Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 10 ... - Interpretacja - US.II-415/21/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.07.2006, sygn. US.II-415/21/06, Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 4.05.2006 r. (...) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez płatnika w powyższym wniosku jest prawidłowe.

W dniu 9.05.2006 r. jednostka wojskowa zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. (...) Z wniosku wynika, że jednostka wypłaca na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z 25.06.2004 r. Ministra Obrony Narodowej w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. Nr 153, poz. 1615 ze zm.) równoważniki:

  • żołnierzom zawodowym pozostającym przez cały rok w czynnej służbie wojskowej za nieotrzymane,
  • w naturze przedmioty umundurowania i wyekwipowania, do których żołnierz nabył uprawnienia, lecz ich nie pobrał oraz za każdy zakończony rok przedłużenia okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze,
  • żołnierzom zawodowym ubywającym do rezerwy w ciągu roku za nieotrzymane w naturze przedmioty umundurowania i wyekwipowania, do których żołnierz nabył uprawnienia, lecz ich nie pobrał oraz za każdy zakończony rok przedłużenia okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze.

Zdaniem jednostki wypłacane żołnierzom zawodowym równoważniki korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu, mając na uwadze przedstawiony przez jednostkę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia, wyjaśnia:

Otrzymywany przez żołnierzy równoważnik mundurowy na pokrycie kosztów ubioru służbowego, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się bowiem wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone przez pracodawcę, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Jednakże ustawodawca na mocy art. 21 ust. 1 pkt 10 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym zwolnił z opodatkowania podatkiem dochodowym wartość ubioru służbowego (umundurowania), jeżeli jego używanie należy do obowiązków pracownika, lub ekwiwalentu za ten ubiór.

Obowiązek noszenia umundurowania przez żołnierzy zawodowych został określony w art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.). Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych żołnierze zawodowi otrzymują umundurowanie, wyekwipowanie i uzbrojenie oraz, w określonych przypadkach, wyżywienie albo równoważnik pieniężny w zamian za te należności. Warunki i normy umundurowania oraz wyekwipowania żołnierzy zawodowych określa rozporządzenie

w sprawie umundurowania i wyekwipowania oraz ubiorów cywilnych żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 147, poz. 1548 ze zm.). W myśl § 3 tego rozporządzenia żołnierz otrzymuje przysługujące mu umundurowanie i wyekwipowanie w naturze lub w równoważniku pieniężnym skalkulowanym według cen detalicznych, przeznaczonym na jego zakup.

Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 25.06.2004 r. w sprawie równoważników pieniężnych przysługujących w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie (Dz. U. Nr 153, poz. 1615 ze zm.) żołnierzowi zawodowemu, któremu nie wydano w naturze przedmiotów umundurowania i wyekwipowania, przysługuje równoważnik pieniężny. Równoważnik pieniężny przysługuje również za każdy zakończony rok przedłużenia okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze - § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia. Na podstawie § 9 ww. rozporządzenia równoważnik ten przysługuje również żołnierzowi zawodowemu zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej w okresie od 1.01.do 31.03.danego r. kalendarzowego za dany rok kalendarzowy.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów prawa równoważnik pieniężny przysługujący żołnierzowi zawodowemu w zamian za umundurowanie i wyekwipowanie, równoważnik pieniężny wypłacany żołnierzowi zawodowemu zwolnionemu ze służby wojskowej, równoważnik pieniężny wypłacany żołnierzowi zawodowemu za każdy zakończony rok przedłużenia okresu użytkowania przedmiotów umundurowania wydawanych w naturze będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu