca otrzymał nieodpłatnie akcje będąc pracownikiem spółki polskiej. Ze spółką francuską, której akcje otrzymał nie łączy go stosunek pracy. W związku z tym przychody wynikające z otrzymania nieodpłatnych akcji spółki francuskiej nie mogą zostać zaliczone do przychodów ze stosunku pracy łączącego wnioskodawcę ze spółką polską. Wobec tego przychody uzyskane z tytułu otrzymania nieodpłatnych akcji spółki francuskiej będą stanowiły przychody z innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Użyte w tym przepisie sformułowanie w szczególności oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie. W niniejszym przypadku będą to przychody wnioskodawcy wynikające z nieodpłatnego otrzymania akcji spółki francuskiej.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy, że przychód z tytułu otrzymania przedmiotowych akcji podlegający opodatkowaniu powstanie tylko w dwóch przypadkach, tj. w momencie zbycia akcji oraz w razie otrzymania przez wnioskodawcę we wcześniejszym terminie dywidendy z tych akcji jest nieprawidłowe.

Odnosząc się do zapytania wnioskodawcy, dotyczącego możliwości zakwalifikowania korzyści majątkowych z tytułu programu motywacyjnego jako przychodu z kapitałów pieniężnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia się, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

  1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
  2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu (art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 (art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) osiągnięta w roku podatkowym. Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych wg skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Stosownie natomiast do treści art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

  1. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo
  2. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń
    - pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Na podatniku, który uzyskał dochód z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca 17 lutego 2010r. otrzyma pełnię praw do akcji, w tym prawo do ich zbycia. Dopiero zatem przychód uzyskany z tytułu zbycia tych akcji będzie zaliczał się do przychodów z kapitałów pieniężnych określonych w z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kosztem uzyskania przychodu będzie natomiast stosownie do art. 22 ust. 1d w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy wartość jaką w momencie otrzymania miały akcje z ograniczonym prawem dysponowania, którą to wartość wnioskodawca zaliczył do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkował.

Oprócz korzyści wynikających z posiadania akcji stanowiących przychód wnioskodawcy, wnioskodawca uzyskał w okresie ograniczonego dysponowania przedmiotowymi akcjami także prawo do ewentualnej dywidendy. Tym samym, w przypadku wypłaty dywidendy, pomimo ograniczenia rozporządzania i dysponowania akcjami, niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe po stronie wnioskodawcy. Wnioskodawca uzyska zatem również dochód podlegający opodatkowaniu.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
  4. wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy.

Tym samym obowiązek podatkowy dla wnioskodawcy z tytułu otrzymania akcji oraz ewentualnej wypłaty dywidendy nastąpi przed datą 17 lutego 2010r.Przychód z tego tytułu winien zostać zaliczony do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20ust. 1 ustawy (nieodpłatne otrzymanie akcji) oraz do przychodu z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (dywidenda).

Natomiast w przypadku odpłatnego zbycia akcji, co w przypadku wnioskodawcy nastąpi nie wcześniej niż 17 lutego 2010r., po zakończeniu roku podatkowego, w którym wnioskodawca dokona zbycia akcji będzie, jako podatnik, zobowiązany w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnął ww. dochód złożyć zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (odrębne zeznanie PIT-38) i w tym samym terminie samodzielnie dokonać wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy, że obowiązek podatkowy dla wnioskodawcy z tytułu nieodpłatnego otrzymania akcji powstanie jedynie w momencie zbycia tych akcji, a zatem nie wcześniej niż 17 lutego 2010r., kiedy wnioskodawca nabędzie prawo do ich zbycia, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach