
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
p o s t a n a w i a
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zrzeszająca sieć hoteli (tj. oddziałów będącymi odrębnymi pracodawcami), w ramach reorganizacji struktury zarządzającej przez siebie grupy w ramach programu (...) Spółka zawarła Porozumienie Ogólne z reprezentacją związków zawodowych, dotyczące restrukturyzacji w Biurze Zarządu Spółki oraz w oddziałach, jak również likwidacji niektórych oddziałów. W związku z realizacją programu restrukturyzacyjnego przewidziano, w razie likwidacji oddziału bądź restrukturyzacji poprzez zlikwidowanie stanowisk pracy w danym oddziale lub Biurze Zarządu, zawieranie odrębnych
porozumień w przedmiocie:
złagodzenia skutków dla pracowników wynikających ze zwolnień z pracy w związku z restrukturyzacją Biura Zarządu Spółki bądź oddziału oraz
złagodzenia skutków dla pracowników wynikających ze zwolnień z pracy w związku z likwidacją oddziału Spółki.
Pracownicy mają prawo do uczestnictwa w szkoleniach na podstawie porozumień dotyczących łagodzenia skutków, wynikających ze zwolnień w związku z likwidacją bądź restrukturyzacją oddziałów Spółki lub restrukturyzacją Biura Zarządu Spółki. Przedmiotowe porozumienia gwarantują pracownikom likwidowanych bądź reorganizowanych jednostek prawo do udziału w szkoleniu w celu podniesienia swoich kwalifikacji zawodowych, najpóźniej w okresie do 3 miesięcy po ustaniu stosunku pracy, pod warunkiem przedstawienia rachunku za uczestnictwo w tym szkoleniu (cena szkolenia nie może przekroczyć 1.000 zł na pracownika).
- Zgodnie z porozumieniami zwrot kosztów szkolenia będzie dokonywany:
- w przypadku restrukturyzacji oddziału bądź Biura Zarządu Spółki - przez oddział bądź Biuro Zarządu,
- w przypadku likwidacji oddziału - przez oddział, a po jego likwidacji przez Biuro Zarządu Spółki.
Z pracownikami reorganizowanych bądź likwidowanych hoteli rozwiązywane są umowy o pracę za wypowiedzeniem, zgodnie z przepisami dotyczącymi rozwiązania stosunku pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników. Długość okresu wypowiedzenia poszczególnych umów o pracę jest zróżnicowana w zależności od długości stażu pracy pracowników. W związku z powyższym, uczestnictwo przez pracowników w szkoleniach oraz refundacja kosztów szkoleń następowały w różnych terminach. Część pracowników odbyła szkolenia zawodowe oraz otrzymała zwrot jego kosztów przed upływem okresu wypowiedzenia. Kolejna grupa pracowników odbyła szkolenia w trakcie okresu wypowiedzenia, lecz przedstawienie faktury za szkolenie i zwrot kosztów odbył się w czasie, kiedy osoby te nie były już pracownikami. Zaś część osób uczestniczyła w szkoleniach po upływie terminu wypowiedzenia (a zatem w czasie, kiedy nie były już pracownikami) oraz zwrot kosztów szkoleń dokonany został po rozwiązaniu stosunku pracy.
Refundacja kosztów szkolenia w obu przypadkach nastąpiła po rozwiązaniu stosunku pracy (po upływie okresu wypowiedzenia).
Ze względu na różne terminy, w jakich wskazane wyżej osoby skorzystały z przyznanego im świadczenia, Spółka ma wątpliwości czy zrefundowane koszty szkolenia należy zakwalifikować jako przychód ze stosunku pracy na podstawie art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też uznać je za przychody z innych źródeł zawarte w art. 20 w/w ustawy oraz czy wyżej wymienione świadczenia mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 tej ustawy.
Zdaniem Spółki, w sytuacji w której pracownicy uczestniczą w szkoleniu w trakcie okresu wypowiedzenia, a zwrot kosztów następuje po rozwiązaniu stosunku pracy, to otrzymane przez pracownika świadczenie (zwrot kosztów szkolenia) stanowi przychód ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnictwo w szkoleniu Spółka kwalifikuje jako świadczenie przyznane przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych korzystające ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 w/w ustawy.
Natomiast w sytuacji, w której osoby uczestniczą w szkoleniu po rozwiązaniu stosunku pracy, to otrzymane świadczenie w postaci zwrotu kosztów szkolenia Spółka kwalifikuje jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy. Spółka uważa, że ani na Biurze Zarządu, ani na oddziałach Spółki nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, od
świadczeń w postaci szkoleń odbytych przez osoby nie będące pracownikami. Jednostki pokrywające koszt świadczenia będą natomiast zobowiązane na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym do sporządzenia informacji o wysokości przychodu osoby fizycznej PIT-8C, którą do końca lutego następnego roku podatkowego zobowiązane są przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia
za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że pracownicy z którymi zostanie rozwiązana umowa o pracę, otrzymają zwrot kosztów poniesionych na szkolenie w celu podniesienia swoich kwalifikacji zawodowych do kwoty 1.000 zł. Pracownicy powinni zakończyć szkolenie najpóźniej do końca trzeciego miesiąca po ustaniu stosunku pracy. Podstawą do wypłaty świadczenia jest faktura za uczestnictwo w szkoleniu. Zobowiązanie Spółki do zwrotu powyższych kosztów oraz warunki jakie mają spełnić pracownicy określone są w porozumieniach, zawartych ze związkami zawodowymi w przedmiocie złagodzenia skutków dla pracowników, wynikających ze zwolnienia z
pracy.
Jak wynika z powyższego, refundacja kosztów szkolenia związana jest z rozwiązaniem łączącego strony stosunku pracy oraz uzgodnioną formą odprawy mającej złagodzić skutki utraty pracy.
Zatem świadczenie otrzymane za udział w w/w szkoleniu stanowi przychód ze stosunku pracy, wymieniony w art. 12 ust. 1 w/w ustawy bez względu na to czy zostanie wypłacone w czasie trwania umowy o pracę, czy też już po jej wygaśnięciu.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku dochodowego tych świadczeń z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, że powołany przepis nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 w/w ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.
Odrębnymi przepisami powołanymi wyżej jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. Nr 103 poz. 472 ze zmianami). Rozporządzenie to reguluje wyłącznie zasady przyznawania świadczeń w zakresie podnoszenia kwalifikacji zatrudnionym pracownikom. Natomiast nie określa żadnych obowiązków pracodawcy w tym zakresie w związku z zaistnieniem zdarzenia rozwiązania umowy o pracę. Przyjęte i uzgodnione ze związkami zawodowymi rozwiązanie nie wynika zatem z odrębnych przepisów i do świadczeń przedstawionych w wystąpieniu Spółki nie ma zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 90 w/w ustawy.
Pracownicy Spółki podnoszą swoje kwalifikacje, dokonując indywidualnego zgłoszenia. Porozumienie zawarte ze związkami zawodowymi nie jest skierowaniem, a jedynie uzgodnieniem warunków refundacji kosztów szkolenia.
Reasumując, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego świadczenia wypłacone pracownikom przez Spółkę z tytułu zwrotu kosztów poniesionych na podniesienie kwalifikacji zawodowych stanowią, stosownie do art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Spółka jako płatnik zobowiązana jest na podstawie art. 31 w/w ustawy do poboru zaliczek na podatek dochodowy. Wysokość zaliczek określa się zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 32 w/w ustawy. Jednocześnie na podstawie art. 35a ust. 5 tej ustawy Spółka zobowiązana jest do wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11).
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na
wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
