Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn, zm.) po rozpatrzeni... - Interpretacja - PD-415/30/IW/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.08.2006, sygn. PD-415/30/IW/05, Urząd Skarbowy w Łomży

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn, zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana Roberta Chojnowskiego prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowa, xxx z dnia 2 maja 2006 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży stwierdza, że koszty związane z wytworzeniem i rozprowadzeniem ulotek reklamujących towary handlowe w firmie współpracującej nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 2 maja 2006 roku zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Strona we wniosku przedstawiła następujący stan faktyczny:

"Zgodnie z Art. 14A 2 Ustawy Ordynacji Podatkowej, Firma Handlowa xxx zwraca się z prośbą o udzielenie pisemnej odpowiedzi, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego onoszenia kosztów wytworzenia i rozprowadzenia ulotek reklamujących towary handlowe w firmie współpracującej.

Stan faktyczny przedstawia się następująco:
Jesteśmy firmą prowadzącą działalność handlową w zakresie sprzedaży obuwia. Posiadamy sklepy sprzedaży detalicznej oraz prowadzimy sprzedaż hurtową tylko dla jednego kontrahenta. Wprowadzając do sprzedaży nową kolekcję obuwia, informujemy naszych klientów poprzez nadanie ulotek reklamowych. Zamawiając w drukarni ulotki, zamawiamy większą ilość i rozprowadzamy poprzez usługi Poczty Polskiej w miejscowościach, gdzie znajdują się nasze sklepy, a także w miejscowościach, w których znajdują się sklepy naszego kontrahenta. Nadmieniamy, że firma współpracująca z nami prowadzi wyłącznie sprzedaż towarów zakupionych z naszej hurtowni.

Z kontrahentem tym została zawarta umowa, która zawiera 4 podstawowe punkty:
1. zakup towarów handlowych wyłącznie z naszej hurtowni;
2. koszty wytworzenia i rozprowadzenia ulotek reklamowych pokrywa nasza firma;
3. koszty dostawy towarów handlowych dla kontrahenta pokiywa nasza firma;
4. marża przy sprzedaży towarów dla tego kontrahenta zostanie podwyższona o 3 %.

Nasze stanowisko przedstawia się następująco:

Uważamy, że nasze działanie jest prawidłowe, ponieważ zamawiając więcej ulotek w drukarni i rozprowadzając je poprzez pocztę, uzyskujemy większe upusty od nadanej ilości druków bezadresowych (np. upust na poczcie wzrasta z 10 % do 26%).Za wydrukowanie i rozprowadzenie ulotek w miejscowościach, gdzie znajdują się sklepy kontrahenta - otrzymujemy większy przychód w postaci zwiększonej marży o 3 %. Poprzez wyłączność zakupu towarów handlowych z naszej hurtowni przez kontrahenta,zwiększamy rynek zbytu naszych towarów i mamy zapewnionego stałego odbiorcę. Wszystkie te czynniki wpływają na powiększenie naszej sprzedaży, przez co nasz dochód zwiększa się. Dlatego też wszystkie koszty z tym związane uważamy, że są kosztami uzyskania przychodu.Prosimy o ustosunkowanie się, czy nasza interpretacja jest prawidłowa i czy jest zgodna z przepisami prawa podatkowego."

Ocena prawna

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży, mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (w przepisie tym wymienione zostały wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów).

Z zapisu powołanego wyżej przepisu wynika, iż ustawodawca zrezygnował z enumeratywnego wyliczenia kosztów uzyskania przychodów z poszczególnego źródła na rzecz ogólnej definicji tego pojęcia z określeniem tych wydatków, które kosztów uzyskania przychodów nie stanowią. Zatem, aby określony wydatek można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów musi mieć on wpływ na osiągane przez podatnika przychody, inaczej musi istnieć związek przyczynowo- skutkowy między poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem. Kosztami uzyskania przychodów są wydatki możliwe do powiązania z konkretnym przychodem, który powstał lub mógł powstać. Z tego też względu każdy przypadek poniesienia określonego wydatku z zamiarem uzyskania przychodu noszący cechę celowości - poza przypadkami wymienionymi w art. 23 ustawy - powinien być uznany za koszt uzyskania przychodu. Każdy poniesiony wydatek musi być ściśle związany z uzyskaniem przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek mógł być uzyskany za koszty uzyskania przychodu muszą zostać spełnione następujące warunki:
- wydatek musi pozostawać w związku przyczynowym z uzyskanym przychodem;
- poniesienie wydatku w celu uzyskania przychodu musi być udokumentowane;
- wydatek musi dotyczyć działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika, a nie innej jednostki (firmy),
- wydatek nie może być objęty zakresem art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawiera katalog wydatków nieuznawanych za koszt uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że koszty ponoszone przez Pana związane z wytworzeniem i rozprowadzeniem ulotek reklamujących towary handlowe w firmie współpracującej (innej jednostce) nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży uznaje stanowisko podatnika za nieprawidłowe.

Dodatkowo informuję, że:

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja powyższa przestanie być aktualna, jeżeli przepis prawa obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia zostanie zmieniony lub przestanie obowiązywać.

Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla Strony; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa).

Na postanowienie niniejsze służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łomży, w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie na postanowienie organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie - art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa. W przypadku wniesienia odwołania należy dołączyć znaki opłaty skarbowej, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2004 roku Nr 253, poz. 2532). Wysokość tej opłaty określona jest w "Szczegółowym wykazie przedmiotów opłaty skarbowej, stawek oraz zwolnień" stanowiącym załącznik do tej ustawy.

Urząd Skarbowy w Łomży