POSTANOWIENIENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8. poz. 60 ze zm.) Naczel... - Interpretacja - pd/415/1/9/4/2007/OP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.07.2007, sygn. pd/415/1/9/4/2007/OP, Urząd Skarbowy w Polkowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8. poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Polkowicach stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Charytatywnego - przedstawione we wniosku z dnia 18. 04. 2007 r., który wpłynął w dniu 24. 04. 2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zakupionych paczek dla dzieci z problemem alkoholu w rodzinie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24. 04. 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Polkowicach wpłynął wniosek, o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze złożonego wniosku wynika następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie planuje zakupić paczki dla dzieci z problemem alkoholu w rodzinie z okazji mikołajek. Byłoby to sfinansowane z dotacji od jednostki samorządu terytorialnego oraz ze składek członkowskich lub z darowizn od osób prawnych i fizycznych.
Ponadto Stowarzyszenie nadmieniło, że działalność statutowa ma na celu niesienie pomocy osobom uzależnionym, współuzależnionym, ofiarom przemocy domowej. Cele swoje Stowarzyszenie realizuje w szczególności poprzez:
1. organizowanie szkoleń dla osób zajmujących się/zainteresowanych pomocą dla osób uzależnionych i ofiar przemocy domowej
2. współdziałanie z organami administracji publicznej, samorządowej, placówkami służby zdrowia oraz innymi organizacjami społecznymi w kraju i za granicą
3. prowadzenie akcji propagandowych mających na celu zwalczanie patologii społecznych, w szczególności, alkoholizmu i narkomanii oraz przemocy w rodzinie
4. aktywizowanie środowiska osób uzależnionych i ofiar przemocy domowej poprzez organizowanie grup samopomocowych, warsztatów terapeutycznych
5. działalność informacyjną i uświadamiającą zmierzającą do pełnej integracji osób dotkniętych chorobą alkoholową oraz narkomanią ze społecznością lokalną, kształtowanie właściwych wzajemnych postaw, wykorzystując do tego celu środki masowego przekazu i własne publikacje
6. otaczanie szczególną troską dzieci z rodzin uzależnionych, z patologią społeczną
7. prowadzenie działalności wydawniczej.
Na tle opisanego stanu faktycznego Stowarzyszenie pyta:
Czy zakup paczek dla dzieci z problemem alkoholu w rodzinie z okazji mikołajek, będzie stanowić przychód w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Jednocześnie w treści zapytania zostało zajęte stanowisko w sprawie, że wyżej wymienione wydatki na rzecz ww. grup osób nie stanowią dochodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oceniając przedstawione stanowisko w sprawie i uwzględniając fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrolne, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Polkowicach informuje, co następuje:
Zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), przychodami (...) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanego przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
W świetle przepisów prawa cywilnego przez pojęcie świadczenia rozumie się zachowanie podmiotu zobowiązaniowego polegające na działaniu lub zaniechaniu, które odpowiada treści zobowiązania i polegające na zadośćuczynieniu godnego ochrony interesu wierzyciela, co wynika z art. 353 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.). Aby więc w świetle art. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym można było zaliczyć określone świadczenie do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody objęte opodatkowaniem.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że cele statutowe Stowarzyszenia finansowane są ze środków pochodzących między innymi ze składek członkowskich, dotacji od jednostki samorządu terytorialnego, czy też z darowizn. Środki te Stowarzyszenie zamierza w części przeznaczyć na zakup paczek dla dzieci z problemem alkoholu w rodzinie.
Zatem przychód powstały u beneficjentów pomocy udzielonej przez Stowarzyszenie nie mieści się w pojęciu nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w treści art. 11 i 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie stanowi przychodu z pozostałych źródeł wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak jest zatem podstaw do opodatkowania wartości tego rodzaju pomocy.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Stowarzyszenia jest prawidłowe, bowiem wartość finansowanych przez Stowarzyszenie, w ramach jej działalności statutowej, świadczeń na rzecz ww. osób nie stanowi dochodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni do dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy w Polkowicach