Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) Naczelni... - Interpretacja - USI/415-3/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.04.2006, sygn. USI/415-3/06, Urząd Skarbowy w Bartoszycach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bartoszycach

p o s t a n a w i a :

uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2006 r. jest błędne.

Wnioskiem z dnia 25.01.2006 r. Jednostka zwróciła się o pisemną interpretację z zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W złożonym wniosku przedstawiła następujący stan faktyczny:

Powiatowy Urząd Pracy w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zatrudnia pracowników na podstawie umowy zlecenia (osoby kierujące, nadzorujące, prowadzące księgowość i rozliczenia) w celu realizacji programu "Reorganizacja obszarów wiejskich ludności rolniczej powiatu X" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W związku z powyższym jednostka wnosi o udzielenie odpowiedzi w następującej kwestii:

  • czy wypłaty wynagrodzeń pracownikom zatrudnionym w Powiatowym Urzędzie Pracy bezpośrednio realizującym cel programu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
  • jeżeli tak, to czy zwolnienie następuje dopiero po uzyskaniu środków z Unii, czy też w chwili założenia środków przez Polskę?

Stanowisko jednostki w powyższej sprawie jest takie, że wolne od podatku dochodowego są wynagrodzenia pracowników realizujących bezpośrednio cele programu wtedy, gdy:

  • wypłata wynagrodzenia jest finansowana ze środków pomocy bezzwrotnej bez uprzedniego finansowania zadania ze środków krajowych bądź
  • wypłata wynagrodzenia następuje z otrzymanych grantów, przy czym jednostka uważa, że osoby kierujące, nadzorujące, prowadzące księgowość i rozliczenia bezpośrednio realizują cel programu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bartoszycach ustosunkowując się do powyższego stwierdza:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca -bez względu na rodzaj zawartej umowy-wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza treści powyższego zwolnienia wskazuje, że zwolnienie to ma zastosowanie w sytuacji, gdy:

  • środki finansowe pochodzą od rządów obcych państw, instytucji finansowych
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy

Zatem ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy tj. podmiotem, który po raz pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymały je za pośrednictwem podmiotu uprawnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że tylko wynagrodzenia pracowników Powiatowego Urzędu Pracy wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, czyli bezpośrednio realizujących programy w ramach Pomocy Technicznej Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w części sfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w całości będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z dołączonego do pisma wniosku o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizacji projektu w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 wynika, że do kadr, które będą wykonywały zadania programu należą m.in.: doradca zawodowy, pośrednik pracy. W ocenie tutejszego organu podatkowego zwolnienie powyższe nie ma zastosowania w stosunku do pracowników wykonujących prace pomocnicze (administracyjne, obsługa biura, obsługa księgowa) aczkolwiek niezbędne przy realizacji programu to same w sobie nie stanowią realizacji celu programu.

Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do czasu zatwierdzenia w/w projektów. Zatem skoro wypłata wynagrodzeń następuje ze środków krajowych płatnik powinien naliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy stosownie do postanowień art. 32, 39, 41 i 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dopiero po zatwierdzeniu realizowanych projektów, w trakcie roku podatkowego i otrzymaniu refundacji wypłaconych wynagrodzeń ze środków Unii Europejskiej, Powiatowy Urząd Pracy powinien sporządzić korekty deklaracji PIT-4 za miesiące, w których były wypłacane (następnie zrefundowane) wynagrodzenia oraz zwrócić pracownikom nadpłacone kwoty zaliczek podatku. Natomiast, jeżeli płatnik otrzyma refundację wypłaconych wynagrodzeń ze środków Unii Europejskiej po zakończeniu roku podatkowego, nie dokonuje się korekt deklaracji PIT-4, tylko w sporządzonych deklaracjach PIT-11/8B wykazuje faktyczne kwoty przychodów podlegające opodatkowaniu oraz faktycznie pobrane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę ze zwolnienia od podatku dochodowego będą korzystały jedynie dochody osób bezpośrednio realizujących cel programu; zwolnienie powyższe nie ma zastosowania w stosunku do pracowników kierujących, nadzorujących, prowadzących księgowość i rozliczenia gdyż działania te nie realizują bezpośrednio celu programu.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bartoszycach informuje, że złożonych do wniosku załączników nie poddano ocenie a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

POUCZENIE

Postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Postanowienie niniejsze nie jest wiążące dla wnioskodawcy natomiast wiąże Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach oraz Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Olsztynie - do czasu zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w chwili zmiany stanu prawnego będącego przedmiotem rozstrzygnięcia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bartoszycach w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Bartoszycach