
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zmianami) Postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Urzędowi Gminy w X, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w sprawie zwolnienia od opodatkowania wypłacanego stypendium szkolnego zawarte we wniosku z dnia 30 czerwca 2006 roku (data wpływu dnia 6 lipca 2006 roku), uzupełnionym w dniu 28 lipca 2006 roku o udzielenie interpretacji jako nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę:Urząd Gminy przyznaje stypendia szkolne zgodnie z art.90d ustawy z dnia 16 grudnia 2004 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 281 z 2004 r. poz.20164). Decyzja o przyznaniu stypendium wydana jest na ucznia, nie na wnioskodawcę (wnioskodawcą może być rodzic lub opiekun prawny w przypadku niepełnoletniego ucznia), tak więc jest to przychód ucznia. Ponieważ uczeń najczęściej jest niepełnoletni, oświadczenie PIT-2C, w którym podatnik stwierdza, że nie uzyskuje żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu w jego imieniu składają rodzice, podając w nim dane dziecka i składając własnoręczny podpis. Dla uczniów nie posiadających numeru NIP wpisuje się numer PESEL. Gmina jako płatnik stypendium w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, sporządza informację o wysokości wypłaconego stypendium (druk PIT-8S) i przekazuje informację podatnikowi i urzędowi skarbowemu.
2. Przedmiot interpretacji: Przedstawiając powyższe Urząd Gminy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa, czy istnieje obowiązek opodatkowania stypendiów szkolnych przyznawanych zgodnie z art. 90d ustawy z dnia 16 grudnia 2004 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 281 z 2004 r. poz.20164) i w związku z tym czy uczeń pełnoletni lub rodzic /opiekun prawny przed pierwszą wypłatą stypendium winien składać oświadczenie PIT-2C, i czy Urząd Gminy jako płatnik stypendium jest obowiązany w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium - druk PIT-8S.
3. Stanowisko Wnioskodawcy: Jako własne stanowisko Wnioskodawca przedstawił pogląd, iż stypendia stanowią przychód osoby, która je otrzymuje (art.10 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Jednak niektóre stypendia, w tym między innymi stypendia socjalne o charakterze materialnym - stypendia szkolne, podlegają zwolnieniu wynikającemu z art.21 ust.1 pkt 40b ustawy. Na podstawie tego przepisu, zwolnione są stypendia nie przekraczające miesięcznie kwoty 380,00 zł. Warunkiem zwolnienia od podatku jest złożenie (przed pierwszą wypłatą) oświadczenia PIT-2C, gdzie podatnik stwierdza, że nie uzyskuje żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:Zgodnie z art.21 ust.1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U.Nr 14, poz.176 z 2000 roku ze zm.) wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Z treści tego przepisu wynika, iż przewiduje on zwolnienie zarówno stypendiów szkolnych, jak i innego rodzaju świadczeń np. zasiłku szkolnego, mających charakter pomocy materialnej dla uczniów.
Warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego jest przyznanie świadczenia na podstawie określonych przepisów, w tym o systemie oświaty. Obecnie przepisami, które dają taką podstawę jest ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U.Nr 256, poz.2572 z 2004 roku ze zmianami), w której w rozdziale 8a pod nazwą "Pomoc materialna dla uczniów" określono warunki, formy oraz tryb przyznawania i wypłacania oraz wysokość pomocy materialnej dla uczniów. Zgodnie z tą ustawą środki pochodzące z budżetu państwa w formie dotacji celowej otrzymuje gmina na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywanie barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej uczniów.
Świadczenia pochodzące z takich środków ustawodawca zwalnia od podatku dochodowego w całości na podstawie art.21 ust.1 pkt 40 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż stypendia Urząd Gminy przyznaje na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty.
W tej sytuacji, Urząd Gminy jako płatnik stypendiów i zasiłków szkolnych zwolnionych od podatku, nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8S, a pobierający stypendia nie muszą przedkładać płatnikowi, przed pierwszą wypłatą oświadczenia o nie uzyskiwaniu innych dochodów podlegających opodatkowaniu na stosownym druku PIT-2C.
Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o interpretację prawa podatkowego jest nieprawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.
Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).
