
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art.216 par.1, art.14a par. 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma z dnia 5 kwietnia 2006 roku, uzupełnionego w dniu 4 maja 2006 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że stanowisko zajęte przez Państwa w ww. piśmie z dnia 4 maja 2006 roku, iż możecie Państwo dokonać odliczenia od podatku w rocznym zeznaniu podatkowym, w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, poniesionych w 2005 roku wydatków na wykończenie budynku mieszkalnego należy uznać za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 5 kwietnia 2006 roku zwrócili się Państwo do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w Ich indywidualnej sprawie, w której zgodnie z oświadczeniem złożonym w piśmie z dnia 4 maja 2006 roku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w sprawie możliwości odliczenia od podatku w rocznym zeznaniu podatkowym w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, wydatków poniesionych w 2005 roku na wykończenie budynku mieszkalnego.
We wniosku z dnia 5 kwietnia 2006 roku i piśmie z dnia 4 maja 2006 roku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W 2005 roku nabyliście Państwo budynek mieszkalny w zabudowie szeregowej od developera w stanie surowym zamkniętym.
Część prac wykończeniowych przeprowadzona została do końca 2005 roku przy pomocy firmy budowlanej, która za wykonane usługi wystawiła fakturę VAT.
Jednocześnie decyzją Prezydenta Miasta z dnia 1 września 2005 roku zostało na Państwa przeniesione pozwolenie na budowę przedmiotowego budynku i zgodnie z informacją zawartą we wniosku z dnia 5 kwietnia 2006 roku, zakończenie budowy nie zostało jeszcze zgłoszone do wydziały nadzoru budowlanego.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, zajęliście Państwo stanowisko, że wydatki poniesione na wykończenie budynku mieszkalnego w 2005 roku mogą być przedmiotem odliczenia w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego.
Ustosunkowując się do powyższego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza co następuje.
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t.Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz.176 z późn.zm.) wymienia wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego oraz wydatki na budowę budynku mieszkalnego odrębnie, regulując zasady korzystania z ulg z tytułu ww. wydatków.
Zgodnie z art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 202, poz.1956), na zasadach określonych w art.27a ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t Dz.U. z 2000 roku Nr 14, poz.176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy, obliczony z godnie z art.27 i obniżony zgodnie z art.27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego. Koniecznym warunkiem dokonania odliczenia jest m.in. posiadanie tytułu prawnego do takiego budynku mieszkalnego.
Powyższe ma zastosowanie do wydatków poniesionych na wyżej wymienione cele w latach 2004-2005, zgodnie z ww. art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.
W latach 2002-2004 prawo do innego rodzaju ulgi, z tytułu wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego przyznaje art.3 ust.2 i art.4 ust.2 ustawy z dnia 21 listopada 2001 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 134, poz.1509 ze zm.). Przy czym prawo do skorzystania z odliczeń z tytułu poniesionych w latach 2002-2004 wydatków na budowę budynku mieszkalnego przysługuje, tylko tym podatnikom, którzy rozpoczęli inwestycję budowlaną najpóźniej w 2001 roku (nabyli prawo do odliczeń) i dalej je kontynuują.
Zgodnie z art.54 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (j.t.Dz.U. z 2003 roku Nr 207, poz.2016 ze zm.) do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę można przystąpić, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy.
Potwierdzenie zgłoszenia do użytkowania budynku mieszkalnego oznacza zakończenie procesu budowy budynku mieszkalnego i stanowi tytuł prawny do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego.
Wobec powyższego, wydatki poniesione przez Państwa na wykończenie budynku mieszkalnego w 2005 roku przed zakończeniem budowy stanowią wydatki na jej kontynuację. Tym samym nie stanowią podstawy do dokonania odliczenia od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
W związku z faktem, iż wydatki na budowę domu zostały poniesione w 2005 roku, w opisanym wyżej stanie prawnym, nie mogą być również przedmiotem odliczenia od podatku w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej.
Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu nie podziela stanowiska zajętego przez Państwa w piśmie z dnia 4 maja 2006 roku i stwierdza, że jest ono nieprawidłowe.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego informuje, że niniejsza interpretacja o zakresie zastosowania prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b par.1 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli płatnik podatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a par.4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art.14a par.4 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie .
Zażalenie, zgodnie z przepisami art.236 par.2, art.220 i 223 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.
Zażalenie, winno zgodnie z przepisem art.222 Ordynacji podatkowej zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. w Opolu
