
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 25.03.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ,,rozliczenia" dofinansowania, które ma Pan otrzymać w 2007 roku w związku z realizacją projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa w ramach Priorytetu 3 - Rozwój Lokalny, Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (ZPORR), - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Pana wniosku z dnia 25.03.2007r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 26.03.2007r.).
Pismem z dnia 25.03.2007r. (data doręczenia do tutejszego organu podatkowego: 26.03.2007r.), które zostało przez Pana uzupełnione w dniach: 18.04.2007r. i 24.04.2007r. zwrócił się Pan do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem dotyczącym udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w
sprawie ,,rozliczenia" dofinansowania, które ma Pan otrzymać w 2007 roku w związku z realizacją projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa w ramach Priorytetu 3 - Rozwój Lokalny, Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (ZPORR).
Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że w dniu 06 października 2005r. została zawarta umowa nr ................. o dofinansowanie Projektu ,,Gabinet Stomatologiczny z pełną diagnostyką rentgenowską" nr Projektu .................. w ramach Priorytetu 3 - Rozwój Lokalny, Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (ZPORR), pomiędzy Instytucją Wdrażającą, reprezentowaną przez Prezesa Zarządu Ł..., a Panem (Beneficjentem).
W dniach:
- 14.12.2005r,
- 10.03.2006r.,
- 19.03.2007r.
zostały sporządzone aneksy do wyżej wymienionej umowy z dnia 06.10.2005r.
Z treści przedmiotowej umowy z dnia 06.10.2005r. oraz sporządzonych do niej aneksów wynika, że Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi na realizację Projektu, szczegółowo określonego we ,,wniosku o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006" dofinansowanie w kwocie nie większej niż:121 690,08 PLN (słownie: sto dwadzieścia jeden tysięcy sześćset dziewięćdziesiąt złotych osiem groszy), co stanowiło 54% wydatków kwalifikowalnych w ramach Projektu, w tym:
- środki Funduszu w
kwocie nie większej niż: 78 873,20 PLN (słownie: siedemdziesiąt osiem tysięcy osiemset siedemdziesiąt trzy złote dwadzieścia groszy), stanowiące 35% wydatków kwalifikowalnych;
- współfinansowanie z budżetu państwa w kwocie nie większej niż:42 816,88 PLN (słownie: czterdzieści dwa tysiące osiemset szesnaście złotych osiemdziesiąt osiem złotych), stanowiące nie więcej niż 19% wydatków kwalifikowalnych Projektu.
Całkowita wartość Projektu wynosiła: 262 838,00 PLN (słownie: dwieście sześćdziesiąt dwa tysiące osiemset trzydzieści osiem złotych).
Całkowite wydatki kwalifikowalne w ramach Projektu wynosiły: 225 352,00 PLN (słownie: dwieście dwadzieścia pięć tysięcy trzysta pięćdziesiąt dwa złote).
Beneficjent zobowiązał się do wydatkowania na realizację Projektu wkładu własnego w wysokości: 103 661,92 PLN ( słownie: sto trzy tysiące sześćset sześćdziesiąt jeden złoty dziewięćdziesiąt dwa grosze).
W swoim wniosku
poinformował Pan,że opisane dofinansowanie ma Pan otrzymać w 2007 roku oraz że wszystkie składniki majątku, które zostały objęte dofinansowaniem w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i współfinansowaniem z budżetu państwa zostały przez Pana uznane za środki trwałe i wprowadzone do ewidencji środków trwałych.
Nadmienił Pan,że opodatkowany jest Pan w formie zasad ogólnych i w związku z tym faktem prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów, a dokonany przez Pana w 2005r. zakup środków trwałych został sfinansowany z własnych środków pieniężnych oraz z otrzymanego kredytu.
Na tle powyższych okoliczności faktycznych zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie z prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
- ,,Jak rozliczyć otrzymane w 2007 roku dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i z budżetu państwa za zakupione w 2005r. środki trwałe"?
- Czy Podatnik powinien naliczyć odsetki podatkowe od korekty zeznań, jeżeli dokona ich z chwilą otrzymania dotacji w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano dotację, czy jest z nich zwolniony ?
Przedstawiając własne stanowisko w sprawie stwierdził Pan, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) otrzymane środki są wolne od podatku dochodowego, natomiast w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawodawca postanowił,że przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje,dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych , od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów
amortyzacyjnych.
Przepisy ustawy podatkowej nie regulują sposobu postępowania w przypadku gdy podatnik otrzyma dotację (zwrot) na zakup środka trwałego, po jego oddaniu do używania, w momencie, gdy został on już w całości albo częściowo zamortyzowany i dokonane odpisy amortyzacyjne zostały w całości lub części zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Z treści Pana wniosku wynika,że w roku 2005 do kosztów uzyskania przychodów, zaliczył Pan jednorazowe odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, których wartość początkowa nie przekraczała 3 500 zł, natomiast od dnia 01.01.2006r. do kosztów uzyskania przychodów zaliczył Pan odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, których wartość początkowa przekraczała 3 500 zł.
Oświadczył Pan również, że z treści art. 23 ust. 1 pkt 45 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika jedynie, że podatnik powinien wydzielić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanej dotacji,
podczas gdy z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika,że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 i pkt 129 nie są kosztami uzyskania przychodów.
W Pana ocenie, gdyby zwrot wydatków nastąpił w roku w którym dokonał Pan zakupów środków trwałych, rozliczenie otrzymanego dofinansowania byłoby proste. Jednak w sytuacji otrzymania zwrotu wydatków w roku 2007, rozliczenie ,,całości wydzielenia kosztów za lata poprzednie całkowicie zniekształca koszty tego roku".
W związku z powyższym uważa Pan, że w opisanym stanie faktycznym należy:
- wyłączyć z kosztów uzyskania przychodu za rok 2005 tę część kosztów, która dotyczy dotacji - korekta zeznania podatkowego za rok 2005,
- za rok 2006 wydzielić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która dotyczy otrzymanej dotacji poprzez korektę kosztów uzyskania przychodu - jeśli otrzymana dotacja będzie po 30.04.2007r. również przez korektę zeznania za rok 2006r.,
- w roku 2007 do dnia otrzymania dotacji skorygować odpisy amortyzacyjne, natomiast od momentu otrzymania dotacji miesięczny odpis amortyzacyjny pomniejszyć o procentowy udział dotacji w wartości początkowej środka trwałego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, po sprawdzeniu, że zostały spełnione warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 wyżej powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, udziela poniższej interpretacji.
Do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego nie mają zastosowania wymienione przez Pana we wniosku z dnia 25.03.2007r. przepisy, tj:
- art. 14 ust. 2 pkt 2,
- art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i lit. b),
- art. 21 ust. 1 pkt 129,
- art. 23 ust. 1 pkt 56
ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2007.
W niniejszym stanie faktycznym będą miały zastosowanie niżej wymienione przepisy, tj:
- art. 14 ust. 3 pkt 3a,
- art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b,
- art. 23 ust. 1 pkt 45.
ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2007.
Powyższe przepisy stanowią:
- art. 14 ust. 3 pkt 3a - do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 (tj. przychodów z działalności gospodarczej), nie zalicza się: zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
- art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b - Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit.d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.
- art. 23 ust. 1 pkt 45 - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).
Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady ( WE ) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenie Komisji ( WE ) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady ( WE ) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i
systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.)
Celem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) było tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej,społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską.
W ramach ZPORR realizowany był i jest Priorytet 3: Rozwój Lokalny.
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.
W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego do osób fizycznych na podstawie przepisu art.
21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit.b ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r.
A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:
- inwestycyjne,
- o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.
Konkludując, stwierdzić należy, że z treści przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 w/w ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych w związku z zakupem środka trwałego powoduje, że odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Pod pojęciem zwrotu nakładów w jakiejkolwiek formie rozumie sie między innymi dofinansowanie w formie dotacji, subwencji, dopłat, refundacji, umorzenia
pożyczki.
Otrzymane dofinansowanie (bez względu na formę) nie wpływa na wartość początkową środków trwałych oraz na wysokość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych.
Stanowi wyłącznie przesłankę do wydzielenia części odpisów amortyzacyjnych, równej kwotowo otrzymanemu zwrotowi nakładów na zakup poszczególnych środków trwałych i nie zaliczenie tak wydzielonej części odpisów do kosztów uzyskania przychodów.
Jednocześnie podkreślić należy, że prawidłową formą będzie tu równomierne zmniejszenie odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów przez okres amortyzacji.
Moment dofinansowania ma więc istotne znaczenie w sprawie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów części odpisów amortyzacyjnych równych kwotowo otrzymanemu zwrotowi nakładów na nabycie poszczególnego środka trwałego.
W dacie otrzymania dofinansowania, odpisy amortyzacyjne od wartości sfinansowanej środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu
państwa nie stanowią kosztów uzyskania przychodów za każdy miesiąc, do czasu pełnego zamortyzowania przedmiotowych środków trwałych.
Uwzględniając obowiązujące przepisy wyżej powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i § 11 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003r. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), który stanowi, że księgę uważa się za rzetelną, z zastrzeżeniem ust. 4, jeżeli dokonywane w niej zapisy odzwierciedlają stan rzeczywisty oraz przedstawiony przez Pana stan faktyczny, tutejszy organ podatkowy stwierdza, że do czasu otrzymania dofinansowania kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne obliczone od wartości początkowej danych środków trwałych.
W miesiącu otrzymania dofinansowania należy wydzielić z dokonywanych odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która odpowiada amortyzacji obliczonej od wartości otrzymanego przez Pana
zwrotu wydatków na nabycie poszczególnych środków trwałych.
W tym celu należy:
- obliczyć proporcję w jakiej pozostaje kwota otrzymanego dofinansowania do wartości początkowej poszczególnego środka trwałego, określonej zgodnie z art. 22g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- ustalić miesięczną kwotę odpisu amortyzacyjnego nie stanowiącą kosztu uzyskania przychodu, będącą iloczynem ustalonego odpisu amortyzacyjnego i ustalonego wyżej wskaźnika proporcji,
- obliczyć miesięczną kwotę odpisu amortyzacyjnego stanowiącą koszt uzyskania przychodów, jako różnicę pomiędzy kwotą miesięcznego odpisu amortyzacyjnego, a kwotą odpisu amortyzacyjnego nie stanowiącego kosztu uzyskania przychodów.
Korekta kosztów uzyskania przychodów powinna być dokonana z uwzględnieniem przedstawionych zasad od tego miesiąca roku 2007 w którym otrzyma Pan zwrot środków finansowych,
poniesionych na zakup poszczególnych środków trwałych.
Ponieważ w przedmiotowym stanie faktycznym nie występują przesłanki do złożenia korekty zeznania podatkowego za rok 2005 i 2006, to zadane przez Pana we wniosku z dnia 25 marca 2007r. pytanie o numerze 2, jest bezprzedmiotowe.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej wymienionej ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsze postanowienie zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dla określonego przez Pana we wniosku stanu faktycznego i w stanie prawnym obowiązującym w roku 2007.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.
