POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1438/DF2/415-87/130/AZ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2006, sygn. 1438/DF2/415-87/130/AZ, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.03.2006r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 24.03.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko wyrażone we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.03.2006r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w indywidualnej sprawie. Z opisu stanu faktycznego wynika, iż jest Pan właścicielem działki gruntu położonej w Bełchatowie (woj. łódzkie). W miesiącu czerwcu 2005r. zawarł Pan umowę najmu z przedsiębiorcą, który na powyższej działce prowadzi komis samochodowy. Najemca, zgodnie z zawartą umową najmu, zobowiązał się opłacać wszelkie rachunki związane z wynajmowaną nieruchomością, w tym także opłaty za dostarczoną energię elektryczną. Pomimo, iż rachunki za korzystanie z energii elektrycznej przekazywane były najemcy do realizacji, to w styczniu 2006 roku, otrzymał Pan zawiadomienie z zakładu energetycznego o zaległościach w płatnościach za dostarczany prąd. Przeprowadzona rozmowa z najemcą nie przyniosła oczekiwanych rezultatów i w miesiącu marcu 2006r. otrzymał Pan kolejne wezwanie do uregulowania powyższych zaległości. Jednocześnie zakład energetyczny poinformował, że w przypadku nie uregulowania zaległych płatności, podejmie stosowne czynności mające na celu wyegzekwowanie zaległości oraz zostanie wypowiedziana umowa o dostawę prądu. W skierowanym do Pana piśmie, dostawca energii zaznaczył także, że możliwość dalszego korzystania z jego usług uwarunkowana będzie od zawarcia nowej umowy o dostawę energii elektrycznej, co w konsekwencji wiąże się z poniesieniem ponownych kosztów na przyłączenie do sieci. Z opisanej we wniosku sytuacji wynika także, że najemca wyjechał na dłuższy okres i nie ureguluje w określonym terminie rachunków za dostarczany prąd, zatem będzie Pan zobowiązany, jako właściciel nieruchomości i jednocześnie strona umowy o dostawę prądu, do poniesienia kosztu ponownego podłączenia do sieci elektrycznej. Jednocześnie zaznacza Pan, iż pomimo zaistniałej sytuacji, nie zamierza rozwiązywać umowy najmu z najemcą. W Pana ocenie, poniesiony wydatek na ponowne podłączenie do sieci elektrycznej, stanowi koszt uzyskania przychodu w świetle art. 22 ust 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ma bezpośredni związek z istniejącym źródłem przychodu oraz ma na celu dalsze funkcjonowanie umowy zawartej z najemcą. Pana zdaniem, definicja kosztów zawarta w/w przepisie nie uzależnia zaliczenia określonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu, od tego czy podatnik przyczynił się swoim działaniem do ich powstania, czy też nie. Działanie podjęte przez podatnika musi jedynie mieć na celu uzyskanie przychodu, zaś dany wydatek powinien być powiązany z określonym źródłem przychodu. Ponadto zauważa Pan, że poniesiony wydatek na ponowne podłączenie do sieci elektrycznej nie został wymieniony w katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodu, zawartych w art 23 powołanej ustawy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Pojęcie kosztu określone zostało w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), który stanowi, że kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła, są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Zwrot wszelkie koszty wskazuje na wydatki o bardzo zróżnicowanej naturze, gdyż mogą to być wydatki bezpośrednio, jak również pośrednio związane z celem, jakim jest uzyskanie przychodu. Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zagwarantowanie źródła przychodu.

Jednakże, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

1) wydatek powinien być poniesiony w celu uzyskania przychodu,

2) wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 23 w/w ustawy, stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli więc pomiędzy określonym wydatkiem a przychodem, lub źródłem przychodu istnieje związek o charakterze przyczynowo skutkowym lub gospodarczym oraz wydatek ten nie został wymieniony w art. 23 ustawy, to na podstawie powyższego przepisu stanowi on koszt uzyskania przychodu. Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, iż dla dalszego funkcjonowania zawartej umowy najmu i tym samym osiągania przychodów z tego tytułu, konieczne jest poniesienie wydatków związanych z podłączeniem energii elektrycznej. W świetle powyższego, koszty poniesione w związku podłączeniem do sieci elektrycznej, wynikające z ponownego zawarcia umowy z zakładem energetycznym, stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem stanowisko Pana wyrażone we wniosku jest prawidłowe.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów