P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1440-DF2/415-48451/VII/2007

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2007, sygn. 1440-DF2/415-48451/VII/2007, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60, z późn. zm.), art. 22 ust. 1 art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 15 stycznia 2007 roku (data wpływu: 19 stycznia 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 30 marca 2007 roku, w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

p o s t a n o w i ł

uznać stanowisko Pana, w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, wydatków związanych zakupem gadżetów reklamowych za nieprawidłowe.

W dniu 15 stycznia 2007 roku zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawierał następujące pytanie :

czy wydatki związane z zakupem gadżetów reklamowych takich jak ozdobne opakowania z herbatą, pióra wieczne, breloki z naniesionym logo firmy, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów, jako wydatki na reklamę?

Stan faktyczny: podatnik jest jednym ze wspólników spółki cywilnej, który ma zamiar wręczać w 2007 roki i w latach późniejszych nieodpłatnie najlepszym klientom po dokonaniu zakupu wysokiej wartości gadżety reklamowe w postaci ozdobnych opakowań z herbatą i piór wiecznych, do których byłyby dołączane druki reklamowe i wizytówki z adresami internetowymi pozostałych sklepów internetowych należących do spółki. Byłby to element akcji reklamowej i miałby na celu, zachęcenie do dokonania zakupów w pozostałych sklepach. Spółka nie prowadzi sprzedaży herbaty, czy piór wiecznych i chciałaby także nieodpłatnie przekazywać potencjalnym klientom drobne upominki (np. breloki itp.) z naniesionym logo spółki, w celach reklamowych.
Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: Strona uważa, że wyżej wymienione wydatki, zostałyby poniesione w związku z prowadzoną działalnością, należy zaliczyć je do wydatków na reklamę i będą one stanowiły koszt podatkowy.
Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy: zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem, tych które zostały wymienione w art. 23 w/w ustawy.

Z postanowień powyższej regulacji prawnej wynika, że o zakwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodu decyduje spełnienie następujących przesłanek:
1) wydatek nie jest wymieniony w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zawartym w przepisach art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2) wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Nie uważa się za koszt uzyskania przychodów stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego należy odwołać się do znaczenia nadanego w języku ogólnym, określonego w słownikach. Według Słownika Języka Polskiego (red. M. Szymczak, PWN, Warszawa 1989) reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. W odniesieniu do działalności gospodarczej reprezentacja jest rozumiana jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy, poprzez np. jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków. Natomiast według słownika reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi.

Towary określone przez Pana jako gadżety reklamowe, jak np. breloki, ozdobne opakowania z herbatą i pióra wieczne oznaczone logo firmy nie promują konkretnych wyrobów i towarów handlowych związanych z działalnością Pana firmy, czy usług świadczonych przez Pana firmę. Nie są to również przedmioty związane z zakresem i przedmiotem Pana działalności gospodarczej. Rozdawanie kontrahentom drobnych upominków z logo firmy, wzbudzając pozytywne skojarzenia w odbiorcach, wpływa natomiast w sposób pośredni na stworzenie dobrego wizerunku firmy.

W świetle przedstawionego wyżej znaczenia pojęć reprezentacji oraz reklamy wydatki poniesione na zakup z logo firmy są wydatkami na cele reprezentacji, wobec czego w świetle cytowanych przepisów art. 23 ust. 1 pkt 23 nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Tak więc biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w w/w wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola