W dniu 23 sierpnia 2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek płatnika o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepis... - Interpretacja - ZD/415-42/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.10.2006, sygn. ZD/415-42/06, Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 23 sierpnia 2006r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek płatnika o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w następującej kwestii:

1/ W którym momencie następuje zwolnienie z podatku dochodowego od osób zatrudnionych w ramach ZPORR, w momencie wydania decyzji przez Wojewodę o przyznaniu dofinansowania, czy w momencie refundacji wydatków z budżetu Unii Europejskiej?
2/ Kto jest zobowiązany do zwrotu nadpłaconego podatku wykazanego w deklaracji PIT-40 płatnik czy urząd skarbowy?

Wnioskodawca we wniosku przedstawił następujący stan faktyczny:

W biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi W zatrudnionych jest kilkanaście osób w ramach Pomocy Technicznej Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt finansowany jest w 75% ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej oraz w 25% z budżetu państwa. Wynagrodzenia wypłacane są w pierwotnej fazie w 100% z budżetu państwa (ze środków przyznanych na prefinansowanie projektów), a następnie są refundowane w 75% z budżetu Unii Europejskiej, na rachunek dochodów budżetowych urzędu . W jest bezpośrednim beneficjentem środków pomocowych. Od całości wypłacanego wynagrodzenia odprowadzana jest zaliczka na podatek dochodowy.

Na skutek udzielonej interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań- Śródmieście z dnia 29 maja 2006r. nr ZD/415-23/06 zostały skorygowane przez płatnika deklaracje podatkowe PIT-11 i PIT-40 za 2005r. osób zatrudnionych w ramach ZPORR.

Stanowisko wnioskodawcy:

Zdaniem płatnika, zwolnienie z podatku dochodowego o którym mowa, ma miejsce w momencie refundacji części poniesionych kosztów wynagrodzenia, co w praktyce ma miejsce dopiero w następnym roku podatkowym. W związku z powyższym płatnik zobowiązany jest w momencie wypłaty wynagrodzeń do naliczania i odprowadzania podatku dochodowego od całej wypłacanej kwoty wynagrodzenia.

W momencie refundacji części wynagrodzeń ze środków unijnych podatnicy powinni indywidualnie występować do właściwych miejscowo urzędów skarbowych o zwrot nadpłaconego podatku.

I. Wobec przedstawionego stanu faktycznego oraz zapisów zawartych w przepisach podatkowych należy stwierdzić, iż stanowisko płatnika odnośnie pytania zawartego we wniosku dotyczącego momentu zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzeń osób zatrudnionych w ramach ZPORR i realizujących bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest niesłuszne.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (test jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych zer środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośredni realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Skorzystanie z powyższego zwolnienia od podatku, o którym mowa w cytowanym przepisie, jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy łącznie spełnione są obie przesłanki, tj. środki finansowe pochodzą bezpośrednio od podmiotów wskazanych w w/w przepisie oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Istotną kwestią jest tutaj określenie źródła pochodzenia środków na sfinansowanie projektu.

W sytuacji, gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków krajowych, a następnie refinansowana ze środków pomocowych Unii Europejskiej, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych i sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych nie stało się faktem dokonanym.

Reasumując, zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych są tylko te dochody z tytułu wynagrodzeń, które są sfinansowane bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, a więc nie ze środków krajowych.

II. Wobec przedstawionego stanu faktycznego oraz zapisów zawartych w przepisach podatkowych należy stwierdzić, iż stanowisko płatnika odnośnie drugiego pytania zawartego we wniosku dotyczącego zobowiązania wypłaty nadpłaty podatku pracownikom, którzy otrzymali korektę PIT-40 jest niesłuszne.

W stosunku do tego pytania należy odnieść się do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

Przepis art. 72 § 1 pkt 2 tejże ustawy traktujący o nadpłacie stanowi, że za nadpłatę uważa się (m.in.) kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej. Natomiast art.75 §2 pkt 2 lit b) wskazuje, że uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku przysługuje również płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej, a §3 tegoż art. precyzuje, że w przypadkach, o których mowa w §2 pkt 2 lit b) płatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane deklaracje. Złożenie korekt deklaracji winno być uzupełnione pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekt. Na zasadzie art. 81 §1 płatnikom przysługuje uprawnienie do skorygowania deklaracji. W związku z powyższym płatnik może skorygować obliczenia należnej zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne i złożyć w urzędzie skarbowym wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym wraz z korektami deklaracji PIT-4 oraz odpowiednie korekty deklaracji ZUS. Podatnicy powinni od płatnika otrzymać prawidłowe informacje PIT-40 o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za 2005 rok oraz zwrot nadpłaconego podatku.

Płatnik w swoim wniosku zwrócił się z prośbą o uwzględnienie dokumentów przedłożonych przez wnioskodawcę we wcześniejszych wnioskach dotyczących tej sprawy. Tutejszy organ podatkowy zauważa jednak, iż wcześniejszy wniosek zawierał odmienny stan faktyczny dotyczący wypłaty wynagrodzenia z bezzwrotnej pomocy. Płatnik dopiero w rozpatrywanym wniosku z dnia 23.08.2006r. opisał, iż wynagrodzenia wypłacane są w pierwotnej fazie w 100% z budżetu państwa, a następnie są refundowane w 75% z budżetu Unii Europejskiej.

W związku z powyższym odpowiedzi udzielono z uwzględnieniem stanu faktycznego wynikającego z zapytania.

Urząd Skarbowy Poznań-Śródmieście