
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 , art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 , poz. 60 z pózn. zm.) w związku ze złożonym w dniu 14-04-2006r. wnioskiem w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przez, uzupełnionym w dniu 30-06-2006r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żaganiu
- uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych równoważników pieniężnych wypłacanych żołnierzom zawodowym w zamian za nieotrzymane w naturze przedmioty umundurowaniai wyekwipowania oraz za przedłużenie okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze,
- uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej równoważnika pieniężnego wypłacanego żołnierzowi zawodowemu zwalnianemu z czynnej służby wojskowej za zwrócone do magazynu przedmioty mundurowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14-04-2006r. wpłynął do tut. Organu podatkowego wniosek, uzupełniony, pismem z dnia 30-06-2006r., 30 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania równoważników pieniężnych wypłacanych żołnierzom zawodowym w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż dokonuje wypłat należności pieniężnych w zamian za przysługujące żołnierzowi zawodowemu umundurowanie i wyekwipowanie w naturze. Żołnierz zawodowy otrzymuje równoważnik pieniężny m.in. za niepobrane przedmioty zaopatrzenia mundurowego, za przedłużenie okresu używalności przedmiotów umundurowania oraz za zdane do magazynu przedmioty mundurowe. We wniosku płatnik wskazał podstawę prawną wypłaty przedmiotowych równoważników. W ocenie wnioskodawcy należności z ww. tytułów wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żaganiu stwierdza co następuje:
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu pieniężnego za ten ubiór.
Zatem, zastosowanie zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy uzależnione jest od obowiązku używania umundurowania przez żołnierza zawodowego.
Obowiązek noszenia ubioru służbowego (munduru) w przypadku żołnierzy zawodowych określa ustawa z dnia 11.09.2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.). Zgodnie z art. 66 cyt. ustawy, żołnierze zawodowi otrzymują umundurowanie, wyekwipowanie i uzbrojenie oraz, w określonych przypadkach, wyżywienie albo równoważnik w zamian za te należności. Stosownie do przepisów Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 czerwca 2004r. w sprawie umundurowania i wyekwipowania oraz ubiorów cywilnych żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. nr 147 poz. 1548 ze zm), żołnierz jest zobowiązany do posiadania kompletów umundurowania i wyekwipowania, w tym ubiorów cywilnych, zapewniających mu wykonywanie obowiązków służbowych w każdym czasie i w każdych warunkach (§9 ust. 1). Uprawnienie do umundurowania i wyekwipowania oraz ubiorów cywilnych powstaje z dniem mianowania lub powołania do zawodowej służby wojskowej (§3 ust. 1).
Wysokość należności pieniężnych przysługujących żołnierzowi zawodowemu w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie określona została przepisami cyt. wyżej Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 czerwca 2004r. w sprawie umundurowania i wyekwipowania oraz ubiorów cywilnych żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych oraz Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2004r. w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. nr 153 poz. 1615 ze zm).
Zgodnie z §1 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 czerwca 2004r., żołnierzowi zawodowemu, któremu nie wydano w naturze przedmiotów umundurowania, w tym ubiorów cywilnych i wyekwipowania, przyznaje się równoważnik pieniężny. Ponadto, w myśl §3 ust. 1 pkt 1 i 2, żołnierzowi zawodowemu wypłaca się równoważnik za nieotrzymane w naturze przedmioty umundurowania i wyekwipowania określone w przepisach o warunkach i normach umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych, do których żołnierz nabył uprawnienia, lecz ich nie pobrał oraz za każdy zakończony rok przedłużenia okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze.
Mając na uwadze fakt, że żołnierz zawodowy obowiązany jest posiadać umundurowanie uznać należy równoważniki pieniężne za nieotrzymane w naturze przedmioty umundurowania i wyekwipowania oraz za przedłużenie okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze,wypłacone na podstawie cyt. rozporządzeń za przychód wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych. Stanowisko Jednostki Wojskowej w tym zakresie jest więc prawidłowe.
Brak jest natomiast podstaw do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wypłaconego równoważnika pieniężnego żołnierzowi zawodowemu zwalnianemu z czynnej służby wojskowej za zdane magazynu przedmioty lub kupon tkaniny wydawane w naturze. Z §4 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 czerwca 2004r. wynika, iż od żołnierza zawodowego zwalnianego z czynnej służby wojskowej można przyjąć do magazynu wojskowej jednostki budżetowej po jednym komplecie przedmiotów lub kuponie tkaniny wydawanych w naturze, przechodzących na własność z chwilą wydania. Za przyjęte przedmioty wypłaca się równoważnik pieniężny obliczony według cen zakupu.
Z chwilą zwolnienia żołnierza z czynnej służby wojskowej, ustaje obowiązek umundurowania, ustaje także stosunek służbowy. Nie występują więc w tym przypadku przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego. Uzyskane w ten sposób świadczenia stanowią więc przychód określony w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko Jednostki Wojskowej w tym zakresie nie jest prawidłowe.
