
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 czerwca 2007r. nr 873, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdza, że stanowisko jednostki przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18, należy uznać za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 20 czerwca 2007 roku, jednostka zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w kwestii dotyczącej dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wątpliwość jednostki budzi ustalenie czy Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych ( Dz.U. z 2004r. Nr 135, poz. 1452 ze zm.), spełnia wymogi odrębnych przepisów wydanych przez właściwego ministra powołane w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem jednostki niezależnie od wysokości dopłaty do wypoczynku lub pełne pokrycie kosztów wypoczynku, świadczenie to można zakwalifikować do ww. zwolnienia.
Na podstawie z art. 21 ust.1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ) ze zwolnienia od podatku dochodowego korzystają dopłaty do : wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu dzieci i młodzieży do lat 18:
a) z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodne z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości
b) z innych źródeł do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym najniższego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego na podstawie odrębnych przepisów, za grudzień roku poprzedzającego rok podatkowy.
Natomiast w myśl § 11 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu korzystania przez żołnierzy zawodowych, małżonków i dzieci pozostających na ich utrzymaniu z bezpłatnych przejazdów oraz innych świadczeń socjalno-bytowych ( Dz.U. z 2004r. Nr 135 poz. 1452 ze zm. ), żołnierzowi zawodowemu oraz jego małżonkowi i dzieciom pozostającym na jego utrzymaniu przysługuje prawo do korzystania z następujących rodzajów świadczeń socjalno-bytowych:
1) dofinansowanie zorganizowanego wypoczynku dzieci żołnierzy zawodowych w formie kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z leczeniem albo pobytem na leczeniu sanatoryjnym
2) dopłaty do turnusów rehabilitacyjnych dzieci żołnierzy zawodowych
3) dopłaty do wypoczynku w ramach programu Tanie wczasy
4) pełnego pokrycia kosztów wypoczynku dziecka żołnierza zawodowego.
A zatem w zależności od źródła finansowania dopłat do wypoczynku lub pobytu na leczeniu, zwolnienie podatkowe jest limitowane kwotowo, albo też nie.Jeżeli dopłata pochodzi z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub udzielana jest zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra, zwolnienie podatkowe jest nielimitowane. Odrębne przepisy to w szczególności akty wykonawcze wydawane przez branżowych ministrów dotyczące funkcjonariuszy różnych służb mundurowych. W przypadku jednostki jest to Minister Obrony Narodowej.
W ocenie tutejszego organu podatkowego wymienione świadczenia pieniężne bez względu czy są dopłatą czy pokrywają w całości koszt wypoczynku korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli spełnione zostaną pozostałe warunki tj. wypoczynek jest organizowany przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie oraz limit wiekowy dzieci.
Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podziela stanowisko płatnika zawarte w ww. wniosku.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta a jest wiążąca dla organów podatkowych i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy. Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.
Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
