P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US 15 PO-II-415/23/06/KD

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.11.2006, sygn. US 15 PO-II-415/23/06/KD, Urząd Skarbowy w Ostrołęce

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.216 § 1, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tj.Dz.U.Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po rozpatrzeniu wniosku z dnia 01.09. 2006 roku (uzupełnionego w dniu 02.11.2006 r. o własne stanowisko w sprawie), dotyczącego udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych pomocy publicznej w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej oraz podstawowego wsparcia pomostowego przez okres 6 miesięcy w ramach projektu "Samozatrudnienie szansą na przyszłość" Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości II Piorytet Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jako nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Podatniczka w dniu 01 września 2006r. (uzupełniono zapytanie w dniu 02.11.2006r.) zwróciła się z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w sprawie zwolnienia od podatku dochodów (dotacji) współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z przedmiotowego wniosku wynika:

Stan faktyczny.

Podatniczka od 30 grudnia 2005r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kosmetycznych na zasadach ogólnych. Za okres pierwszych sześciu miesięcy Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie udzielił pomocy publicznej w postaci podstawowego wsparcia pomostowego w ramach projektu "Samozatrudnienie szansą na przyszłość" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Piorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości. Wartość pomocy 4.200zł. wypłacanej przez okres 6 miesięcy. Następnie ten sam Urząd Pracy udzielił pomocy publicznej w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności gospodarczej w kwocie 15.000zł. w ramach tego samego projektu. Środki stanowiły refundację wydatków poniesionych na zakup wyposażenia firmy (urządzenia i narzędzia służące przy wykonywaniu zabiegów kosmetycznych).

Zapytanie.

Podatniczka zwraca się z zapytaniem, czy wartość udzielonej pomocy publicznej przez Wojewódzki Urząd Pracy stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu na podstawie art.14 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy wydatki, które zostały sfinansowane środkami z pomocy publicznej stanowią koszty uzyskania przychodów.

Stanowisko wnioskodawcy.

Zdaniem wnioskodawczyni otrzymana dotacja zgodnie z art.21 ust.1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna jest od podatku dochodowego. Natomiast w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów , wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów sfinansowane środkami z pomocy publicznej de minimis nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ zgodnie z art.23 ust.1 pkt 56 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z przychodów, o których mowa w art.21 ust.1 pkt 46...

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce po analizie stanu faktycznego w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdza co następuje.

Stosownie do treści art.21 ust.1 pkt 46 wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej, są to środki bezzwrotnej pomocy finansowej udzielanej Polsce przez Unię Europejską: PHARE, SAPARD, ISPA, natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, jakim jest Europejski Fundusz Społeczny, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Takie stanowisko zawarte jest w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 sierpnia 2006r. Znak:DD/PB5-033-38/KD/1643.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie obejmuje dochody osób fizycznych finansowane z przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej, są to środki bezzwrotnej pomocy finansowej udzielanej Polsce przez Unię Europejską: PHARE, SAPARD, ISPA, natomiast nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, jakim jest Europejski Fundusz Społeczny, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Takie stanowisko zawarte jest w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 sierpnia 2006r. Znak:DD/PB5-033-38/KD/1643. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy otrzymała Pani w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 pomoc publiczną w postaci podstawowego wsparcia pomostowego, przeznaczonego na wspomaganie Mikroprzedsiębiorcy w pierwszych sześciu miesiącach działalności gospodarczej oraz jednorazową dotację inwestycyjną na sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowopowstałego mikroprzedsiębiorstwa, która pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki te zgodnie z umowami przeznaczone są na finansowanie wydatków inwestycyjnych umożliwiających prowadzenie działalności gospodarczej przez nowo powstałego przedsiębiorcę.

Zdaniem tut. organu podatkowego przyznane Pani dotacje: wsparcia pomostowego i inwestycyjna w ramach Priorytetu 2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 46a wyżej cyt. ustawy o podatku dochodowym, ponieważ nie jest Pani zaangażowana w proces rozliczeń finansowych z Unią Europejską, nie jest Pani także realizatorem programu strukturalnego - jedynie uczestnikiem, która w ramach programu otrzymała dotację określoną przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 3 grudnia 2004r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na promocję przedsiębiorczości (Dz.U.Nr 267,poz.2655 z późn.zm.), która pochodziła ze środków pożyczonych z budżetu państwa.

Nieprawidłowe będzie również Pani stanowisko w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów. Pani zdaniem zgodnie z art.23 ust.1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z przychodów, o których mowa w art.21 ust.1 pkt 46... . Skoro otrzymane dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym, to przy określaniu kosztów dla celów podatkowych w stosunku do wydatków finansowanych z wymienionych dotacji nie będzie miał zastosowania art.23 ust.1 pkt 56 wyżej cyt. ustawy.

Zatem w świetle powyższego koszty poniesione na zakup różnego rodzaju narzędzia i urządzenia służące wykonywaniu zabiegów kosmetycznych i wydatki związane z prowadzeniem firmy sfinansowane otrzymanymi dotacjami będą stanowiły koszty uzyskania przychodów z działalności gospodarczej o ile spełniają wymogi określone w art. 22 ust.1ww. ustawy i nie są wymienione w art.23.

Reasumując stwierdzić należy, iż otrzymane dotacje stanowią dla Pani przychód z działalności gospodarczej zgodnie z art.14 ust.2 pkt 2 ustawy jw. stanowiącej iż: przychodami z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art.22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Natomiast wydatki bezpośrednio sfinansowane z dochodów pochodzących z dotacji stanowią koszty uzyskania przychodów o ile zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów i nie są wymienione w art.23.

Zatem stanowisko Pani zawarte we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrołęce informuje, że interpretacja prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Urząd Skarbowy w Ostrołęce