POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD1a/415-21/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.09.2006, sygn. PD1a/415-21/06, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 26.06.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że wspólnicy spółki cywilnej podjęli decyzję o przekształceniu spółki w spółkę jawną. Na mocy postanowień zawartych w aneksie do umowy spółki, udziały wspólników w zyskach i stratach spółki pozostają bez zmian. Zmianie ulega firma pod którą działać będzie przekształcona spółka oraz rozszerzeniu ulega jej działalność. Majątek spółki cywilnej oraz wszelkie należności i zobowiązania zostają przejęte przez spółkę jawną. Ponadto przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną nie następuje z mocy prawa w trybie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15.09.2000 r. - Kodeks spółek handlowych.
Wątpliwości podatnika sprowadzają się do kwestii prawidłowości opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jej wspólników w momencie przekształcenia spółki cywilnej w spółkę jawną.

Zdaniem podatnika:
- nie sporządza się remanentu towarów handlowych, wyposażenia i środków trwałych dla celów podatkowych na dzień przekształcenia (art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
- nie ustala się dochodu spółki i jej wspólników na dzień przekształcenia dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 26 § 4, § 5 i § 6 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 poz. 1037 zgodnie z art. 26 § 4, § 5 i § 6 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 poz. 1037 ze zm.) spółka o której mowa w art.860 Kodeksu cywilnego (spółka cywilna), może być przekształcona w spółkę jawną. Przekształcenie wymaga zgłoszenia do sądu rejestrowego przez wszystkich wspólników. Z chwilą wpisu do rejestru spółka, o której mowa w § 4, staje się spółką jawną. Spółce tej przysługują wszystkie prawa i obowiązki stanowiące majątek wspólny wspólników. Przepisy art. 553 § 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Przed zgłoszeniem, o którym mowa w § 4, wspólnicy dostosują umowę spółki do przepisów o umowie spółki jawnej. W myśl w/w przepisów spółka cywilna może przekształcić się w spółkę jawną na zasadzie dobrowolności jeżeli jej przychody netto w każdym z dwóch ostatnich lat obrotowych nie osiągnęły równowartości 800.000 euro.
W myśl art 552 i art. 553 § 3 tejże ustawy spółka przekształcana staje się spółką przekształcona z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.
Również norma prawna zawarta w art. 93a § 2 pkt. 1 lit. a powołanej na wstępie ustawy Ordynacja podatkowa określa podatkowe następstwo prawne związane z w/w przekształceniem a mianowicie, że osobowa spółka handlowa powstała w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej spółki.
Stosownie zaś do art. 2 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 ze zm.) przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800.000 euro. Natomiast zgodnie z art. 24a ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok obrotowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.
Z posiadanych danych przez tut. organ podatkowy wynika, że w 2006 r. spółka cywilna prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych. półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, niebędących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:
1) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw, składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy.
2) nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
3) osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
4) nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.
W w/w przepisach ustawodawca zrezygnował z definicji likwidacji działalności na rzecz określenia przypadków, kiedy likwidacja nie powoduje obowiązku ustalenia dochodu na jej dzień.
Jak z powyższego wynika na dzień likwidacji zawsze należy sporządzić remanent, tylko nie zawsze będzie podlegał on opodatkowaniu. Obowiązek ten wynika pośrednio z zapisu ustawowego określającego zasadę ustalenia dochodu w przypadku likwidacji działalności.
Remanent likwidacyjny służy dwóm celom:
ustalenie wysokości kosztów i dochodów za okres od początku danego roku podatkowego do dnia likwidacji,a więc do rozliczenia podatku dochodowego za ten okres,
ustalenie dochodu stanowiącego podstawę obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego.
Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną nie zmienia statusu prawnego wspólników. Podatnikami z tytułu działalności prowadzonej w obu formach spółek pozostają bowiem wspólnicy a nie spółka.
W przedstawionym stanie faktycznym wspólnicy nadal będą kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej, zatem nie wygasło u nich to źródło przychodów a w ślad za tym nie występuje obowiązek uiszczenia zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego o którym mowa w art. 24 ust. 3 art. 44 ust. 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl § 2 ust. 1 i § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152 poz. 1475 ze zm.) osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w art. 24a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) są obowiązane prowadzić księgę z zastrzeżeniem ust. 2, wg wzoru ustalonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w sposób określony w rozdziale 2.
Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w § 2 ust. 1, obowiązane do prowadzenia księgi, zwane dalej "podatnikami" prowadzą (...) (§ 4 ust. 1).
Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów (...) na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów wspólników lub likwidacji działalności gospodarczej (§ 27 ust. 1).
Stosownie do ust. 22 - 25 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących integralną część w/w rozporządzenia podatnicy są zobowiązani na oddzielnej stronie księgi dokonać obliczenia dochodu z uwzględnieniem wartości spisu z natury na początek i koniec roku podatkowego. W przypadku likwidacji działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego należy na dzień likwidacji dokonać zamknięcia księgi według tych samych reguł, jakie obowiązują w przypadkach rocznego zamknięcia księgi.
W/w rozporządzenie traktuje poszczególne spółki jako odrębnego podatnika. Ponieważ z chwilą powstania spółki jawnej przestaje istnieć podatnik - spółka cywilna to jej wspólnicy powinni na ten dzień dokonać zamknięcia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wg reguł jakie obowiązują w przypadkach rocznego zamknięcia księgi tj. w sposób wskazany wyżej.
Zatem odnosząc stan faktyczny opisany we wniosku do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika nie jest prawidłowe, w związku z czym orzeczono jak w sentencji.
Z posiadanych danych przez tutejszy organ podatkowy wynika, że w dacie złożenia wniosku wobec Pana nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2006 r.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wadowicach w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Wadowicach