POSTANOWIENIE - Interpretacja - DF/415-17/06/MS

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.05.2006, sygn. DF/415-17/06/MS, Urząd Skarbowy w Kościerzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku nr 8, poz 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana (...) z dnia 20.02.2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego: 23.02.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości skorzystania z ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego w przypadku, gdy brak jest pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik jest w trakcie budowy budynku usługowego z mieszkaniem dla właściciela, zgodnie z pozwoleniem na budowę z 08.03.2002 r. Według oświadczenia podatnika budowa nie została zakończona. Podatnik pyta, czy może w 2004 roku skorzystać z ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli posiada tylko decyzję o udzieleniu pozwolenia na budowę. Zdaniem podatnika może on skorzystać z ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, ponieważ w otrzymanej decyzji w sprawie pozwolenia na budowę zaznaczono, że obowiązek uzyskania przez inwestora pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego dotyczy jedynie usługowej części budynku.

Stosownie do art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 202, poz.1956 z późn. zmian.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1 (ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Zgodnie z regulacją prawną, zawartą w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku nr 14, poz. 176 z późn. zmian.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Ponadto przedmiotowe wydatki:

  1. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty (w art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  2. dotyczą prac remontowych i modernizacyjnych wymienionych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z 21 grudnia 1996 roku, opublikowanym w Dzienniku Ustaw nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  3. dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
  4. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a także nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek innej formie (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

O ile przytoczone wyżej warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Według art. 54 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2003 roku nr 207, poz. 2016 z późn. zmian.) do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i 57, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Natomiast w przypadkach określonych w art. 55 ustawy Prawo budowlane ustawodawca nałożył na inwestora obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego. A zatem możliwość użytkowania części usługowej budynku uzależniona jest od uzyskania stosownego pozwolenia, natomiast w odniesieniu do części mieszkalnej budynku konieczne jest zawiadomienie właściwego organu o zakończeniu budowy.

Ustawodawca stanowiąc o wydatkach na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem remontu oraz budynku mieszkalnego. Nie ulega wątpliwości, iż pojęcia remontu budynku mieszkalnego nie można utożsamiać z budową budynku mieszkalnego. Byłaby to sprzeczność logiczna, gdyż logiczne zbiory budynków budowanych i remontowanych są zbiorami rozłącznymi. Remont budynku może być przeprowadzony po uprzednim jego wybudowaniu. W przeciwnym wypadku nie istnieje przedmiot remontu, nie można bowiem remontować czegoś, co nie zostało jeszcze wybudowane. Pojęcie budowy występuje niezależnie od pojęcia remontu. Do czasu zakończenia zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami procesu inwestycyjnego polegającego na budowie budynku mieszkalnego nie mamy do czynienia z jego remontem. Wydatki mieszkaniowe poniesione na rzecz tego budynku, do czasu zakończenia jego budowy, nie mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo modernizacyjnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że budowany przez Pana budynek usługowo mieszkalny nie ma odbioru technicznego, a więc formalnie nie został oddany do użytkowania. Oznacza to, że ponoszone wydatki dotyczą budynku o nieukończonym procesie budowy i są wydatkami na budowę, a co za tym idzie nie mogą być odliczone od podatku w ramach tzw. ulgi remontowo modernizacyjnej. Trudno bowiem ponosić wydatki na remont takiej nieruchomości, której budowa nadal trwa.

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach nie podziela Pana zdania w sprawie możliwości odliczenia od podatku dochodowego za 2004 rok, w ramach ulgi remontowej, wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego.

Urząd Skarbowy w Kościerzynie