POSTANOWIENIE - Interpretacja - PI/2/415-22/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.06.2006, sygn. PI/2/415-22/06, Urząd Skarbowy w Słupsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - w sprawie możliwości odliczenia wpłat na PFRON od podatku dochodowego od osób fizycznych wykazanego w deklaracji PIT-4, Naczelnik Urzędu Skarbowego

stwierdza, że

stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W dniu 27.03.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Pani..., uzupełniony pismem z dnia 11.05.2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem są usługi transportowo - spedycyjne. Firma zatrudnia powyżej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, co obliguje ją do dokonywania co miesiąc wpłat na PFRON, pomimo że nie jest zakładem pracy chronionej.

Podatniczka pyta, czy może odliczać dokonane wpłaty na PFRON od podatku dochodowego od osób fizycznych w deklaracji PIT 4.

Zdaniem podatniczki przedmiotowe wpłaty można odliczać w poz. 49 deklaracji PIT-4, zmniejszając tym samym ostateczne zobowiązanie wobec urzędu skarbowego.

Do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy:

Do dokonywania wpłat na PFRON, zgodnie z przepisem art. 21 ust 1 ustawy z dnia 27.08.1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Z 1997r. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.), są zobowiązani pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Pracodawcy ci, z zastrzeżeniem ust. 2 - 5 i art. 22, dokonują miesięcznych wpłat na Fundusz, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych.

Druk PIT-4 (deklaracja na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat) jest drukiem przeznaczonym dla płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym również dla zakładów posiadających status zakładów pracy chronionej i mogących dokonywać stosownych odliczeń w poz. 49.

Zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176, z późn. zm./ cyt. " Płatnicy będący zakładami pracy chronionej lub zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłaconych przez tych płatników:

  1. za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego podatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, przekazują:

  2. a) w 10 % na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    b) w 90 % na zakładowy fundusz osób niepełnosprawnych
  3. za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1, przekazują na zasadach określonych w ust. 1.

Z treści ust. 2 wynika bowiem, że ww. płatnicy nie przekazują kwoty pobranych zaliczek z tytułu przychodów określonych w art. 12 (przychody ze stosunku pracy i z nimi zrównane) oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez tych płatników do urzędu skarbowego, ale na inne cele. Jest to rozwiązanie o charakterze szczególnym, zgodnie z którym zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej przekazują kwoty pobranych zaliczek ze wskazanych tytułów prawnych na:

  • PFRON - w 10%,
  • zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w 90%.

Przekazania zaliczek dokonuje się za miesiące od początku roku do miesiąca, w którym dochód podatnika uzyskany u tego płatnika od początku roku przekroczył kwotę, stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której stanowi art. 27 ust. 1 włącznie. Natomiast w przypadku, gdy dochód podatnika uzyskany u tego płatnika od początku roku przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, płatnik przekazuje zaliczki na zasadach określonych w art. 38 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z definicją podatków zawartą w art. 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Obowiązek dokonania wpłat na PFRON został nałożony ustawą z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która nie jest ustawą podatkową. Zważyć zatem należy, że wydatek w postaci wpłat na PFRON jest obligatoryjny i z uwagi na fakt, iż podatniczka nie posiada statusu zakładu pracy chronionej, nie podlega on odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych wykazanego w deklaracji PIT-4.

Ponadto tut. Organ podatkowy zauważa, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 z późn. zm.) cyt. "Nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wpłat, o których mowa w art. 21 ust.1 i w art. 23 ustawy o rehabilitacji zawodowej."

W związku z powyższym przepisem, dokonane przez Panią wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynikające z przepisu art. 21 ust. 1 cyt. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - nie stanowią kosztu uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawne tut. Organ podatkowy nie podziela stanowiska zajętego przez podatniczkę w opisanym wyżej wniosku.

Urząd Skarbowy w Słupsku