
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan
faktyczny oraz stan prawny
P O S T A N A W I A
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka organizuje dla osób fizycznych nie będących pracownikami Spółki:
a) spotkania marketingowe, konferencje, seminaria i szkolenia, których celem jest rozpowszechnianie informacji o produktach firmy, ich zaletach, możliwościach nabycia. Spółka zaprasza obecnych odbiorców produktów, celem zapoznania ich z nieznanymi dotąd produktami oraz potencjalnych odbiorców , celem zaznajomienia z marką i produktem firmy.
- Informacje o miejscu, czasie, zakresie tematycznym Spółka rozpowszechnia poprzez:
- ulotki reklamowe i banery reklamowe umieszczane w miejscach przeprowadzania w/w spotkań,
- kierowanie informacji bezpośrednio do obecnych i potencjalnych kontrahentów, którzy oddelegowują swoich pracowników na w/w spotkania,
- bezpośrednio do osób fizycznych, fachowców w branży, celem rozpowszechniania za ich pośrednictwem informacji o produkcie.
- b) Spółka po sprzedaży produktu organizuje szkolenia dotyczące sposobu i metody jego zastosowania oraz użycia. Wymóg przeszkolenia wynika często z umowy sprzedaży bądź specyfikacji przetargowej.
- W związku z organizacją w/w spotkań marketingowych oraz szkoleń (punkt a i b) Spółka ponosi wydatki m. in. na:
- najem sal wykładowych,
- zakup banerów reklamowych,
- druk ulotek reklamowych z logo, produktem firmy, metodami zastosowań produktów, celem ich
rozpowszechniania w trakcie w/w spotkań,
- zakup gadżetów reklamowych z logo firmy, typu: długopisy, kalendarze, w celach utrwalenia wizerunku,
- zatrudnienia personelu medycznego, który w sposób fachowy przedstawi zalety i formy zastosowań produktów,
- usługi cateringowe, gastronomiczne dla uczestników spotkań i szkoleń,
- zakwaterowanie oraz transport dla w/w uczestników.
- Z ponoszeniem wyżej wymienionych wydatków przez Spółkę wiąże się kwestia ponoszenia wydatków na rzecz osób fizycznych uczestników wyżej wymienionych spotkań i szkoleń, a tym samym osiągania lub nie osiągania przez nich nieodpłatnych świadczeń.
- W przypadku kosztów ponoszonych przez Spółkę na organizację spotkań marketingowych, o których mowa w punkcie ,,a, których to beneficjentem jest obecny lub potencjalny kontrahent oddelegowujący swoich
pracowników w celu zapoznania się z produktem Spółki, wszelkie wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz takiej osoby nie mogą być jej przychodem podatkowym,ponieważ efekt jej udziału w spotkaniach będzie realizowany wyłącznie na potrzeby kontrahenta, a nie na bezpośrednie potrzeby jego pracownika osoby fizycznej.
- W przypadku kosztów ponoszonych przez Spółkę na organizację szkoleń, o których mowa w punkcie ,,b, tj. których to beneficjentem jest oddelegowany personel kontrahenta, któremu sprzedano produkt Spółki, wszelkie koszty ponoszone na rzecz takiej osoby nie mogą być jej przychodem podatkowym, ponieważ efekt jej udziału w szkoleniach jest realizowany wyłącznie na potrzeby kontrahenta.
Stanowisko Spółki w tej kwestii jest następujące:
W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego stanowisko Strony jest nieprawidłowe.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody z
innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 -14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Użyty przez ustawodawcę zwrot w ,,szczególności wskazuje iż jest to katalog otwarty, tak więc przychody nie wymienione w ustawie powinny być co do zasady zaliczone do innych źródeł przychodów.
W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego koszty ponoszone przez Spółkę na udział zarówno w spotkaniach marketingowych, jak i konferencjach, seminariach oraz szkoleniach osób,
nie będących pracownikami Spółki, które zostały oddelegowane do udziału w w/w spotkaniach, są dla tych osób rodzajem nieodpłatnego świadczenia. Nie ma znaczenia w sprawie fakt, że efekt udziału w powyższych spotkaniach będzie realizowany przez pracownika na potrzeby kontrahenta. Istotne jest to, że pracownik kontrahenta skorzystał nieodpłatnie z możliwości uczestnictwa w spotkaniach i spożytkuje zdobytą wiedzę w wykonywaniu swojej pracy.
Ponieważ świadczenia te nie zostały wymienione w katalogu zwolnień zawartych w art. 21 w/w ustawy, to podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. stanowią źródło opodatkowanych przychodów określone w wyżej cytowanym art. 20 ust. 1.
Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka ma obowiązek sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
