
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty działając na podstawie:
- art. 14a § 1 i § 4 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
- art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),
uznaje za prawidłowe przedstawione przez Pana we wniosku z dnia 16.04.2007r. stanowisko w sprawie wyliczenia pomocy regionalnej udzielonej przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
W dniu 14.04.2007r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Pana z dnia 01.04.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z przepisami ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Potrzeba wyjaśnienia sposobu stosowania tych przepisów powstała na tle następującego stanu faktycznego.
Prowadzi Pan działalność na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Działalność ta prowadzona jest w oparciu o zezwolenie nr 43 z dnia 16.12.2003r. wydane na podstawie art. 16 ust. 1, 2, 3, 6 i art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych ( Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm. ).
Zezwolenie zostało udzielone do dnia 28.05.2017 roku.Ustalono następujące warunki prowadzenia działalności na terenie strefy:
- poniesienie wydatków inwestycyjnych, rozumianych zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15.04.1997r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 46, poz. 289 ze zm.) w wysokości narastającej:
- co najmniej 900.000,00 zł nie później niż do 31.12.2004r
- co najmniej 1.230.000,00 zł nie później niż do dnia 31.12.2008r,
- zatrudnienie na terenie strefy:
- co najmniej 4 osób w terminie do dnia 31.10.2006r.
- dodatkowo 1 osoby w terminie do dnia 31.10.2007r . i utrzymanie zatrudnienia 5 osób przez pięć lat, tj. do dnia 31.10.2012r.
- Przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.Wypełnił Pan wszystkie warunki i terminy zastrzeżone w ww. zezwoleniu, a dotychczasowa inwestycja pochodzi w całości ze środków własnych i wynosi 1.791.842,00 zł.
Zdaniem Pana stosownie do przepisu zawartego w art. 21 ust. 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomoc regionalna udzielona jest w formie zwolnień podatkowych z tytułu kosztów nowej inwestycji. Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa wyżej zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej przysługuje począwszy od miesiąca, w którym poniósł Pan wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy. Ponieważ inwestycja pozostaje w trakcie realizacji ( zezwolenie obowiązuje do dnia 28.05.2017r. ), to koszty kwalifikujące sie do objęcia pomocą mogą przewyższać kwotę 1.230.000,00 zł.
Zgodnie z Pana stanowiskiem, podstawą do wyliczania przysługującej pomocy będzie kwota faktycznie poniesionych wydatków do dnia 28.05.2017r.
Ustosunkowując się do przedstawionego stanowiska, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych ( Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm. ) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 przez osoby fizyczne lub osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
Natomiast zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób fizycznych zostały określone w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego sa dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5 - 5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.
Przepisem wykonawczym dla łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27.10.2006r. w sprawie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 200, poz. 1473 ze zm.).
W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), stanowi pomoc regionalną z tytułu:
- kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6 lub
- tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Wysokość maksymalnej intensywności pomocy regionalnej określają przepisy § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia.
W świetle cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych koniecznych do poniesienia w związku z działalnością gospodarczą na terenie strefy określa zezwolenie. Poniesienie tych wydatków uprawnia do korzystania z pomocy publicznej.
Poniesienie przez podatnika wydatków w kwocie wyższej od wskazanej w zezwoleniu przy spełnieniu pozostałych warunków, określonych w przepisach rozporządzenia uprawnia do dalszego korzystania z tej pomocy jednak tylko do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej.
Reasumując powyższe, w związku z poniesieniem na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej wydatków inwestycyjnych pomoc regionalna udzielona przedsiębiorcy w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyliczana w oparciu o kwotę faktycznie wydatkowaną. Wartość tej pomocy nie może jednak przekroczyć wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej przysługującej Panu w związku z realizacją inwestycji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. r Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców . Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5
